Bästa kontantkortet med årssurf i januari 2015/december 2014?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Xboy, 15 dec 2014.

  1. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Hej alla.

    Eftersom Comviq av någon obegriplig anledning dragit in den årssurf på 0,5 GB/månad man tidigare erbjudit för 480 SEK (för 12 månader) letar jag ett kontantkortsalternativ (jag är alltså inte intresserad av något abonnemang) som passar mina telefonvanor. Så här ser förutsättningarna ut:
    1. Jag ringer bara några få/enstaka samtal per månad med min Android-lur. Jag köper sällan nya påfyllningar till kontantkortet, och jag ringer för totalt kanske 200 SEK per år.
    2. Jag skickar bara några enstaka SMS- och MMS-meddelanden i månaden med min Android-lur (om ens det).
    3. Jag använder dagligen/mycket frekvent olika appar genom 3G-nätet, men sällan/aldrig någonting som strömmar data liknande Youtube eller Spotify. Min dataanvändning per månad ligger på cirka 0,3 - 0,4 GB och överstiger aldrig 0,5 GB.
    4. Sammanfattningsvis så är jag en lågkonsument gällande både röstsamtal, SMS- och MMS-meddelanden men har ändå ett behov av konstant datauppkoppling via 3G-nätet.
    Min korta fråga är vad marknaden i december 2014/januari 2015 egentligen erbjuder lågkonsumenter som ändå har ett surfbehov?

    Som sagt vill jag inte ha något abonnemang utan endast ett kontantkort med årssurf. Eftersom många operatörer på sistone verkar ha smugit in olika förbehåll om krav på påfyllning inom 30 dagar faller de kontantkorten också bort, då de i praktiken ju fungerar som abonnemang (utan bindningstid).

    Det jag alltså letar är ett kontaktkort som:
    1. Inte har några krav på påfyllning var 30:e dag eller motsvarande.
    2. Erbjuder 12 månaders surf som tilläggstjänst, utan krav på påfyllning var 30:e dag.
    3. Erbjuder runt 0,5 GB/surf per månad (då jag inte har behov av någon större datamängd än så).
    4. Helst låter den oanvända surfpotten överföras till nästa månad, så man exempelvis under sommaren kan surfa lite extra mycket per månad om det behovet skulle uppstå.
    5. Inte kommer med några förbehåll som att erbjuda gratis surf mot att visa reklam i webbläsaren eller någonting liknande.
    Alla konstruktiva förslag som passar in enligt ovanstående kriterier mottages tacksamt!
     
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Billigaste alternativet är att köpa ett Telia Refill kort med årssurf på Tradera. De brukar gå runt 50-lappen eller så. Enda nackdelen är att du inte kan behålla ditt gamla nummer...
     
    Xboy gillar detta.
  3. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Tack för ditt tips. Eftersom jag vill behålla mitt gamla nummer är Tradera-förslaget tyvärr inte aktuellt (även om det var ett väldigt användbart tips som jag är säker på att andra kan ha glädje av). Jag är dock inte alls främmande för att portera mitt Comviq-nummer, så om du eller någon annan har något ytterligare tips lyssnar jag gärna!
     
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag vet inte om det går att portera ditt nummer till ett Telia Refill-kort (fråga Telia).
    Om det går så kan du sedan köpa en sån här värdecheck på Tradera för att ladda valfritt Telia Refill nummer med ett års surf. De brukar kosta c:a 200:-.
    http://www.tradera.com/search?q=telia refill årskort
     
    Xboy och ulsa gillar detta.
  5. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Punkt 4 är det få operatörer som erbjuder. I praktiken är det endast Comviq och jag vet ej om ifall om det gäller alla deras kontantkort. Med Fastpris vet jag att det fungerar(iaf senast jag laddade på och det var cirka 3 veckor sen)


    Men det jag kan komma på snabbt nu är väl Hallons kampanj när man skaffar sig ett årskort:
    http://www.hallon.se/partner/enkelt

    Du betalar då för ett helt år på en gång, 995 kronor.
    Det är visserligen ett abonnemang, men med tanke på att det uppfyller en del av dina krav så kanske det vore något att fundera på.

    Det som ingår då är
    60 samtal i månaden(hur långa du vill)
    Fria sms/mms
    1GB data

    Uppfyller punkterna 1, 2(med tanke på att det är ett årsabonnemang), 3, 5

    Detta riktar sig trots allt till personer som inte ringer mycket.
    Och kostnaden skulle trots allt ej bli för mycket. För om du skulle köra med Comviq och deras kontantkort så skulle du då i teorin fylla på med 6 påfyllningar på en gång och då få fram denna summan:

    Comviq Fastpris tänker jag nu på.
    245+145+145+145+145+145=970 kronor.
    3GB+0,2GB+0,2GB+0,2GB+0,2GB+0,2GB=4GB vilket blir cirka 0,66 GB i månaden i genomsnitt
    Ett dyrare pris och mindre surf än Hallon.

    Och det uppfyller då punkterna 3, 4, 5
     
  6. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Svenix förslag ovan är klockrent och ett tips jag själv kommer att använda till mina barn!

    Alltså 200 kr (finns auktioner som slutar inom ett par timmar där priset nu är 32 kr) för 0.5 GB surf ett helt år, behåll ditt gamla nummer.

    Vill du surfa extra någon månad kostar det 49 kr för 1 GB.

    Kommer du på att du kanske vill surfa mer varje månad har Telia årskort med 2 GB surf per månad för 599 kr.
     
  7. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    cavveman,

    tack för ditt svar och dina förslag. Tyvärr är jag ju varken i behov av abonnemang, fria SMS/MMS eller samtal. Att betala 995 SEK för någonting jag inte kommer att använda känns därför väldigt dyrt - särskilt när det uppenbarligen går att köpa årssurf genom Telias Refill-tillval för långt under halva den kostnaden (låt gå att man då inte får 1GB data/månad, men som jag påpekade klarar jag mig i lätthet med halva den mängden).

    Jag vet inte om du officiellt eller inofficiellt företräder Hallon, men om du gör det får du väldigt gärna framföra att jag gärna skulle se att företaget tillhandahåller ett alternativ som är inriktat på kontantkortssurf med liknande användarvillkor som Telia erbjuder. Då lovar jag att absolut överväga att portera mitt nummer!
     
  8. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Tack igen, Svenix! Jag kommer absolut att fråga Telia om det är möjligt att portera ett nummer till deras Refill-program (rimligtvis borde det ju vara det; varför skulle de tacka nej till nya kunder?). Jag återkommer med besked (i ett nytt inlägg i den här diskussionstråden) när jag vet mera, så andra som är beredd att ta samma steg kan få vägledning.
     
  9. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Nopes, kör inte med Hallon längre själv. Du bad efter alternativ och jag plockade fram 2 stycken då :)
     
  10. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Telias Halebop-kort har fortfarande årskort surf för 479kr (0,5GB/mån). Kolla om det kan vara nåt för dig.
     
    Xboy gillar detta.
  11. drsnuggels

    drsnuggels Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har du funderat på wifog? Det är ju gratis, med förbehåll om att kolla på reklam med jämna mellanrum. Fungerar kanon för mig!
     
  12. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Beställ ett nytt kontantkort på Telias sida och flytta över ditt nummer. Jag har annons i köp&sälj på påladdningskort av årssurf på 0,5 gb/mån för 150:- som du fyller på sedan, korten ska laddas på senast 30/3 2015. Säljer även på Tradera, men där är det mer osäkert vad slutpriset blir.
     
  13. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    DrSnuggles - ibland går det fort när man svarar någon och inte riktigt vet vad man svarar på. Jag förstår att du vill väl, och jag är tacksam för ditt tips och ditt engagemang. Tyvärr är det dock inte riktigt min kopp te, varför jag dessvärre måste citera mig själv och det ursprungliga inlägget i denna diskussionstråd, angående de krav jag ställer på kontantkortet:
    Tack iallafall för ditt tips!
     
  14. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Tack för ditt förslag, bog11. Det verkar som att du rent kostnadsmässigt har rätt. Halebop förefaller vara det alternativ som erbjuder absolut billigast årssurf i januari 2015/december 2014 (men i förhållande till Telias årssurf så får man med Halebop å andra sidan bara halva datamängden, eftersom Telias årssurf innehåller 1GB/månad). Det är dock helt klart något att åtminstone överväga, nu när Comviq svikit sina kunder genom att helt och hållet ta bort sin årssurf.
     
  15. rejsare

    rejsare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2013
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Last edited: 31 dec 2014
  16. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Tradera har nu flera auktioner på sökordet "Telia surf" där Teliaårskort igår gick iväg från 28 kr. Min vunna auktion kostade mig 43, vilket jag kan leva med.

    Dock vet jag att Telia inte längre porterar kontantkort. Men de kanske ändrar sig under året.

    Fyll på med minst 50 kr senast i slutet av januari.
     
  17. aikelo

    aikelo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    910
    Mottagna gillanden:
    319

    MINA ENHETER

    Det går nog fortfarande att beställa från telia, jag lyckades nyss beställa med länk från ett mail jag fick från dem den 28 december
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du menar att flytta in ett nummer till ett kontantkort?
     
  19. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Flytta TILL ett kontantkort, ja.
     
  20. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Du vill inte dela med dig av din länk till oss bevisligen intresserade?