Fråga: Nå Chromecast hemma med VPN i mobilen

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Spooky, 17 dec 2014.

  1. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Hej.
    Hemma kommer jag åt min Chromecast som vanligt, inga problem.

    I min router har jag satt upp en VPN, dvs så jag kan nå mitt hemmanät och alla resurser ifrån mobilen när jag är ute på språng. Fungerar perfekt!

    Däremot ser jag inte min Chromecast när jag ansluter via VPN till min hemmarouter. Jag vill gärna kunna casta till den genom att koppla upp min mobil via VPN.

    Kanske lite rörigt, men jag hoppas någon förstår hur jag menar.

    Hemma: Mobil -> Router -> Chromecast. (Fungerar fint)
    Ute: Mobil -> VPN -> Router -> Chromecast. (Fungerar inte alls).

    Går detta att lösa?
     
  2. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Hehe, satt och googlade ihjäl mig om exakt samma sak igår, vill även få igång spotify connect på min förstärkare.
    Problemet när man ansluter över VPN är att man hamnar på ett annat subnet.
    Av allt mitt googlande så kom jag fram till att man måste köra på TAP istället för TUN och brygga nätverket. Men läste även att TAP inte fungerar på android samt att det var viktigt att konfigurera TAP rätt så att man inte får massa säkerhetsbrister. Men det kanske var gammal/fel info som jag läste?

    Någon som är duktig på VPN och vet hur man får telefonen att hamna på samma subnet som övriga prylar hemma?
     
    Spooky gillar detta.
  3. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
  4. mupp

    mupp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Först så undrar man ju vad anledningen är :)

    Troligtvis har det iallafall med multicasten att göra när enheten ska hitta chomecasten. Det kan vara så att den inte skickas ut via tunneln och därav att du inte "ser" din chromecast.

    Förstår dock fortfarande inte användningsområdet :)
     
  5. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock

    Så du svarade mest för att du va nyfiken ;-) Undrar fortfarande hur man får en vpn ansluten enhet att hamna på samma subnet.
    Användningen kan vara att man vill starta Spotify när man inte är hemma för att det ska låta lite och lura oinbjudna gäster att någon e hemma. Eller till o med sätta igång tvn genom att casta något till chromecast. Sen kanske man sitter långt ut i trädgården där man inte har wifi, då vill man ändå styra Spotify på förstärkaren som spelar på zon 2 med utomhus högtalare. Då e man ansluten med 3g/4g och vpn.
    Sambon/barnen hemma kanske inte är så high tech och vill se något på någon play tjänst, då kan man casta fast man inte e hemma.
    Tja, det va några av mina användningsområden :-)

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
    MatsGF och Spooky gillar detta.
  6. Turritops

    Turritops Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Samma IP-subnät är inga problem, använd L2TP/IPsec eller OpenVPN med ethernet bridging. Så kör jag hemma men det hjälper inte, jag ser inte min chromecast ändå. Utan att ha sniffat nätverkstrafiken så är jag inne på samma spår som mupp, även om man har en IP-adress i samma subnät så skickas inte broadcast-trafiken över. Ha något igång i hemnätet som du kan fjärrstyra, med eller utan VPN.

    Men Spotify fungerar väl inte med Chromecast utan att trixa en del? Spotify Connect fungerar däremot bra utan VPN, bara att logga in med samma premiumkonto på båda enheterna så kan du spela på.
     
  7. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Tack för förslagen men kan man köra bridging med TUN? Trodde det bara fungerade med TAP och att det inte finns stöd för TAP i Android. På min förstärkare kan jag inte logga in på Spotify, jag kan dock koppla upp mig mot den o spela musik om jag är på samma wifi, skulle dock som sagt vilja få det att fungera över vpn. Menade inte Spotify på chromecast utan Spotify på en Onkyo förstärkare. Har andra enheter att ansluta till och fjärrstyra, men saknar chromecast och Spotify på förstärkaren.

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  8. Gew

    Gew Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2011
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nån som har nån uppdatering på detta? Låg nyss och nattade lilltjejen härhemma och tänkte på hur envist hon sitter fastklistrad vid teveskärmen nuförtiden. Jag har då som ett slags motpol nyligen börjat roa mig med att helt oväntat (när hon ser på nånting) casta mobiltelefonen (läs: ta över teven) och sedermera slå igång frontkameran och hålla på och göra sinnessjuka grimaser, varvid mitt ansikte tar upp hela teven i vardagsrummet. Plötsligt drog jag på smilbanden då jag såg framför mig hur kul jag skulle kunna ha det med familjen om jag kunde göra detta när jag t.ex. är utanför hemmet, med stark 3G/4G-uppkoppling. Så, detta är alltså mitt syfte, om @mupp@mupp behagar veta! :cool:

    Så, jag gjorde ett snabbt test med att aktivera en PPTP-tunnel i min router, som f.ö. kör Tomato. Jag läste att ni pratade om att det kunde spela in att man hamnar på ett annat subnet än Chromecast. Jag gjorde då helt enkelt så att jag ersatte den kedja av IP-adresser som klienter till PPTP-tunneln per default ska tilldelas (10.0.0.1-10.0.0.5) till 192.168.1.201-192.168.1.-205, medan vanliga LAN-klienter på hemmanätverket tilldelas IP-adresser lägre ner på 192.168.1.x, och jag tänkte då att dilemmat med skilda subnet skulle vara löst. Mjo, till viss del, nu kunde jag minsann PINGA mellan IP-adresser från dessa två subnet (LAN <-> PPTP-tunnel) emellan, men i min Android-lur får jag fortfarande inte upp några funna Chromecasts. Suck. Det finns en inställning "Broadcast Relay Mode" var man kan välja "Disabled", "LAN to VPN clients", "VPN clients to LAN", eller "Both", och jag ändrade från [default] "Disabled" till "Both", då jag tänkte att detta skulle lämna mig safe.

    Men nej, inge Chromecast hittas. Är en lösning långt borta, månne tro? Nån som kommit längre än mig? Finns kanske rentav djupare tekniska hinder än så här, som jag inte iakttar? All input mottages tacksamt, då detta vore ett smått kul projekt att ro i hamn. Ja, ni kan egentligen glömma "Varför?" i detta, utan endast se det som att jag vill strandsätta en slags proof of concept, och så hojta om ni har den definitiva vägen dit.

    Ytterst tacksam!
     
  9. mupp

    mupp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Hej

    För att hitta din CC skickar klienterna ut ett mdns, multicast adress 224.0.0.251. Som jag fattar det är 224.0.0.251 local only, dvs den kommer inte skicka ut detta över din vpntunnel och därav kommer du inte hitta din CC.

    sorry :)