Problem: Skärmen och inbränningar

Diskussion i 'Nexus 6 (2014) - Allmänt' startad av Droid55, 19 dec 2014.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Kommer inte köpa en Note 4. Efter läst mer om AMOLED känner jag mig bara mindre intresserad av en telefon från Samsung. Vilken telefon det blir återstår att se. Jag ville bara vara säker på att jag gör rätt som inte köper Nexus 6. För det är i ärlighetens namn bara skärmen som avskräcker mig. Inte kameran, inte storleken (vill ha stor!), inte batteriet, inte byggkvalitén... Så jävla irriterande att skärmen skulle bli dess fall. Mycket besviken. :(
     
  2. tobbe12359

    tobbe12359 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2014
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 pro
    Platta:
    Apple Ipad 5th generation
    Jag förstår, ser inte heller något fel med nexus 6 förutom skärmen.

    Ju mer jag läste på om AMOLED så kände jag lite som du gjorde där.

    Lycka till iallafall!
    Jag själv kikar på Xperia z2, inte nyaste av Sony men känns som en bra lur [emoji4]
     
  3. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det går att se med ett specialmönster om man tittar jättenoga och det försvinner direkt. Inte vad jag skulle kalla "lider av". Det kan vara intressanta att veta som ett "teoretiskt" problem men inget som påverkar folk som går och köper en Note 4 i butiken.

    Att blanda ihop det med att Nexus 6 bränner in direkt för vissa användare och med rosa skärmen är bara att förvilla folk. Ett är ett praktiskt problem här och nu, det andra är ett specialfall som knappt går att märka av.

    Det finns inga perfekta mobiler, särskilt inte konkurrenterna till Nexus 6 och Note 4 som har diverse andra problem... (som LG G3, Find 7 eller Xperia Z3).
     
  4. tobbe12359

    tobbe12359 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2014
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 pro
    Platta:
    Apple Ipad 5th generation
    Okej, de var ju trots allt inte så illa som de lät från början. Självklart! Så gott som ingen mobil som är helt felfri :)

    Tack för upplysningarna:)
     
  5. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Tar hellre en grym skärm där svart är svart och bra betrakningsvinklar med risk för inbränningar än en sunkig lcd skärm som är kass från dag 1..

    Inbränningarna jag har på Note 2 ser jag bara mot viss bakgrund.
    Inte så att de stör mer än en lcd display med dess brister
     
    Jensa76 gillar detta.
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Varför jag skrev att Note 4 också "lider av" spökningar är för att den tydligen lider av det mer än t.ex. S4, S5 och Note 3. Det är väl ändå värt att nämna? Betyder inte att det är ett stort problem för det.

    Inbränningar är enligt mig det riktigt problemet. Inte spökningar.

    Givetvis är ingen telefon perfekt, men det är upp till var och en att avgöra vilka fel som går att leva med och vilka som inte gör det. Jag ser inbränningar som ytterst allvarligt.

    Vad är en sunkig LCD? Jag har haft iPhone och tycker inte deras skärmar är sunkiga och de är inte kända för ha direkt dåliga betraktningsvinklar. Sen vet jag att LCD-skärmar kan lida av så kallad lightbleed men trots att jag har sett exempelbilder på det så skrämmer det mig inte alls såsom inbränningar gör. Tycker inbränningar ser mycket värre ut.

    Jag bryr mig inte så mycket om svärta (som ser bättre ut med AMOLED). För andra färger brukar vara överdrivna med AMOLED och vitt ser mer vitt ut med LCD. Dessutom är Android Lollipop mycket ljusare än Kitkat så egentligen borde LCD passa gränssnittet bättre. Allt är givetvis en smaksak men så känner jag.
     
    jnsson gillar detta.
  7. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Ja det finns ju såklart bättre lcd också men..
     
  8. Jonerik

    Jonerik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Det här börjar ju likna bendgate :-). Jag förstår inte vad alla är så oroliga för, jag har haft AMOLED i alla mina senaste mobiler och aldrig märkt av det. Nu när folk skriver om det har jag varit tvungen att kolla och visst finns det tendenser vid viss ljusstyrka och med speciella mönster men det är ju inget som märks av vid vanligt användande. Men visst, använder man sin mobil till att titta på specialappar som har konstiga färger och mönster så bör man inte köpa en telefon med AMOLED.

    Dessutom borde det väl vara så att man kan byta ut telefonen efter ett år om det visar sig att man fått mycket inbränningar. Det om något borde väl vara ett hårdvarufel som fanns när telefonen tillverkades?
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Faktum är att bend gate är ganska allvarligt. Inte pga. estetik eller hållbarhet utan för att batteriet samtidigt kan brytas som i sin tur kan orsaka explosion. Någon på YouTube böjde iPhone 5s (inte med händerna dock) och det började ryka. Enligt mig är detta ganska allvarligt. Känns bara korkat att försvara Apples val av konstruktion. Lika lite kommer jag försvara Googles val av skärm även om det nu inte handlar om fara utan enbart om användarupplevelse.

    Hur många som faktiskt upplever problem med inbränningar kan givetvis diskuteras. Det är möjligt att det inte påverkar användarupplevelsen för de flesta. Mitt problem är bara att jag inte kan motivera mig själv att betala så pass mycket för en telefon med ett sånt problem.
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  10. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Men då är de väl bara sluta gnälla å istället köpa en telefon med ips skårm
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Vadå gnälla? För att jag vill diskutera skärmen på Nexus 6 och fråga andra om problemet så gnäller jag? Forum är till för diskussion.
     
    Droid96, HenrikLundqvist och Jan-Bertil gillar detta.
  12. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Det och kameran har ju ältats i veckor.
    Inte direkt nån nyhet.

    Bara väga för och emot å bestämma sig :-)
     
  13. MightyMike

    MightyMike Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2011
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER


    Jag förstår att du kan känna att det är svårt att motivera kostnaden då risken för inbränning finns.

    Personligen gillar jag amoled på telefoner. Hade det på Galaxy Nexus och reagerade aldrig över inbränning fast den säkert fanns där.

    Tycker extra trycket i kontrast och färg är trevligt på små skärmar (telefoner) och att det förhöjer upplevelsen. Men ställt bredvid en bra ips-panel som de som sitter i iPhones så kan det kännas lite väl överdrivet ibland.
     
  14. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    De LCD skärmar jag har att jämföra med sida vid sida med min N6 är Sony Z1 Compact och LG G3.

    Både jag och min fru är överens om att min N6 har trevligaste skärmen.
    Tilläggas skall att jag har ändrat RGB inställningar för skärmen (Root är ett krav).

    Färgen vit är bättre på N6 jämfört med dessa och jag har även jämfört mot S5 och HTC M8.

    Jag tycker att min skärm är mycket bra!
    Tillfälle då den inte är bättre än tex G3 är vid mycket låg ljusstyrka då den har rosa ton. Men jag kan inte se något tillfälle där jag någonsin vill ha så lågt ljus.

    N6 krossar LCD när det gäller betraktningsvinklar så det behövs knappt nämnas.

    Risk för Inbränningarna finns (som alla amoleds) och då främst vid mjukvaruknapparna. Känner man sig orolig över detta så döljer man lätt knapparna och statusfältet och använder PIE-kontroller istället.
    Min S4 som jag har kvar har Inbränningar efter statusfältet. Detta har jag inte reflekterat över (under 2års tid ) förens jag letade efter Inbränningar nyligen.

    Om Nexus 6 gick att välja mellan LCD och AMOLED-panelen så hade jag ändå valt amoled.
    Men jag är jag, och andra tycker annorlunda och det är ju tur att alla har rätt till det :)

    Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk 2
     
  15. ErikHTC

    ErikHTC Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Jag märker inte av inbränningar alls på min Nexus 6 eller note 2, inte heller sett något på klippen de visat. Någon som har lust att lägga upp en bild där det syns tydligt på Nexus 6?
     
  16. mattismarkus

    mattismarkus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2014
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nothing phone 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nothing phone 1
    Har använt min en vecka nu och märker inte av nå in bränningar..
     
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    Jan-Bertil gillar detta.
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Angående inbränningar, är det något som kan gå på garantin?
     
  19. mattismarkus

    mattismarkus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2014
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nothing phone 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nothing phone 1
    Är man superkritisk så finns det ingenting som är bra allt har fel o brister som sagt vid normal användning så har jag inte märkt nåt alls har även försökt kolla efter menyknapparna men inte sett nåt .
    Så jag är inte det minsta lilla orolig utan jag njuter i stället av kanske den bästa android luren?
    Mkt bra skärm helt super o läsa på mm
     
  20. ErikHTC

    ErikHTC Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Där syntes det tydligt,men jag märker inte av detta när jag använder telefonen till surf, filmtittande och kollar på högupplösta bilder bara för att se hur bra skärmen är :-P jag är sjukt noga med små fel och brister, men detta är något som inte är så illa som det låter. Aldrig sett ett spår av det på min enhet, skulle kunna göra ett sånt test, men förstår inte vitsen av det tyvärr, när det inte återspeglar vad man faktiskt använder enheten till