Fråga: Vem bestämmer om du får köra 4G på din Note4? Du eller Samsung?

Diskussion i 'Galaxy Note 4 - Allmänt' startad av mfm, 9 dec 2014.

  1. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Ja, frågan är enkel: Vem bestämmer om du får köra 4G på din Note 4? Du eller Samsung?

    För tydligen är det Samsung som bestämmer om och när jag får köra 4G på min Galaxy S4: Jag sitter i utlandet och har skaffat ett SIM-kort för 4G. Sätter i SIM-kortet, startar telefonen och får up 3G... Tänker OK, jag kanske stängde av 4G så jag går in på nätinställningarna och då har valet för LTE/WCDMA/GSM bara försvunnit?! Vad i h*e? Efter en massa svärord, googlade och testade av kassa appar som inte funkar och felaktiga service-meny-koder som bara ger felmeddelanden så lyckas jag med hjälp av Towelroot och lite fipplande få tillbaka LTE-valet och två omstarter senare så är jag uppkopplad med 4G, yes...

    Så nu undrar om jag om det är lika på Note 4? Är lite intresserad av att skaffa en, men om någon tror dom ska få bestämma vilka operatörer jag får använda med 4G så får det vara! Helt oacceptabelt, då blir det ett annat märke.

    Är även intresserad om någon vet hur det är på S5.
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hade operatören du valde 4G aktivt på den tid av abonnemang/kontantkort du hade? Hade du ett simkort med stöd för 4G? Hade operatören i det land du var 4G på en frekvens som din mobil har stöd för?
     
  3. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    [​IMG]

    Svar JA på alla tre frågorna. Som sagt fungerar det nu, se ovan, men bara efter att jag rootat, stängt av KNOX och pillat bland systemfilerna. Problemet är att jag behövde göra det, hade jag velat haft en massa artificiella begränsningar på vad jag får göra och inte så hade jag köpt en iPhone direkt...

    Vanligtvis finns det fyra inställningar på nätläge: "LTE/WCDMA/GSM", "WCDMA/GSM", "Endast WCDMA" och "GSM endast". Nu försvann det första valet direkt när jag stoppade i SIM-kortet, så det har inget med om operatören har 4G uppe eller på vilken frekvens.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Beklagar att jag missförstod en del. Men skumt. Kanske har något att göra med deras regionlåsning. Om så, borde det vara lika dant på alla nya Samsung-telefoner.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är din telefon köpt i Sverige? Jag har för mig att Samsungs regionlåsning fungerar som så att du blir utelåst från nätet helt och hållet om du startar en telefon, för första gången, köpt i exempelvis asien med ett svenskt SIM-kort i.

    Att LTE inte är tillgängligt låter ju minst sagt oväntat. I vilket land befinner du dig? Tänker på frekvensband och dylikt - om det nu kan ha någon betydelse då det trots allt verkar fungera efter lite pill.
     
    Last edited: 9 dec 2014
  6. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jag tror inte det direkt har med regionlåsningen att göra (även om det är ett ruttet skräp), dessutom är det en tidig S4 som kom innan Samsung hade börjat med regionlåsningen om jag inte minns helt fel. Det är en svensk telefon och jag har flashat den nyaste svenska firmwaren jag hittade (den kom med någon Telenor-app och WyWallet etc).

    Angående regionlåsningen så är det väl tvärt om, om du köpt en svensk telefon och använder den i Asien första gången, DÅ slår skyddet till. Tvärt om så är det nog ingen regionlåsning för jag tror att i t.ex. Hongkong så är det olagligt. Så Samsung låser bara ut folk i Asien som vill köpa en dyr Europeisk mobil (minst 1000 kr dyrare i Sverige för en Note 4 än här) eller en Amerikansk modell med konstiga frekvensband...

    Jag är i Taiwan och använder Taiwan Mobile som har 4G på LTE-band 3 och 28. S4 stödjer band 3 (FDD 1800 MHz) och det är det jag använder nu.
     
  7. hdjb1

    hdjb1 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    138
    Telefon:
    Z Fold3 256

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Z Fold3 256
    Telefon 3:
    Samsung S22 (jobb)
    Platta:
    Tab S9+ 512, Tab S6 LTE 128
    Övrigt:
    B&W PI7 S2, Watch 6 Classic
    Varför skriver du om din Galaxy S4a här under Note4?

    Din S4 kanske har en bugg i just den firmwaren som du har och som inte Note4ans 4.4.4 har...
     
  8. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Varför skriver du själv här under Note 4 när du inte har något att komma med? Om du faktiskt hade läst innan du svarat hade du kunnat se att jag frågade hur det var på Note 4. Varför skulle jag fråga om S4? jag vet redan hur det är på S4.

    Det är knappast en bugg, det är en avsiktlig begränsning av funktionaliteten, något som borde intressera folk som redan bränt 7500 kr på en mobil...
     
  9. hdjb1

    hdjb1 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    138
    Telefon:
    Z Fold3 256

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Z Fold3 256
    Telefon 3:
    Samsung S22 (jobb)
    Platta:
    Tab S9+ 512, Tab S6 LTE 128
    Övrigt:
    B&W PI7 S2, Watch 6 Classic
    Jag skriver här hur mycket jag vill nu när jag har en Note4 och reser mycket.
     
  10. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Om du har ett utomeuropeiskt SIM-kort så kan du ju testa och rapportera i tråden.
     
  11. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
  12. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Provade SIM-korten från Taiwan Mobile (4G), China Unicom (3G) och 3 Hongkong på min Optimus G och på Galaxy S3 4G och det var inget problem att välja nätläge LTE/WCDMA/GSM (Dock har jag flashat firmware för HK på Optimus G, så var väl inte helt oväntat att det skulle funka, men kan ju köra Telia och Telenor med 4G utan problem med samma firmwareversion).

    Så det är uppenbart en ny "feature" att begränsa LTE i Galaxy S4 och nyare modeller...
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tråkigt och väldigt konstigt sätt att begränsa användaren. Men sure, en mindre kunnig kanske gärning köper en ny Samsung istället.
     
  14. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Är det inte samma på iPhone? För att kunna köra band 3 på iPhone 5 i Sverige behövdes väl en firmwareuppdatering om jag inte minns helt fel? Men det kanske godkänns på alla iPhone i hela världen?

    För jag tror den här begränsningen är ungefär samma, jag har läst inlägg från folk som köpt S4 eller annan Samsung-telefon och inte kunnat köra LTE med sin lokala operatör och så har Samsung behövt släppa en uppdatering och sen fungerar det.
     
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    För iPhone bestämmer operatören med en uppdatering som skickas från operatören i fråga. Därav fungerar 4G med Tele2 och Telenor med en iPhone 5.
     
  16. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Skickas ut hur och när? Fungerar det fortfarande om iPhone 5an är köpt i USA eller Pakistan?
     
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är operatörsinställningar som hämtas från operatören.

    Ja, förutsatt att den har stöd för frekvenserna som används här i Sverige och att den inte är låst till någon annan operatör så spelar det ingen roll var den är köpt.
     
  18. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    OK. Denna lösningen är i alla fall konsistent för alla enheter, men från ett frihetsperspektiv är det ungefär lika dåligt. Operatören kanske inte bryr sig om iPhone 5 om den aldrig sålt några sådana eller har en annan telefon som de tycker man ska köpa istället. Sen att operatören bestämmer om man får använda Wifi-hotspot eller inte (vilket "alltid" går på Android) är bara negativt för användaren.

    Jag läste något från Samsung där det stod ungefär "4G verifieras bara mot nordiska operatörer". Jag mailade [email protected] och frågade om detta och om att jag inte fick använda 4G i Taiwan men de struntade förstås i att svara.

    Det verkar vara samma för

    LG G3: http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=56401372&postcount=19

    Note 4: http://forum.xda-developers.com/note-4/help/lte-option-mobile-network-setting-t2966083

    Måste man köpa Nexus för att slippa sån här operatörs-bullshit?!
     
  19. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Provade på Nexus 5 med Taiwan Mobile (4G), China Unicom (3G), 3 Hongkong och Orange (Spanien) och det var inget problem att slå på 4G med alla dessa SIM-kort. Så uppenbart är detta något idiotiskt påhitt från mobiltillverkarna och operatörerna.

    Synd bara att stock-Android är så fattigt och att Nexus 6 verkar ha rutten hårdvara, för Nexus 6 stödjer en hel del LTE-band jag skulle kunna ha nytta av...
     
  20. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Förlåt att jag hoppar in (har ingen Note 4) men detta med LTE etc är intressant. Jag har lite svårt att se vad som är "ruttet" med Nexus 6 hårdvara och vill också påpeka att vanilla blir vad man gör det till. Hur "fattigt" eller "rikt" det blir har du full kontroll över. Jag känner faktiskt inte till en enda funktion som inte går att få till en Nexus (förutom Wacom-digitizer).

    Det är bra att den här tråden kom upp eftersom jag själv INTE vill ha en enhet som har LTE-radio men vägrar låta mig använda den. Faktiskt visste jag inte att just detta beteende förekom, alltså att tillverkaren använder SIM-kortet som autentiseringsmetod för LTE på/av (däremot är jag van vid att operatörer plockar bort alla andra LTE-band än sina egna).