Problem: Skärmen och inbränningar

Diskussion i 'Nexus 6 (2014) - Allmänt' startad av Droid55, 19 dec 2014.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag är fortfarande i tveksam på om jag ska köpa Nexus 6 eller inte. Min enda rädsla är skärmen och inbränningar. Ni som har fått era enheter nu, kan ni se inbränningar eller har du kanske inte brytt dig om att undersöka det närmare?

    Om ni har erfarenhet av andra telefoner med AMOLED, hur har de varit? Har de lidit av inbränningar och isåfall när (alltså hur gammal)?
     
  2. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Jag hade bara min telefon i en dag och kunde redan se tecken på inbrännigar av mjukvaruknapparna, minimalt men ändå såg jag det. Undra hur det skulle se ut efter en månad eller ett år?

    Jag hade en Moto X "2013" och den var bara några månader gammal och den hade tydliga inbrännigar av statusbaren och mjukvaruknapparna. Min sambo har en S4 som är ca 2år gammal och den har minimal inbränning av statusbaren bara, och med tanke på att den är så gammal så tycker jag det är okej.

    I övrigt så har jag aldrig haft problem med inbrännigar på någon av mina Samsung telefoner, nu byter jag telefon ganska ofta så det hinner väl inte uppstå under den tiden. Hur som helst verkar det som Samsungs amoled skärmar håller bättre kvalitet än övrigas.
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    @220volt@220volt Fast det är väl Samsung som har tillverkat skärmen till Nexus 6?

    Erica Griffin berättar mer om problemet med skärmen på Nexus 6 samt andra AMOLED-skärmar här https://plus.google.com/ EricaGriffin/posts/dHVPNV6bVik

    Mycket tråkigt. Så jävla förbannad. Kan vi inte få möjligheten att välja en Nexus 6 med LCD-skärm? Haha. Jag gillar verkligen Nexus 6 i övrigt. Snygg design, stor skärm (jag har inget emot phablets som vissa andra), stort batteri och bra kamera. Med tanke på hur ljust Android Lollipop är borde även LCD vara att föredra.
     
  4. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Vad jag menade egentligen är att kvalitén på skärmarna Samsung sätter i sina egna telefoner håller högre kvalité än övriga som säljs till andra tillverkare.
     
  5. strangert

    strangert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG Nexus 5X
    Telefon 2:
    Motorola Nexus 6
    Telefon 3:
    LG Nexus 5
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
    Jag har lekt med min Nexus 6 i en vecka nu och det jag ser lutar sig mer åt ghosting och inte en in bränning. Låter man en grå bakgrund ligga en stund på hela skärmen så försvinner "knapparna"

    Därimot så är min skärm lite ljusare på den nedre halvan.
    men det är inget som märks om man inte letar efter det.

    Jag tycker såhär långt att det är en jätte trevlig mobil.
     
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Jo, uppenbarligen. Nya Note 4 verkar även lida av "spökning" även om det inte är lika uppenbart som på Nexus 6. Note 4 lider dock inte av samma inbränningar som Nexus 6. Jag är inte alls förtjust i AMOLED efter läst allt detta.
     
  7. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    På min nuvarande Galaxy S5 kan jag inte ens se tecken på ghosting.
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Bra att du inte upplevt inbränningar än. Dock kan jag känna att det här med hjälpa telefonen undvika inbränningar (typ invertera färger, undvika maximal ljusstyrka osv.) känns kasst på en telefon jag betalar 6-6,5 tusen för. Jag förväntar mig mer.

    Erica Griffin skrev att S4, S5 och Note 3 inte hade dessa spökningar som nya Note 4 har. Ironiskt nog.
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  9. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Som man måste ha ett speciellt mönster på skärmen och titta jättenoga på för att se. Har man inte problem kan man ju alltid skapa sig nya...

    Jag hade oroat mig mer för problemen med buggig mjukvara, GPS och dålig täckning som en del verkar ha på Note 4. Sen skriver någon i kommentarerna att han/hon har ghosting på sin Nexus 4 IPS-skärm också...
     
  10. MightyMike

    MightyMike Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2011
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Utifrån hur inbränningar brukar fungera så skulle jag tro att risken ökar med ljusstyrkan och längden per aktiv session.

    Om mitt normala användande är att jag som exempel ställer in max ljusstyrka och låter skärmen vara på en timma i sträck och visa recept då jag lagar mat så har jag förmodligen betydligt större risk för inbränning än om mitt normala användande är en lite surf runt en kvart i streck då jag har rast på jobbet.

    Vad som är normalt användade är individuellt så man för väl ta sig en funderare över hur man använder telefoner och utefter det kalkylera risken :-)
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Spökningar oroar mig givetvis inte lika mycket som inbränningar men ändå värt att notera. Det är tydligen skillnad på Nexus 6 och Note 4 vad det gäller hur snabbt spökningarna försvinner.

    Jo, jag läste också den kommatren om spökningar på Nexus 4.

    Just menyknapparna och statusbaren är ju mest oroande eftersom de är nästintill statiska. Sen visst borde det har betydelse vilken ljusstyrka och tiden men det känns ändå oroväckande. Kan ju säga att det där med recepten kunde vara jag. Brukar dra med mig laptopen in till köket för se ett recept när jag inte orkar skriva av receptet på ett papper.
     
  12. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    När jag kommer hem från jobbet så kan jag försöka ta ett bra kort på min S4 och posta kortet här. Den har klart synliga inbränningar.

    Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk 2
     
  13. saftmaskin

    saftmaskin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2011
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    55
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Nova Launcher, SwiftKey
    Bara haft min ett dygn men tror inte att ghosting är ett stort problem. Det som jag ser som det allra största problemet och besvikelsen med telefonen är att skärmen blir rosa vid låg ljusstyrka. Så det borde vara det och inte ghostingen som man kan oroa sig för. Har man däremot över 30% i ljusstyrka är skärmen underbar.
     
    Englund81 gillar detta.
  14. tobbe12359

    tobbe12359 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2014
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 pro
    Platta:
    Apple Ipad 5th generation
    Min Note 2 som är lite över 2 år nu, lider av inbränningar..köpte den beg.
    Finns inbränningar från Fb o nåt spel. har aldrig stött på sånt på nån tidigare mobil. Inte heller min s4 som var 1 år.

    Kan säga att de e ju inte roligt..o ska du betala 6-6.5k så hade jag garanterat backat. [emoji4]
     
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Känner det också. :ehm:
     
  16. tobbe12359

    tobbe12359 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2014
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 pro
    Platta:
    Apple Ipad 5th generation
    Speciellt inte om de går så pass fort. Har inte läst på om varken note 4 eller nexus 6, men av vad som framgår i tråden..så är de alltså rätt vanligt med inbränningar/ghosting på bägge lurarna?
    Då är de nog bättre o satsa på någon annan mobil?:)
     
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    Känns inte ens kul att ha inbränningar efter 1 år vilket tydligen verkar "normalt" för AMOLED. Inser mer att AMOLED kanske inte är min typ av skärm. Spökningar känner jag mig inte lika orolig över, inbränningar skulle störa mig betydlig mer.
     
  18. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Nej, det är inte vanligt med inbränningar/ghosting på bägge lurarna, bara på Nexus 6. Med ett specialmönster kan man se lite ghosting på andra mobiler men uppenbart inget som någon har sett med vanlig användning..
     
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    Enligt Erica Griffin lider även Note 4 av spökningar, men inte lika mycket som Nexus 6 (de försvinner snabbare). Note 4 ska inte lida av inbränningar likt Nexus 6.
     
  20. tobbe12359

    tobbe12359 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2014
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 pro
    Platta:
    Apple Ipad 5th generation
    Om de nu är som mfm säger så hade jag utan tvekan hellre tagit note 4.

    När jag planerar att lägga undan min note 2 kommer nog ersättaren att bli en Sony.

    svårt o säga hur note 4 eller nexus 6 skulle se ut efter 1 års användande. Men som du säger..kanske är AMOLED inget för dig [emoji4]