Ingen som slår Finnarna?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av sahi, 18 dec 2014.

  1. sahi

    sahi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2014
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag har idag ett abonnemang i Finland (Sonera) för min mobil samt ett abonnemang för mobilt bredband (4G).
    Med mitt mobilabonnemang har jag 1000 samtalsminuter, 1000 sms och 10 Gb surf i 4G nätet på upp till 21mbit/s som jag kan använda fritt i Norden och Baltikum. På mitt mobila bredband obegränsat med surf i hastigheter på >100mbit/s. För detta betalar jag totalt ca 40 €/månad!!

    Nu börjar det bli tid att se sig om i Sverige igen, då jag flyttar tillbaka. Men verkligen INGEN kan mäta sig med det Finnarna erbjudit mig? Hur kan det komma sig att det är sån stor skillnad?:eek: Tror det blir att behålla mitt svenska nummer på nuvarande kontantkort så att folk som ringer vanligt kan ringa mig på det medan jag i själva verket använder mitt finska nummer som det ordinarie. Synd bara att det mobila bredbandet är Finland only...
     
  2. Mjölk

    Mjölk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2012
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Låter dyrt
     
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Är det 40x2 eller är det totalt bara €40 för både mobilt bredband och telefonen? Det låter fan fint.
     
  4. sahi

    sahi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2014
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Det är totalt ~40 € för både mobil och mobilt bredband, tänkte se om jag kunde få fram exakta siffror men har glömt login både till Sonera.fi och till banken som jag måste ha för att legitimera mig :P Kan ju tillägga att jag har en Huawei E5776 router som jag betalar av på också inkluderat i det priset.
     
  5. OttO40

    OttO40 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telia.Fi
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Pro 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia.Fi
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Pro 5G
    Betalar 40 euro för 20 Gb data , obegränsat med samtal,sms,sms inom norden o baltikum , har oxå Sonera (Finland) , är då 4G jag har och är hel nöjd , i mitt pris så är spotify med räknat
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 953
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Finland har en annan marknad för bredband. Nej, det finns inget som slår priserna som finns i Finland, här i Sverige.

    Billigast av de stora operatörerna idag är 3. Sedan finns ju Universal som är mindre, men fortfarande billiga.

    Dyrast är ju Telenor som tar 399kr/månad för 12GB surf.
     
  7. sahi

    sahi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2014
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Det verkar ju som så. Följdrågan blir då varför och hur marknaden kan skilja sig så pass?
     
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Tillgång och efterfrågan, alternativt att operatörerna vill ha större vinster?
    @Cupcakes@Cupcakes; tog inte priskriget härom året ganska hårt på operatörernas och deras marginaler?
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 953
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kommer inte riktigt ihåg, men har för mig att Tele2 förlorade pengar på det - men 3 gick med vinst. Oavsett så är det nog väldigt mycket tack vare det priserna ser ut som de gör idag, alltså att operatörerna tar betalt för datatrafiken och inte så mycket för samtalen.
     
  10. Vivadata

    Vivadata Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Kan du använda ditt mobila surfa utan tak utanför Finland? Och vad betalar du per månad för det?
    Sorry - såg när jag läste om ditt inlägg att surfen bara gällde i Finland. Men vad är priset?