Lollipop 5.0.1 [Nya funktioner och tips]

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Perlisch, 17 dec 2014.

  1. Perlisch

    Perlisch Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2011
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    Tänkte att vi kunde ha en allmän tråd om 5.0.1 för Android Wear. Tipsa och fråga om funktioner i operativsystemet som inte behöver vara modellspecifikt.

    Jag har en fråga till er andra. Efter lollipop uppdateringen på min G Watch R kommer inte kalender händelser upp på klockan längre. Tidigare så kom dom som ett kort ca 45min innan dessa inträffade. Jag älskade den funktionen men efter uppdateringen så gör dom inte det längre. Har varit in i wear appen och kollat där är det aktiverat att synka kalender händelser, testar att avaktivera det och aktivera det utan att det kommer igång. Någon mer som upplever det?
     
  2. zelxi

    zelxi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Kalendern funkar ganska bra här! Har du testat att resetta klockan, installera om wear app och ta bort cache/data? Kan ju vara något gammalt eller galet som smygit sig in.

    Övrigt kan jag tipsa om att dubbeltrycka den fysiska knappen sätter igång cinema mode vilket är ganska praktiskt!

    Har en fråga... Vilken app använder ni för att skapa ny faces? Facer? Watchmaker? och varför?
    Har i dagsläget inte gått över till någon av dem, använder fortfarande stock-faces men börjar bli less. Har inga planer på att använda båda apparna.
     
  3. Perlisch

    Perlisch Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2011
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    Tack för tipset. Står på Biopalatset nu
    Har bara testar reset på klockan, var inne på det du skrev men tänkte kolla först om någon visste något annat. Jag använder facer för den är extremt smidig att använda lätt och bra.
     
  4. BigF

    BigF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2009
    Inlägg:
    827
    Mottagna gillanden:
    485
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Jag kör Facer. Mest för att det var den jag snubblade över först.
     
  5. zelxi

    zelxi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Ok, gött! Fungerar det bra nu med det nya API? Laddade ner Watchmaker då den har en gratisversion, fast den känns väldigt begränsad om man inte vill använda bilder.
     
  6. grenhall

    grenhall Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    170
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Upptäckte en irriterande detalj.

    Om man sätter klockan i Theater Mode så funkar inte alarmen. Så om man sover med klockan och vill ha alarmet vibrerande men inte väcka hela sovrummet så måste man stänga av "Tilt to wake screen" i Wear-appen. Störigt.
     
  7. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 017
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Theater Mode är ju tänkt just för bio/teater, dvs inget ska tända skärmen, så egentligen inte så konstigt.
    Hur går det att sova med en klocka egentligen? Misstänker att jag skulle slå sönder mig själv med tanke på hur mycket jag snurrar runt i sömnen...
     
    cdrw gillar detta.
  8. zelxi

    zelxi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Gött, införskaffade Facer.
     
  9. grenhall

    grenhall Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    170
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det funkar jättebra för mig. Väcker mig bättre än något annat. Kanske just av den kraftigare vibrationen. Men så rör jag mig inte jättemycket i sömnen heller.
     
  10. TranQ

    TranQ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    MIUI 8
    Mina alarm kommer inte till klockan =/ är det någon inställning man måste göra?
    Fick klockan i julklapp av frugan (<3) så har inte hittat alla funktioner än.

    Däremot kan jag berätta att mina kalender händelser kommer upp som de ska med ett litet kort strax innan de ska ske.

    Tycker även att det "dimmade" läget lyser starkare nu än vad den gjorde innan jag fick 5.0.1, och då har jag på 1 i brightness..
     
  11. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    Telefonens alarm visas inte i klockan, du får skapa nya alarm i klockan. Jag har kommit att tycka om det, man slipper slå av alarmen på båda enheterna och man kan ställa in alarm man normalt bara får när man är utan klocka på telefonen, typ väckning. Tråkigt bara att man inte kan ge alarmen namn i klockan.

    Sen vill jag tillägga. hur tänkte Google när man gav en enda funktion långtryck, att byta urtavla? Det skulle kunna tilldelas bättre funktioner. Byta urtavla i tid och otid (avsiktlig lek med ord) är väl något man gör när klockan är ny eller när man ska impa på polarna?

    Röst styrningen är ju, ja tråkig. Med svenska som systemspråk funkar ordförståelsen hyfsat men då går själva manövreringen dåligt. Tvärt om med engelska. Ett sms jag inte minns vad jag sa blev "gorenje snygg röv". Inte tror jag att det kommer en lösning på detta snart heller.

    Jag undrar om inte typsnitten blev större efter Lolipop? Tycka att jag ser lite bättre (åldersnedsatt syn). Gillar stock "digital" urtavla bäst, bra synbarhet. Men det finns jävligt fina verk där ute, http://www.badapps.fr/ gör riktigt hög kvalitet. Synd bara att det blir för plottrigt utan glasögon.

    Ibland, en gång i veckan cirka är det något som dränerar batteriet. Kräver en omstart och sen är batteritiden bra igen. Har inte mycket installerat. En miniräknare och facer/watchmaker om de sista nu kan kallas installerade