Virus på SD-kort?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Lååttaaah, 14 dec 2014.

  1. Lååttaaah

    Lååttaaah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Platta:
    Sony Xperia Z3 tablet Compact
    Platta 2:
    Sony Xperia Tablet Z
    Bifogar en bild som gubben mmsade från plattan och undrar - vad f-n är det för mysko filer på minneskortet? Och plats tar de. Ca 50 st och de går inte att radera.
    Jag (nörden i familjen) kan själv inte göra så mkt åt det just nu, är inte på hemmaplan.
    Måntro om gubben ska låta bli att använda plattan tills jag kommer hem och får luska i saken?
    Någon som vet alls vad detta är?
     

    Bifogade filer:

  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Jag skulle börjara fundera på om minneskortet är trasigt alternativt är av fuskvarianten som påstår sig vara större än det är.
     
    Lååttaaah gillar detta.
  3. Lååttaaah

    Lååttaaah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Platta:
    Sony Xperia Z3 tablet Compact
    Platta 2:
    Sony Xperia Tablet Z
    Tack så mkt för svar! De där filerna har inte funnits där tidigare, och går som sagt inte att radera så därför tänkte jag direkt "virus!", men jag vet inte om microsdkort kan drabbas av virus? Det är köpt på Telia och av märket Samsung, men likväl kanske det är nåt plagiat eller så... Frågan är oxå om jag törs flytta över mapparna till ett nytt microsdkort..?
     
  4. Zidde

    Zidde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag skulle troligtvis gissa på samma sak som ovanstående, att SD-kortet på något vis blivit korrupt. Alternativet är att någon app lyckats fylla SD-kortet med uppenbar skräpdata, (Kolla filnamn och tidsstämplar, liksom) men det känns osannolikt.

    Det ska inte vara några problem att kopiera över befintliga filer till ett nytt SD-kort, det är vad jag skulle rekommendera i detta fallet. Formatera sedan SD-kortet och hoppas på att det fungerar som det ska efter det.

    Angående frågan om virus så är det inget att oroa sig över i detta fallet, då virus av den själv-exekverande sorten i princip inte existerar i Linux-miljöer (Såsom Android).
     
  5. Lååttaaah

    Lååttaaah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Platta:
    Sony Xperia Z3 tablet Compact
    Platta 2:
    Sony Xperia Tablet Z
    Åh, tack för svar! Ja, då gör jag som jag tänkt, klipper och klistrar lite med filerna jag vill ha kvar, formaterar om kortet och ser hur resultatet blir. :-)