Tråden om psykiska bekymmer

Diskussion i 'Trådar som inte leder någonstans' startad av Kate, 9 nov 2014.

  1. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Man ska väl komma ihåg att rätt många delar av sjukvården har problem, stafettläkare, brist på dem, arbetsbördor som sliter på alla. Jag var hos husläkaren, han var trippelbokad, sprang som en tätting mellan mig och två till, galet. Så de fick boka in läkaren som "administrativ tid"så fick jag ett återbesök på den tiden - då de inte får boka patienter...

    Men det hjälper inte oss att det är problem överallt såklart.
     
  2. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Absolut, det skrivs både natt och dag eller hur @Kate@Kate ;)

    EDIT: den där piken var ju avsedd för @Ior@Ior som postade här mitt i natten men förvirringen är rätt beskrivande på mig så där fick vi till ett karaktärsdrag som passar finfint i tråden
     
    Last edited: 28 nov 2014
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Privat är det enda som funkar bra generellt sett. Men smakar det så kostar det ~1000:-/timmen.
     
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jo i många fall är det nog så. När man har stora brister i välfärden trots skyhöga skatter så är det något som är väldigt fel. Problemet är politiskt och alla vet nog vad det handlar om. Tycker dock inte att vi ska besudla denna viktiga tråd med denna typ av diskussioner. Ämnet är både intressant och viktigt, men hör hemma i en ny tråd i så fall.
     
    Hund gillar detta.
  5. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Ett stort problem som jag har är att för det första är allting svart eller vitt. Blir jag glad lyser jag, ledsen så dödar jag stämmningen. Slåss när jag blir förbannad och gråter för minsta lilla. Sen kan jag inte lägga saker på minnet utan har blivit tvungen att bygga upp system kring hantering av ärenden och andra blandade "måsten". Jag får ingenting gjort om det inte är under press men samtidigt grymt kvicktänkt och världsbäst på det jag intresserar mig för.

    Det är intressant att utbyta erfarenheter när det gäller organisering av vardagen. Hur ser det ut för er? Jag börjar med att kika i kalendern bör jag vaknar. Gör en plan för hur jag ska lämna hemmet om tvungen. Äta innan hinner jag aldrig. Men har jag vart uppe ett par timmar så hinner jag med det ändå.
    Sen när jag drar har jag allting uträknat och tajmat i minsta detalj. Jag vet exakt hur lång tid det tar, när jag är framme på minuten samt håller koll på om jag är plus eller minus några minuter.
    Nu babblar jag märker jag och det är också en grej jag gör. Babblar.
     
  6. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Den där piken får du nog förklara om den ska funka. Så jag skriver på natten, so what?
     
  7. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Tror h*n menade att när man mår psykiskt dåligt så förekommer det i stor utsträckning att man inte har vettiga sömnrutiner, dvs man vänder på dygnet exempelvis.
     
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Kan man få privatpsykolog betalat/återbelat? Vet att det fungerar så här (Norge).

    Ämnet är tabu i både Norge och Sverige, det ses väl tyvärr inte som en sjukdom av befolkningen. Norge verkar definitivt ta tag och arbeta hårdare när det gäller psykiska problem hos unga personer. Sverige (egen erfarenhet) har väl mest kört på "äsch, det är bara något du går igenom. Du är på väg att bli vuxen. Ryck upp dig" jämfört med Norge som är mycket bättre på det.

    "Ryck upp dig", "Du har sovit på fel sida", fan tragiskt dumma kommentarer som lever på att folk inte ser på det som en riktig sjukdom. Hoppas att den här tråden kan sätta perspektiv på saker och ting för vissa.
    http://www.time-to-change.org.uk/youngpeople
     
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Hur får man det återbetalt? Hade ingen aning att det gick någonstans [emoji4]
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Här tror jag det helt enkelt är att man skickar in det till NAV/Helfo och får pengarna tillbaka mot kvittering. Men jag tror inte det räknas in på totalbeloppet som används för frikort.
    Jag vet personer som går gratis till privatpsykologer, men de har inte fått frikort pga just det. Går man till offentliga psykologer så räknas kostnaden in på ens frikort.
     
  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Man kan gå till privata psykologer i landstingets regi. Det har jag gjort och då gäller frikort. Men då måste du bli remitterad av en vårdcentral som tillhör eller har avtal med landstinget.

    Det gäller för övrigt andra externa expertiser också. Jag ska till en privat psykiatriker nästa vecka på mitt frikort. Har blivit remitterad av min vårdcentral som är privat med landstingsavtal.
     
  12. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Jaså så kanske det menades ja. Haha att jag är nattaktiv har inget med psykiskt mående att göra, jag gillar natten bara :) Är dessutom utskriven från psykistrin nu så jag mår nog bäst av alla i denna tråden :innocent:
     
  13. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Människan är gjord för att vara uppe när det är ljust och sova när det är mörkt. Sedan finns det de som klarar motsatsen bättre än andra, men det innebär alltid att man bråkar med den biologiska klockan.

    Där har vi för övrigt ett av problemen med Sverige. På sommaren är det för mycket ljus och på vintern är det för mycket mörker. Det mår vi inte bra av egentligen.
     
  14. infexis

    infexis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Intressant tråd det här, funderar på att skriva nåt själv, ska fundera på det hur mycket jag vill dela med mig... :P
     
  15. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det är ändå relativt anonymt att skriva här. Men visst. Man ska inte underskatta tabun kring psykisk ohälsa i samhället.
     
  16. SMASHerano

    SMASHerano Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2014
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Hoppas det löser sig för dig/er! Låt det ta sin tid! :)
     
  17. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Det enda jag kan komma på är väl om man går via sitt försäkringsbolag, i vissa hemförsäkringar så ingår det "krisförsäkring" där man då kan få ersättning för sina psykologbesök.
     
  18. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jo, men det gäller väl bara vid särskilda händelser? Du måste nog ha en specifik skada att begära ersättning för, typ ett mordhot eller liknande.
     
  19. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Inte gjord men genom tusentals år utvecklad till att fungera bäst.

    Inte tillhörande den här tråden men rätt skall väl vara rätt på något sätt.

    Men till ämnet om hur man sover bäst är det viktigt att ha det mörkt i rummet och helst inte sitta med telefonen i ansiktet precis innan man skall sova. Det stör produktionen av ämnen som får en att må bra. Det är ett större problem idag än att vi har få soltimmar. Att sova bra är grunden till mycket, så även psykisk hälsa, så ligg inte och titta i telefonen i sängen ifall ni har svårt att sova :)
     
  20. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Det där är sååååååå individuellt [emoji4] Personligen kan jag absolut inte somna om det är för tyst och för mörkt för då nojjar jag över mörkret och alla skumma ljud som kan höras från grannarna, osv. Fantasin skenar iväg liksom [emoji53]
    Jag måste alltid ha teven på, både ljud och ljus och tankedistraktion, annars sover jag överhuvudtaget inte. Åtminstone inte nykter.