Fråga: Uppföljare till Xperia Z Ultra?

Diskussion i 'Xperia Z Ultra - Allmänt' startad av Janne303, 28 jan 2014.

  1. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    För min del står hoppet till att Sony släpper en Tablet Z2 Mini på 7 tum. Med tanke på frånvaron av konkreta rykten kombinerat med "Ultra inte sålde så bra" och DoomLords uttalande om att ingen efterföljare planerats gissar jag på att det blir en annan strategi framöver.

    Misstaget med Ultran var väl egentligen att marknadsföra den som en stor smartphone och då snåla med kameran. Något säger mig att den biten inneburit rejält missade försäljningschanser med tanke på alla klagomål, framförallt på avsaknaden av blixt.

    En Z2 Tablet Mini med mobilradiodel blir ju dock i praktiken en Ultra-ersättare även om de namnger den "tablet" och marknadsför den som just en sådan. Det är ju inte så svårt att lägga in telefonfunktion i den och på så vis fånga upp Ultra-ägarna och samtidigt nå ut till de som vill ha en 7-tumstablet.

    Jag misstänker att detta är vad som kommer att ske - det kommer ingen Z2 eller Z3 Ultra, däremot en Tablet Mini. Det är svårt att tänka sig att Sony släpper segmentet helt, d.v.s det blir antingen en 5.2-5.5-tums Xperia eller så får man vackert köpa en 10-tummare.

    Om det trots allt skulle bli så att Sony släpper segmentet kör jag vidare med Ultran ända tills en konkurrent släpper en enhet på 6.5-7 tum med antingen vanilla/CM eller lätt skinnad Android. En Oppo Find 7L på 6.5 tum är ett exempel på vad som skulle uppfylla kraven.
     
    Westholma4t och bernard gillar detta.
  2. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 597
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Tror du kan vara inne på rätt linje, lite som Huawei Mediapad X1 7.0.
    Hade vart trevligt med en tajt 7 tummare som inte har så mkt större yttermått än dagens Ultra har.
     
  3. Westholma4t

    Westholma4t Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    1 378
    Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    Men bär man med sig en sjutumsplatta som en "telefon" som man gör med ultran. Hade mer hoppats på en åttatumsplatta i samma design som z2 plattan. Det vore en dröm. (tycker min 10" är lite otymplig) Hoppas dock att det kommer en uppföljare till ultran.
     
    Last edited: 22 jul 2014
  4. Fraise

    Fraise Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2011
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Dom har ju släppt en T2 Ultra. Den är ju något mindre vilket tilltalar mig men hur mycket sämre är den prestandamässigt?
     
  5. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det finns definitivt INGEN anledning att köpa en T2 Ultra som "ersättare".

    http://www.gsmarena.com/sony_xperia_t2_ultra-5965.php

    Snapdragon 400 vs 800, 720p vs 1080p... Listan kan göras lång.

    Enda enheten idag som delvis men inte helt kan ersätta är ZTE Nubia X6. Dock är det inte värt besväret som jag ser det.

    Det har även börjat ryktas om en Xperia Z3X som verkar vara en kamera-inriktad phablet. Dock talas det om Snapdragon 810/815 i den och då innebär det lansering Q1 2015 tidigast. Jag tror att enheten mycket väl kan existera i Sonys labb, med tanke på att phablets är populära i Asien är det rimligt med en 6.1-6.2 tumsenhet med bra kamera vilket är vad Z3X verkar handla om enligt ryktet.
     
  6. UkuleleSolen

    UkuleleSolen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Inte för att jag vill byta bort min Ultra.
    Bortsett från kameran är detta den bästa telefon jag någonsin ägt.
    Men den dagen då Ultran inte fungerar längre - vad ska man ersätta den med då?

    Känns som om Sansung har fri spelplan på phablet-marknaden nu... och samsung har aldrig varit något alternativ för mig.
     
  7. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Snubblade över Huaweis Mediapad X1, lite intressant med 7" skärm och hyfsad hårdvara. Men den börjar pusha gränsen kring storlek känns det som.
     
  8. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det ser mörkt ut på uppföljarfronten så jag gav upp och köpte en C6833 och har C6802 som backupenhet och för Lollipop-experimenterande. Dock har jag sett att Coolpad släppt en 7-tummare med 1920 x 1200-skärm, phablet alltså och det är lovande men den är inte i hamn riktigt (8 GB intern disk och klenare processor trots octacore misstänker jag) men det helheten ser bra ut.

    Det gör att jag håller koll på det märket nästa år, d.v.s släpper inte Sony en phablet i rätt storlek (6.5-7 tum) kan jag absolut tänka mig en Coolpad om inga andra alternativ dyker upp och de släpper en kraftfull enhet.

    Ultran har visat sig omöjlig att ersätta som jag ser det. Ingen annan enhet erbjuder samma kombination av stor skärm och högklassig funktionalitet samt vanilla Android (GPe) och lagringskapacitet (microSDXC).
     
  9. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Ja det känns lite kört. Ryktet om Z3X verkar ju körd. Har provat några kinamobiler, med ca 6.5" men som sagt, ingen är i hamn, speciellt om man inte orkar joxa och vill köra stock.
     
  10. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det kändes onekligen lite roligt att skaffa C6833 men LTE har varit det mest påträngande jag kunde komma på att uppgradera i en annars död marknad och det var helt klart värt det - fick 10-25 gånger högre hastighet på datauppkopplingen jämfört med C6802. Z3X trodde jag inte helt på, den verkade lite osynkad (varför skulle en enhet heta Z3 när Z4 kommer, dessutom ett fanrykte) men något säger mig att det nog kan ske något på Sony-phabletfronten beroende på hur Z3 Tablet Compact tas emot.

    Jag är inte helt säker på om de fortfarande nytillverkar Ultran men eftersom mitt exemplar hade .108 förinstallerat var det helt klart nytt. C6806 är också till salu, sprillans ny så det förefaller nästan som att den fortfarande produceras om än i liten skala (C6806 GPe verkar ju också komma och gå, Expansys säljer ut men får sedan in ett antal enheter igen). Försäljningen lär ha ökat med prissänkningarna (betalade mindre än hälften för C6833 jämfört med första augusti förra året med C6802) och det kan ju trots allt indikera att produkten trots allt inte varit helt fel även om den inte sålde så bra för det ursprungliga priset (mycket kameragnäll).

    Enda gången jag skulle kunna tänka mig en enhet stock är om den kör vanilla/GPe rakt ur lådan, annars blir det alltid flashning (root är obligatoriskt oavsett ROM). Min C6833 rootade jag med Easy Root Tool inom en timme efter att ha packat upp den, sedan åkte GPe in. Sony-baserade 4.4.x-ROMar tål jag inte efter att de moddat notifikationerna vilket skapade totalt ickefungerande notibar med 240 DPI. I 4.3-baserade ROMar fungerade dock phablet mode bra men inte i 4.4.x och därför blev det raka vägen till GPe omgående. Upptäckte eländet då jag testade Monxdified i våras.

    Rootmetoderna är klart enklare nu än förra året då jag fick använda vRoot och senare flasha prerooted ROM via upplåst bootloader (därför har jag ingen TA-backup av C6802 vilket jag dock tog för C6833).
     
    bernard gillar detta.
  11. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Jahapp, börjar komma lite rumors om en Z4 Ultra. Känns lite spännande iaf. Bara det inte blir några superblunders som med kameran på Ultran kan det ju bli intressant. Om det nu blir nån vill säga.
     
    bernard gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ruvar du på någon bra länk med lite mer info?
     
  13. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Nä inget mer exklusivt än det som dyker upp vid en enkel googling på Z4 Ultra. Händer väl met framåt CES skulle jag tro.
     
    bernard gillar detta.
  14. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    AVR4000 gillar detta.
  15. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Nej, inget under 6,44 tum duger. Om det blir en 5,9-tummare blir det till att invänta en annan tillverkare. Tur att jag köpte 6833 så jag har LTE nu och C6802 som reserv för det lär bli en lång väntan. Hoppas fortfarande innerligt på 6,44 tum för Z4 Ultra.
     
  16. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Nä min G Pro 2, som jag är sjukt nöjd med, är på 5.9 och det är större skärm jag letar. Men skulle inte heller förvåna om Sony, som antyds i ryktet, tummar på kameran på Ultran. Igen!!
     
    Last edited: 26 nov 2014
  17. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 597
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Har en förkärlek till stora skärmar och har haft Ultran tidigare, fantastisk telefon, men har nu 5.9 tum (LG G Pro 2) och det är verkligen perfekt skärmstorlek. Lagom är väl det rätta ordet.
     
  18. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Ja jag hade nog aldrig gjort mig av med min Ultra om inte kameran hade varit obrukbar...
     
  19. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

  20. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det ryktet om Snapdragon 810 och samma skärmstorlek är definitivt vad jag hoppas på, bra också att det verkar som att de släpper den under Q2 istället för att stressa ut den Q1 med en 805 (vilket vore en rejäl besvikelse även om jag noterat att en del är helt galna i 805an och tror att den är en viktig konkurrensfördel, ack ack). Det är 810 som är det viktiga steget från 800.

    Släpps den i Q2 och har allt detta lär jag planera att byta ut min C6833 under Q3 eller så (kommer naturligtvis att invänta root och ROM först). Kameraryktena är också intressanta, 16 MP är fullt dugligt (egentligen tycker jag att 8 MP räcker sålänge sensorn och mjukvaran är bra) och integrerad stylus är också en trevlig utveckling (eftersom CP12 har just det är steget till att lägga in det i själva enheten logiskt).

    Jag måste dock säga att jag innerligt hoppas att Sony släpper ett flipcover med tangentbord i stil med BKC50 till Z2 Tablet. Ultran är definitivt tillräckligt stor för att det skulle bli komfortabel bredd på tangentbordet (det skulle då även kunna ersätta Sonys lilla Vaio Lifestyle PC).

    Lansering i Q2 är också strategiskt eftersom det innebär att acceptansen för 6,44 tum har ökat (det känns som att Nexus 6 m.fl enheter definitivt hjälper till att vänja konsumenterna vid stora skärmar).