Diskussion: Strålning

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 22 dec 2014.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag tycker det är intressant men inser när jag läser om det att det råder delade meningar. Jag vill därför se en diskussion kring ämnet.

    Jag kom in på ämnet när jag länkade till följande i iPhone-tråden http://www.rfsafe.com/simultaneous-rating-iphone-6-sar-nearly-exceeds-legal-radiation-limits/

    Förutom telefoner och surfplattor har vi WiFi, Bluetooth och tydligen även mikrovågsugnar. Det första använder vi dock mycket mer och nära inpå kroppen.

    Några länkar för kicka igång debatten...

    http://www.globalhealingcenter.com/natural-health/10-shocking-facts-health-dangers-wifi/
    http://www.stralskyddsstiftelsen.se/
    http://feber.se/vetenskap/art/285467/lyssna_inte_p_strlskyddsstifte/

    Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka. Dock känner jag mig smått oroad av första påståendet i första länken - Contributes to the Development of Insomnia. Jag har sömnproblem helt klart. När jag var yngre och inte hade dator (fram till in på 2000-talet) så hade jag inte samma sömnproblem. Jag har alltid varit lite av en nattuggla men kanske inte riktigt i samma omfattning och inte med samma svårigheter att vända dygnet rätt. Förr var det TV-apparaten som stod för underhållning och den hade jag inga problem att somna ifrån. Visst går det somna ifrån datorn, men mer ovanligt än vanligt. Det känns som datorn håller mig vaken betydligt längre än vad någon TV-apparat någonsin har gjort. Å andra sidan är jag ju aktiv med datorn och inte passiv som framför en TV-apparat. Sen har TV-apparaten aldrig varit lika beroendeframkallande som datorn.

    Övriga saker är mer svåra att "känna igen". Cancer är ju något som isåfall uppkommer på längre sikt. Påverkan på hjärnaktivitet, fertilitet osv. är således svårt att mäta själv och kanske också är något som kommer på längre sikt.

    Är jag ett svart får här eller finns det fler som funderar över detta?
     
  2. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Jag tror det e lite farligt att försöka hitta förklaringar till vissa symptom man har genom att googla runt strålning. Det finns så mycket som strålar att om man nu uppyäcker att det är wifit som gör att man får eksem så är det ju bara att flytta till nordpolen liksom..

    Intressant är väl dock hur lite detta pratas om och varnas kring nu. När mobiler började bli vanligare i början på 2000 pratades det massor om SAR och dey kunde vara avgörande för vilken mobil man köpte. Nu tänket man inte på det. Eller strålar smartphones så pass lite i jämförelse?
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Har du samma inställning till att söka sig till andra symtom? Du menar att det är fel att vara nyfiken, undrande, och söka sig till svar på sina frågor och funderingar? Att de enda som kan ge dig svar är myndigheter och vården? Tror du helt blint på dessa för övrigt?

    Blir faktiskt irriterad av folk som försöker förminska andra människors oro för att de själva inte upplever det eller inte orkar bry sig. Självklart behöver inte alla påståenden vara korrekta men det är väl det som är det kluriga i den här debatten. Debatten blir dock inte givande om folk har inställningen att "Jag bryr mig inte/orkar inte." eller "Vi dör alla förr eller senare." osv. Jag är faktiskt genuint intresserad av vad som påverkar oss, hur det påverkar oss och varför eller vad man kan göra. Speciellt om det är skadligt. Det betyder inte att alla behöver tycka det, det är ok att inte bry sig (men lägg dig då inte i debatten).

    Annars kan vi lika gärna ha inställningen att rökning dödar inte, för vi dör ändå. Dessutom kan och får folk cancer utan att ha rökt någon gång i hela sitt liv osv.

    Känns som det kan bli extremt åt båda hållen.

    Nej, smarttelefoner strålar verken mer eller mindre än dumtelefoner. Beror mer på modeller.
     
  4. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Jag tror pacmeyer som jag, känner personer som googlar efter alla symtom dom hittar på sig själva och hittar "svar" som gör dom personerna sjuka.
    Personligen känner jag folk som fått hjärnhinneinflammation och cancer bland annat.
    Det är en nackdel med att det finns så mycket tillgänglig information.
    Alla kan inte hantera det som du kan Rebecka.
     
  5. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig brytt mig och kommer aldrig bry mig heller. :)
     
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Jaha, nej. Jag googlade inte på symtom (även om jag nu inte ser något fel i det). Jag googlade på strålning av andra skäl. Det här handlade inte alls om mitt så kallade symtom från början. Jag har alltid kollat på telefoners SAR-värden.

    Fast nu blir jag nyfiken. Hantera vad? Blir sjuk av googla på symtom? Jag vill inte låta otrevlig, men det där tror jag inte på. Sure, jag tror på placebo effekt men vadå, få cancer för googla symtom? Nä... Men upp till bevis, vetenskaplig sådan. ;)
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Det är givetvis upp till var och en att bry sig om vad den vill. Finns ju många som röker eller gör masa annat ohälsosamt men jag bryr mig nämnvärt om vad andra gör. Däremot kan jag ju bry mig om folk röker på mig av uppenbara skäl men du förstår vad jag menar hoppas jag.
     
  8. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Ju mer man undersöker och gräver ned sig i träsket med paranoia och oro, ju större chans är det att man drabbas av hälsoångest.

    Det blir som en ond cirkel där man sitter och letar efter en sjukdom eller symptom som man tror passar på en själv.

    Farligt.
     
  9. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Jag menar inte att man blir sjuk av det. Folk får hjärnspöken. Hypokondri kanske det är känt som. Förstår du nu hur jag menar? Jag anser inte att det är nyttigt för alla att det finns så mycket stöd att finna för skitsaker.
     
  10. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
  11. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Ja självklart, vi är alla olika. Jag är skadad redan så vad strålningen gör är ovidkommande. ;)
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Personligen tror jag att om man oroas av det, så påverkas man. Alltså om man går och tänker på det, så blir det ju en jobbig grej.

    Mycket är psykiskt.
     
  13. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Jo jag menar att sökandet efter svar på symptom för vissa blir jobbigare äna att få en diagnos, speciellt om det faktiskt intw finns något bot (dvs ungefär som att försöka leva i en stad och undvika elektricitet). Men självklart ska man försöka ha koll och undvika sånt man tror är skadligt. Men som sagt, tror man strålning är farligt så får man nog flytta ut i bushen är jag rädd.
     
  14. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Detta känns lite som elallergi. Hur mycket folk är tror sig ha det är det humbug.

    Bodde ihop med en kompis som sa sig känna av el. Typ som allergi men utan symptomen. Mer att det inte kändes bra. Hans morsa, eller om det var farsa, hade tutat i honom detta så han laddade telefonen i ett annat rum och stängde alla jack när han skulle sova. Han var mindre nöjd, med accepterade, att jag fick ha el på natten i mitt rum.

    Givetvis jäklades jag ett par gånger. Inte för att han märkte skillnad.

    Samma sak har dokumenterats med kamera ett par gånger. Sådana som säger sig känna av när de kommer eftersom bilens el skvallrar om det osv. När de stängt av allt sätter de på kameran i smyg men inget märks givetvis av. En annan svensk hade nån slags allergi mot just mobiltelefoner. Han var grymt inne på att alla sakta dog av dem eller whatnot. Inte heller han märkte när någon i filmteamet satte på en mobiltelefon en meter ifrån honom. Och då hade han tagit av sig sitt metallnät ifrån huvudet och gått ur sin strålningsskyddade husvagn (I shit you not).

    Edit, på ämnet elallergi lite skratt :)
     
  15. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Tycker det är en massa skitsnack. Visst att man kan känna något i luften om man står brevid en fet jävla kraftledning men att hänga upp sig på Wi-Fi och annat på 2.4Ghz-bandet köper jag inte. Har till och med pratat med folk som inte vågade ha DCF-klockor hemma för att dom strålade. DCF-klockor tar emot radiofrekvenser för att ställa om sig automatiskt. Alltså måste man bo i radioskugga annars för att inte påverkas av dessa signaler.. skitsnack är vad det är.
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Haha, men jag letar inte efter en sjukdom eller symtom. Jag läser om strålning. Det är allt.

    Själv älskar jag att frossa i all tillgänglig information även om det kan göra en smått galen ibland (all information säger ju inte samma sak). Dock är strålning mycket mer oklart än annat vilket inte är så konstigt kanske.

    Måste missat.

    Jag går inte och tänker på det. Det dyker mest upp i huvudet när jag ska köpa elektronik. Dock inser jag nu att jag redan har en apparat som kanske avger mer strålning än en telefon (router/WiFi).

    Haha jo, verkar onekligen så.

    Haha, kom ihåg TV-program om det. Måste vara jobbigt. Finns verkligen allergi mot allt. ;)

    Jag tror inte vi vet helt enkelt. Självklart är vissa rädda för det okända. Huruvida rädslan är bra eller inte lär väl utvisa sig senare.
     
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Alltså, istället för att lägga energi på vad som strålar eller ej så skulle jag säga att det är bättre att köpa det man vill ha och inte bry sig mer om det. Alla kommer dö, liksom.
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Vilket bra argument, alla kommer dö. Varför inte röka - alla kommer dö oavsett. ;)
     
  19. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag skulle tro att röka ökar risken att dö mer än använda en telefon. Men visst, kanske är i par med rökning att ha ett BT headset hela tiden. För övrigt så ökar du din "mort" (chans att dö, 1 på miljonen) lika mycket att röka 1,4 cigaretter som att äta 1000 bananer (ja, bananer är bland annat lite smått radioaktiva).
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_inbillade_sjuke Den inbillade sjuke av herr Moliere.

    Jag tror allt att ens inställning har mycket att bestämma kring om man ska insjukna i något, i stil med elallergi kan det mycket väl vara psyket som undermedvetet skapar symptom som huvudvärk etc. Eftersom inställningen hos en person kan hjälpa att bli frisk så borde det kunna gå åt andra hållet också, dvs att bli sjuk.
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Skulle säga att det är lite skillnad. Rökning påverkar i många fall även personer runt dig, en mobiltelefon påverkar ju främst dig.