[Tele2] Tråden om Tele2

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Cupcakes, 10 jun 2013.

  1. las2402

    las2402 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2014
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Vad tycks om tele2 beslut om att andra abonnemangen?
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Bra och dåligt. Billigt med endast ett abonnemang - men ska man köpa med hårdvara så blir det dyrare. Tele2 tjänar ju på detta, troligtvis mer än vad man gjorde tidigare också. Att man sen får det att låta bra genom att säga att man slopar bindningstiden är ju klockrent.

    Att ta en telefon på delbetalning och ett abonnemang hos en annan av de stora operatörerna blir ju dyrare ändå. Finns ju två sidor av alla mynt egentligen.

    Ta Telenor t.ex. Där får du en iPhone 6 16GB med fastpris för 399kr/månad och 0,5 surf. Hos Tele2 landar motsvarande på 464kr/månad med 0,2GB surf. Detta innebär ju i sin tur att Tele2 får 65kr mer betalt från kunderna varje månad - på en 24 månadersperiod blir ju detta 1560kr - säg att 1000 kunder väljer iPhone 6 hos Tele2 - det är ju 1560000kr som Tele2 drar in mer än Telenor. Något som jag tror många missförstår är priset på telefonen, Tele2 gör ju självklart en vinst på det priset också. Ingen leverantör/operatör/återförsäljare köper ju in telefonerna från tillverkarna till samma pris de säljs för.

    Så i slutändan så har Tele2 höjd priserna för konsumenterna, för att öka sin vinst ganska rejält - något man berättar om med orden "vi har lyssnat på våra kunder" och "vi slopar bindningstiderna". Snygg marknadsföring!

    Men utan telefon är abonnemangen riktigt bra! :)
     
    Last edited: 28 dec 2014
  3. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Fast frågan är väll hur många som faktiskt går på detta? Visst de har lyckats undvika mängder med kritik, men när någon faktiskt ska köpa en telefon från dem så märker man ju av den väldigt höga månadskostnaden.
    Tele2 var väll ensam med att erbjuda telefon plus ett rätt så bra abbonemang(tele2 kompis) för 299 kr i månaden. När nu kostnaden plötsligt hamnar på 400-500 är det ju en betydande skillnad.

    Ganska synd egentligen, Tele2 var ju grymt billigt jämfört med alla andra operatörer tills nu.
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Fast utan telefon så blir Tele2 billigare än vad dom var innan. För en av mina vänner som har 3 så blir det billigare för han med Tele2 med samma surfmängd (10GB) än hos 3. Du vet, det är också en del som inte köper telefon på avbetalning
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Fokusområdet är ändrat, man vill inte vara billigast längre. Man ska satsa mycket mer på att bli prisvärda och tillgodose vad kunderna vill ha, så att de stannar självmant istället för att man hålls fast. Detta kommer ta ett tag tills att alla förstår det - och det kommer även att krävas förbättringar från Tele2s sida kring detta.

    I min tanke är det inte helt omöjligt att man ordnar en rabatt på hårdvaran under tiden man har abonnemang hos Tele2 också. Lite som Telenor, fast obundet.

    Ett annat problem för Tele2 kommer nu också bli att flera säljare har börjat sälja in delbetalningen, som är räntefri och en vecka efter säljet få kunden att avsluta abonnemanget - men behålla hårdvaran med delbetalningen...
     
  6. matokt

    matokt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2009
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Hej!
    Har bytt till Comviq/kundkraft abonnemanget med 5gb surf. De ska ju använda sig av tele2's nät men fyfan vad ruttet det är?! jag tappar nät minst 3-5 gånger per dag.

    Har tidigare hela tiden alltid haft tele2 abonnemang och har inte upplevt detta tidigare.
    Är det bara jag eller kan det vara så att visa "under"-operatörer har mindre prio eller så?
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Man har inte lägre prio, man har lika i prio
     
  8. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Ingen som helst skillnad mellan Tele2 och Comviq, identisk mottagning på samma platser. Det beror nog på något annat, enheten/störningar.
     
  9. matokt

    matokt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2009
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Gah, blir nu nojig att mobilen börjar knasa
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har du testat sim-kortet i en annan telefon för att utesluta problem med telefonen
     
  11. matokt

    matokt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2009
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Jag har precis bytt till Comviq/kundkraft sen kanske 1 ½ månad sedan, och det var då problemen började med att jag brukar tappar nät. Väntar jag någon minut så fungerar det igen.

    Orkar inte beställa nytt från comviq, för de har väl ingen butik där man kan gå och bara få det utbytt?
     
  12. las2402

    las2402 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2014
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Någon mer än jag som haft problem de senaste månaderna med samtal och sms. Händer flera gånger om dagen att det står att jag ej har nätverk fast jag bor centralt i Örebro och har alltid haft nät. Vad kan det bero på?
     
  13. las2402

    las2402 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2014
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Btw, har bytt telefon och simkort i hopp om förändring men inget har hjälpt...
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag menade inte att du skulle byta ut sim-kortet, utan testa det i en annan telefon för att se om det är fel på telefonen eller något annat
     
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nej, det finns ingen butik. Men testa ett annat simkort i din mobil alternativ ditt simkort i en annan - för attnkunna utesluta vad som krånglar.

    Inget fel som finns rapporterat i systemet iaf. Kan ju vara något med ditt abonnemang eller så.

    Kan du dra någon slutsats utifrån vilket nät du är ansluten till: 2G, 3G eller 4G?
     
  16. matokt

    matokt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2009
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Hmm, las2402 verkar ha samma strul som mig och jag bor i Örebro med!
     
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Gör som så och ring in till Tele2 för att lägga en felanmälan. För om problemet funnits under en längre tid och flera upplever problem, så är det ju något som behöver hanterad från den sidan.
     
  18. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Ja, det förstår jag, men hur stor är priskillnaden jämfört med innan? T.ex. kostar ett Volym 1 gb abbonemang nu 30 kronor billigare per månad.
    Köper du istället volym abbonemanget med t.ex. iphone 6 så kostar det 60 kronor mer per månad än tidigare(sen har de även tagit bort det billiga kompis abbonemanget som gav telefon plus fria samtal och sms till tele2 för 299 kr i månaden).

    Köpte man abonnemang utan telefon, så var det ändå aldrig någon bidningstid.
    Att de slopat bindningstiderna betyder egentligen ingenting nu när de säljer telefonerna för helpris.

    Man kan väll köpa telefonen på delbetalning utan abonnemang via deras hemsida?
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag tror att det är runt 150kr billigare varje månad för min vän om han skulle skaffa Tele2. Sen så köper inte jag och min vän telefoner på avbetalning då det brukar ändå bli dyrare + att telefonen blir låst hos vissa operatörer. Vill inte vara låst till en viss operatör
     
  20. vildarawk

    vildarawk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2013
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Morsning!

    Efter att ha bedrivit mobilslakt över nyår införskaffade jag precis en z3c (via netonnet) och ett nytt sim. Inställningarna för surf/mms som hämtas funkar inte som dom ska. Får endast vanlig signal utan någon bokstav/siffra som visar på uppkoppling i notifikationsfältet. Det går fortfarande utmärkt att smsa, ringa och surfa via wifi.

    Har prövat:
    • Ta bort APN'er
    • Skriva in enligt tele2's hemsida (verkar vara gamla APN'er med tanke på att de är annorlunda än dom som hämtas). Gör jag detta får jag upp "H+", men det funkar inte om jag försöker surfa.
    • Ta bort igen
    • Hämta hem automatiskt igen
    • På rekommendation från gammal swedroid-tråd från HTCforumet ta bort surfinställningarna, då funkade MMS (men fortfarande inget annat). Funkade dock inte med surf om jag tog bort MMS
    • Prövade simkortet i en gammal återställd lur (s3), surfen funkade direkt. (Däremot såg APNen annorlunda ut jämfört med z3c - kanske pga brist på 4gstöd?)
    Något jag aldrig varit med om tidigare är hur jag inte behöver slå in någon pinkod till SIMkortet då jag startar mobilen.

    Min plan är att ringa Tele2-support imorgon, för att därefter åka till NetonNet om jag inte får det att funka. Kan det vara fel på någon antenn i mobilen, eller lär det vara inställningarna som spökar?

    Tänkte kolla om någon har liknande erfarenheter och kan ge mig mer kött på benen inför morgondagen.

    mvh Felix
     
    Last edited: 4 jan 2015