Operatörerna får inte använda full effekt längs med järnvägar

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Kate, 17 dec 2014.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag vet att det tagits upp tidigare på forumet, men läste precis http://www.dn.se/nyheter/sverige/risk-for-tagstopp-med-nytt-nat/ . Tydligen så har operatörerna byggt en hel hög med nya stationer längst med järnvägarna för att förbättra täckningen för tågresenärer. Men järnvägens egna system GSM-R störs av deras mobiloperatörernas nät och därför får de inte använda full effekt, vilket reducerar täckningen.

    Hur har det kunnat gå så här illa egentligen? LTE är ju till skillnad från 3G gjort för att fungera bra i höga hastigheter. Ett krav när standarden spikades var att det skulle fungera på franska snabbtåg som går 3-400 km/h. Det märker man ju tydligt också. 3G är nästan oanvändbart på tåg. LTE fungerar ganska bra där det finns.
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Pinsamt egentligen, det är ju en självklarhet att man ska kunna hålla kontakten på tågen också. Sen får man utifrån de krav som finns av resenärer anpassa det nät som Trafikverket använder sig utav.
     
  3. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det har säkert ingenting att göra med att de vill sälja sitt egna piss-wifi på tågen?.. nej inte alls... absolut inte... omöjligt.. osv osv ;)
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är ju dock operatörerna som förser tågen med internetanslutningen. ;) GSM-R har ju inget med SJ att göra.
     
  5. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    my bad då :D
     
  6. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Å andra sidan så är det ju betydligt svårare att kommunicera med handhållna terminaler inuti tågen än med bra antenner utanför. Nog för att Trafikverket och de som kör tågen är olika företag, men de håller säkerligen varandra om ryggen!

    Trafikverket ser dessutom bara kostnader i detta. De skiter i om resenärerna kan använda sina mobiler eller inte och anpassning av deras nät ger inget tillbaka.
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Håller med, absolut. Men samtidigt så har ju SJ repeatrar i X2000, SJ 3000 och dubbeldäckarna för att man som kund ska kunna använda sin handhållna enhet inne i vagnen också. Så det verkar ju liggedag till lite intresse för SJ åtminstone att kunderna ska kunna använda sina telefoner, surfplattor osv på tåget.

    Är ju stor skillnad att åka med SJ 3000 mellan Stockholm och Uppsala eller med SL-pendeln vad gäller täckningen längs vägen. :)
     
  8. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Är det inte operatörerna som bekostat denna repeaterutrustning? Har för mig att jag läst det någonstans.

    Snälltåget ger för övrigt gratis wifi via Net1 till samtliga passagerare. Tyvärr räcker inte kapaciteten något vidare. Vid gynnsamma tillfällen kan kanske få 6-7 Mbit/s ned. Det är inte mycket att dela på ett helt tåg!
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vet inte, vet bara att det gjorts "i samarbete med operatörerna" - men vad det innebär mer konkret har jag ingen aning om. Oavsett, borde det isf vara av både SLs och operatörernas intresse att då igång det på pendeltågen bland annat. Är ju inte bara Uppsala - Stockholmsträckan det krånglar där. Samma ska med de äldre InterCity-tågen hos SJ.

    Med 4G kan man ju ligga runt 10-40Mbit/s i rörelse, vilket i sin tur gör det mycket bättre än de wi-fi som finns på tågen. Problemet är ju att telefonerna ofta hoppar över till 3G-nätet och i vissa fall 2G-nätet där telefonen kan fastna.
     
  10. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det som ställer till det på tågen är främst två saker. För det första så är det ofta hundratals användare som rör sig parallellt. Det gör det svårt för nätet att hinna med. Plötsligt kommer man in i en ny cell och då ska hela tåget byta samtidigt mer eller mindre. Längs vägar så är det ju fler fordon med färre mobiler i så bytena sker mycket mer utspritt.

    Sedan så ställer tågens höga hastigheter till det. När användarna rör sig så blir dopperskiftet ganska kännbart. Det är samma effekt som en ambulans som kör från/mot en åhörare. Det innebär att mottagaren inte tar emot samma frekvens som skickas ut. Det kan göra att man börjar inkräkta på andra användares resursenheter om man inte har tillräcklig guard mellan. För mycket guard gör å andra sidan att kapaciteten sjunker eftersom det är spektrum som inte kan användas.

    För LTE har man sagt att det ska funka acceptabelt upp till 350 km/h tror jag. Det täcker nästan alla behov idag.

    Dopplerskiftet minskar också om man bygger nätet tätare och ställer stationerna en bit från järnvägen. Om man runt runt en cell med konstant avstånd till stationen så kan man teoretiskt åka hur snabbt som helst utan att få något skift alls.
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Precis, det är ju många saker som påverkar och att erbjuda bra täckning på tåg är ju svårt. Men samtidigt så blir det ju inte lättare om en myndighet säger nej. Det bästa hade ju kanske egentligen varit om operatörerna gick ihop och byggde ett gemensamt nät längs järnvägarna, det hade ju varit kostnadseffektivt och säkerligen i slutändan bra för konsumenterna. :)
     
  12. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det där är ett gissel egentligen. Sverige är så glesbefolkat att stora delar av nätet helt enkelt är olönsamt, men det måste finnas för att kunderna förväntar sig det och för att licenskraven är sådana.

    Dagens lösning är ju att staten äger en operatör (Telia) som ser till att t.ex. norrlands inland får tillgång till täckning trots att det inte är ekonomiskt försvarbar egentligen. Ärligt talat är det ingen bra lösning eftersom det snedvrider konkurrensen. Det går inte att konkurrera med en stat som bestämt sig för en sak hur olönsam den än är.

    Hade jag fått bestämma så hade staten byggt ett heltäckande nät i de minst attraktiva delarna av landet. Kanske hela inlandet norr om Östersund eller något liknande. Operatörerna skulle sedan fått roama i detta nät till självkostnadspris. Därmed skulle alla kunna konkurrera på samma villkor när det gäller täckning i glesbygd.
     
    6150 och jnsson gillar detta.
  13. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Fast Tele2 (och övriga operatörer) kommer ju att aktivera de nya basstationerna & höja effekten på de som är igång sommaren 2015 då trafikverket har haft tid på sig att bygga bort störningarna.

    Så även om tågen stannar så kan vi roa oss med surf :-)

    Från artikeln:

    " En överenskommelse nåddes i domstol 2011 om att Trafikverket senast till den 1 juli 2015 ska få bukt med störningarna. Fram till dess skulle mobiloperatörerna låta bli att slå på de nya näten med full effekt.

    Nu kan DN avslöja att någon lösning inte är i sikte till utsatt tid. Trafikverket vill förlänga tidsfristen.

    Thomas Ekman, vd för Tele2 Sverige, är märkbart irriterad över att Trafikverket vill skjuta upp starten trots att man haft flera år på sig att lösa frågan.

    – Det är klart att det är uselt. Vi har köpt en frekvens som vi inte kan använda fullt ut. För kunderna ser det ut som att vi inte bygger ut näten, säger han.

    Thomas Ekman menar att man måste acceptera att Trafikverkets system byggs om eftersom det handlar om säkerheten för järnvägen.

    – Men det går så otroligt långsamt. Vi har byggt ett nytt mobilnät över hela landet samtidigt. Nu kan vi inte vänta längre. Vi kommer att slå på systemet som avtalat, då bättre täckning längs järnvägarna är viktigt för våra kunder, säger han.

    Även mobiloperatören 3 är inne på samma spår.

    – Samtliga 3:s aktuella basstationer som står i närheten av järnvägen kommer sommaren 2015 att få höjd uteffekt. Om Trafikverket hinner få klart sin del i tid vet vi inte, men vi förutsätter att det är den 1 juli 2015 som gäller, säger Kamran Alemdar, informationschef på 3."
     
    Last edited: 19 dec 2014
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det hade ju varit den bästa lösningen. Sen skulle väl operatörerna då bygga på extra om de ville - för att kunna konkurrera med varandra också - på områden där det behövs extra kapacitet eller liknande. Men det skulle ju samtidigt lösa stor av de problem som finns och det skulle bli en sundare marknad för personer som inte bor i södra delarna av Sverige. Inte nog med att alla operatörer skulle kunna konkurrera om alla boenden där uppe - så skulle vi besökare även få bättre täckning och inte behöva ha två simkort med oss.

    Det hade gynnat alla egentligen.

    Problemet är ju att Trafikverket menar att man inte har hunnit göra det än. Det är ju ett problem. Man har haft mänga år på sig, så det borde ju vara klart, alternativt så har man inte gjort det i den takt som man skulle gjort. Inte alls speciellt ovanligt kan jag tycka.

    För som Thomas Ekman från Tele2 sade, så har man hunnit bygga ut ett nät över hela Sverige redan - på ungefär samma tid och det gäller ju inte enbart N4M - utan även Telia och 3 (3 började dock så sent som 2012).

    Genomgående tycker jag att detta verkar vara ett problem med statligt äga "bolag", något händer som försenar det mesta. Om jag sedan tänker att det kanske göra för att gynna ett annat statligt bolag vet jag inte, kanske tänker jag för långt - men samtidigt skulle jag inte bli helt förvånad faktiskt. Personligen tycker jag att oavsett vad så ska operatörerna ha tillåtelse att genomföra de förändringar längs järnvägen som man redan påbörjat.

    Hade varit lite kul att veta vilken operatör som generellt sett har bäst 4G längs järnvägarna, skulle inte bli superförvånad om det var Telia faktiskt. :)
     
    Last edited: 19 dec 2014
  15. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Eh, okej ? Jag har läst artikeln och Trafikverket har ju haft tid på sig att fixa problemet, varför påpekar du det som om jag inte läst det ?
     
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hälften av texten försvann, kolla nu. Hade ju varit meningslöst att bara sammanfatta artikeln haha.
     
  17. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Okej, men läste du hela mitt första inlägg i tråden ?


    Klart jag förstår att det är ett problem med dessa störningar, men Trafikverket har ju haft flera år på sig å även PTS står på operatörernas sida.
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Precis det jag också menar - men det här visar egentligen en hel del på hur vissa statliga bolag sköts, med förseningar. Det är helt orimligt att det ska ta mer än fyra år att förstärka ett nät kring järnvägarna - det handlar nog framförallt om brist på vilja. Pengarna finns ju.

    PTS är väl en av de mest rättänkande myndigheterna som finns. Trafikverket he jag inte riktigt något förtroende för alls, åker ju tåg varje dag liksom. :)
     
  19. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
  20. kerex132

    kerex132 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2013
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tråkigt, men det kan väl lösas på något sätt?