Diskussion: Första intryck av Nexus 6

Diskussion i 'Nexus 6 (2014) - Allmänt' startad av 220volt, 10 dec 2014.

  1. Virreviking

    Virreviking Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2014
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    77
    Sedan jag gjorde färgkalibrering i leankernel så blir det inte längre rosa på lägsta när auto-funktionen för ljuset är avstängd. Sätter jag på den blir skärmen väldigt mycket mörkare när det är mörkt i omgivningen, och då blir det såklart rosa igen, men jag har svårt för den där autofunktionen för det passar liksom aldrig mig riktigt, så jag är ganska happy nu. Eftersom jag reglerar så ofta så saknar jag att kunna dra över statusfältet för att styra ljuset dock. Det var riktigt gött i CM.
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  2. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Igår lade jag fruns LG G3 och min N6 med ca en tredjedel av ljusstyrkan bredvid varandra med en vit tom webbsida på skärmen och vi var båda överens om att min hade trevligare vit.

    Min skärm är kalibrerad, men jag ska ändra tillbaka till original och jämföra en gång till senare.

    Jag måste ner till uppskattningsvis 15%, mycket mörkt för att upptäcka rosa ton i vitt. Jag stör mig aldrig på detta.
    Jag tycker att skärmen är riktigt bra på alla sätt, men om man verkligen letar och vill hitta "fel" så kan man nog hitta det på alla telefoner som finns...

    Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk 2
     
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    Nä. Samsung Note 4 har ingen tint på bildskärmen oavsett ljusstyrka.

    Verkar som att olika exemplar drabbats olika hårt av detta. Min N6 ser vit ut för det mesta men när jag använder den i närheten av min datorskärm eller Note 4 så ser den rosa ut. Och vid cirka 30% ljusstyrka och under blir det också orangerosa (oavsett om adaptive screen är på eller ej).

    Skärmen är verkligen den enda svagheten på den här telefonen.

    /p
     
  4. caligo

    caligo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Spontana intryck, efter ett par timmars användning:

    - Storleken är mindre av ett problem än vad jag tänkte mig att det skulle vara. Får allt som oftast använda den med två händer, men det är inga problem att greppa den med en hand vid samtal och dylikt. Jag har inte särskilt stora händer, storlek 8 i handskar, men den ligger ändå förvånadsvärt bra i handen.

    - Det är en amoledskärm. Jag är inte van vid amoledskärmar. Alla färger känns väldigt överdrivna, men svärtan är ett plus. Jag tänker att man får ta det för vad det är – amoled som teknik har sina för- och nackdelar, men med det sagt tycker jag ändå att det är en bra skärm. Den höga upplösningen är trevlig, och såväl betrakta inga vinklar som ljusstyrka är bra. Inte märkt av den glidning mot rosa vitpunkt vid låg ljusstyrka som en del pratar om, men jag har å andra sidan inte använt den i kolmörker än.

    - Nexus 6 känns som den första riktigt välbyggda Nexus-enheten – inget som glappar, inget som känns plastigt eller löst. Den känns gedigen, helt enkelt. Små detaljer, som att det är olika textur på power- och volymknapparna, gör att telefonens design känns väldigt genomtänkt.

    - Ljudkvalitén är helt okej, har inte hunnit lyssna alltför mycket men märker inga direkta problem.
     
  5. Watson

    Watson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Ett första intryck av batteriet är riktigt imponerande. Jag fick ut 30 timmar användning (ca 3 timmar skärmtid) på första laddningen. Det är det bästa jag har fått ut av någon mobil på första laddningen...
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  6. Watson

    Watson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag tycker att det sprakar lite från den övre högtalaren. Är det fler som har upplevt samma sak? Testa genom att aktivera "Ljud vid tryck" och tryck på tillbaka knappen vid hemskärmen (det "väser" i en dryg sekund vid varje tryck).
     
  7. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Inget sprak här med ljud aktiverat
     
  8. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Jag hör ett svagt sus i drygt en sekund efter själva ljudet och det är nog för att ljudfilen är så lång.

    Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk 2
     
  9. Watson

    Watson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Okej, det låter som samma sak jag hör. Ibland hörs det inte alls. Skumt.

    Hörde ett liknande missljud på ett Youtubeklipp, men det hörs inte längre.
     
  10. saftmaskin

    saftmaskin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2011
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    55
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Nova Launcher, SwiftKey
    Nu ska jag klaga lite mer.

    Nexus 6 är för stor, eller åtminstone för bred. Att inte med en hand kunna nå hela tangentbordet eller ens back knappen i vanligt grepp är jobbigt.

    Jag har senaste veckan känt på tex Galaxy S5 och HTC one m8 I butik, dessa som jag tyckt varit stora tidigare, nu efter en 6" så känns de helt perfekta i handen, att nå hela tangentbordet med en hand samtidigt man håller ett skönt grepp är riktigt bra.

    Kommer troligtvis sälja min Nexus 6 innan sommaren och köpa en ny telefon, 5"-5.5" som inte är så bred. Kanske tom Note 4 är skönare.
     
  11. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    +1. Dock har jag hat-kärlek, eller vad man säger, för skärmen. Den är underbar att titta på, men omöjlig att använda med en hand. Det blir en M9 här också i Mars/ April.
     
  12. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag har från dag 1 förlikat mig med att enhandsgrepp med mina normalstora händer är någonting jag lämnat bakom mig. Fullkomligt älskar min N6, storleken är för mig perfekt, kan jag inte hantera den med en hand, borde jag antagligen inte grejja med den utan fokusera på det jag håller på med istället och när det är dags att grejja med telefonen, använda två tassar.

    :cool:

    EDIT: eftersom jag även har en N5, kan jag varje gång jag tar upp den konstatera att den är för liten
     
  13. pki

    pki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    509
    Mottagna gillanden:
    133
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 10 Pro
    ROM:
    Evolution
    Platta:
    Xiaomi Pad 5 Pro
    Har bara haft luren i några timmar, men exakt så känner jag nu. Har n5 framför mig och den försvinner fan i handen. Och skärmen, vilken fröjd för ögonen.
     
  14. Dins

    Dins Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2009
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Oneplus 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7
    Platta:
    Huawei media pad M5
    Har också haft min i ett par timmar. Jag var orolig för storleken men just nu känns den perfekt. Jag får använda två händer, men det är absolut ingenting som stör mig. Men hur stor telefon man trivs med är ju väldigt individuellt.

    Skärmen är klart bättre än min gamla Xperia V, men det är jag inte förvånad över.

    Jag tror att jag kommer att vara nöjd med den hör telefonen ett bra tag.

    Skickat från min Nexus 6
     
    Watson gillar detta.
  15. Mr-Alex

    Mr-Alex Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2014
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    11
    Jag har och haft min i 5 timmar, amazing ljud och bild, stor och tung men hanterbar, gillar den verkligen.
     
  16. Bagge

    Bagge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Efter några timmar med nexusen kan jag tyvärr bara hålla med.

    Visste att den skulle vara stor men med hyffsat stora händer hoppades jag ändå på att den skulle funka med en hand.

    Inser dock att den troligtvis skulle åka i backen ganska fort i ett försök att balansera den med en hand och samtidigt nå övre delen av skärmen.

    Lutar åt att elgiganten får tillbaks denna..
     
  17. MightyMike

    MightyMike Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2011
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Haft min i två dygn nu och har aldrig känt mig så positivt till en telefon efter inköp förut förutom då jag gick från en Arc till iPhone 4s. Att gå från Nexus 5 till Nexus 6 är ett stoooort kliv upplevelsemässigt!

    Bra:

    * Kvalitetskänslan

    * Skärmstorleken

    * Bildkvaliten på skärmen

    * Kameran

    * Ljudet (högtalarna)

    * Att skärmen tänds då man lyfter telefonen från bordet är en sjukt bra funktion

    * Notiser hanterars supersnyggt tycker jag då de kommer i svartvitt och får färg om man tar i skärmen

    * Trådlös laddning

    * Den medföljande laddarens extrema kapacitet

    * Prestanda är på topp

    Dåligt:

    * Det går inte att ställa in att olästa notiser ska återkomma och visas på skärmen igen och igen och ingen i alla evighet. Notiser visas återkommande under ett par minuter men sen visas de inte mer förrän man göra något för att se notisen igen, typ lyfta upp telefonen från bordet eller tryck på på/av –knappen.

    * Den blå varianten är en flottmagnet, man måste ha något på baksidan för annars kommer den bara se äckligt kladdig ut. Jag har löst det med vinyl från DBrand.

    Värt att nämna:

    * Buggig mjukvara, men det lär väl ordna upp sig med tiden. De saker jag tror är buggar och som jag stött på är 1. Funktionen med att skärmen tänds då man lyfter telefonen har ballt ur en gång men löste sig efter en omstart. 2. Knaster i övre högtalaren har inträffat vid ett par tillfällen. 3. Kameran verkar inte spela in film med stabil framrate.

    Övrigt:

    * Skärmen blir mycket riktigt rosa vid extremt låg ljusstyrka men så låg ljusstyrk använder iaf inte jag och det känns som att det här är en punkt som fått oförtjänt stor uppmärksamhet. Man kan ju ändå inte använda skärmen för något som kräver bildkvalitet vid så låg ljusstyrka.

    * Sett att någon sagt att telefonen är tung i toppen och det är en i mitt tycke felaktig beskrivning av viktfördelningen. Om man lägger en penna under telefonen och försöker balansera telefonen på denna så hittar man att strax under mitten på volymknappen är nolläget om man ska försöka balansera telefonen utan att den ska kantra åt något håll och det är ganska precis mitten på telefonen. Den kanske är lite tyngre i toppen, men det är inte någon överdrivet konstig viktfördelning vi pratar om utan bara att den är marginellt tyngre i toppen.

    * Problemet med att telefonen vaggar om man försöker skriva på den då den ligger på ett bord behöver inte bli ett problem för alla. Enda gången jag skriver på telefonen utan att plocka upp den är då jag sitter på jobbet men nu då jag skaffat en Itian A6 så kommer telefonen ligga på den då jag är på jobbet och den ligger still på Itian A6 då den är vinklad och har silikon i botten som ökar friktionen mellan laddare och telefonen.
     
    Englund81, moparlinke, Mr-Alex och 1 annan gillar detta.
  18. Mr-Alex

    Mr-Alex Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2014
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    11
    Bra punkter, håller med dig på det mesta, jag var lite skraj i början angående storleken men som många har berättat man vänjer sig väldig snabb. Vad tyckte du om batteriet? Jag tycker att det är super bra (för mitt användande) jag började idag med larmet 5:45, musik, några samtal, några bilder, och klockan är 18:06 och jag har 50% kvar. Superbra. Endast som stor mig lite är att den prestera nån millisekunder sämre än min Nexus 5 som jag har som jobb telefon., men jag antar att det är pga. Krypteringen och det går att ta bort om man vill (annars får jag kryptera 5:an så blir det bra :P)
     
  19. MightyMike

    MightyMike Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2011
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Screenshot_2015-01-06-19-45-33.png

    Tycker batteritiden är okej, bättre än Nexus 5 men fan så mkt sämre än en Nokia 3310 ;-) .

    20 timmar efter avslutad laddning igår hade jag under 5% kvar, men då hade jag även använt skärmen i runt 4 timmar.

    Prestandan som helhet upplever jag som betydligt bättre än Nexus 5.
     
  20. MathiasM

    MathiasM Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    2 133
    Mottagna gillanden:
    582
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    100% Stock
    Riktigt nöjd med känslan över mobilen efter några få timmar användning bara..
    Så skönt att LED är inaktiverat så man inte behöver krångla för att stänga av den :)
     
    MightyMike gillar detta.