Inbox by Gmail - diskussionstråd

Diskussion i 'Applikationer' startad av Amedi21, 29 okt 2014.

  1. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    För att inte störa invite-tråden startar jag en särskild diskussiontråd om Inbox by Gmail. Om jag råkat förbise att en sådan redan existerar får admin gärna radera denna.

    Ni som hunnit leka lite med Googles nya tjänst - vilka är era första intryck?

    Jag har tidigare aldrig sorterat mina mail med etiketter kort och gott för att sökfunktionen är tillräckligt bra och det är den vägen jag hittar den information jag söker snabbast. Därför har jag aldrig hört till dem som har tusentalet olästa mail, utan ser alltid till att ha markerat alla som lästa, och om det är något mail jag vill "nåla" eller "snooza" ser jag till att spara det som "oläst".

    Därför känns det lite synd att det öht inte är möjligt att, i dagsläget, markera mail som "oläst". Men jag inser också att det snarare är jag som behöver tänka om i hur jag ser på mailen. Upplägget med etiketter är i själva verket mycket vettig, särskilt som man kan ställa in olika notifieringsalternativ för varje etikett. Den stora utmaningen ligger i sådana fall att på skapa tydliga och så långt det är möjligt ömsesidigt uteslutande etiketter för att minimera risk för överlappning.

    Jag gillar gränssnittet, även om jag tycker att det kan ge ett lite rörigt första intryck. Jag misstänker att gränssnittet därför kan avskräcka teknikovana användare. Jag är en mycket aktiv gmail-användare som konstant har haft en flik öppen på jobbdatorn de senaste nio åren. Omställningen är därför rätt stor och man saknar vissa funktioner som ännu inte lagts till i denna avskalade version. Det är visserligen bara en beta (eller?) och kommer med säkerhet bli bättre med tiden.

    Vad tycker ni som har provat?
     
    droidsmurf och indika gillar detta.
  2. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har inte kört Inbox, men jag använder BÅDE etiketter OCH att jag markerar mail som jag ska komma ihåg att göra nåt med som Olästa.

    Jag har massa olika filter. Vissa lägger till en etikett på vissa mail (finessen är då att när jag arkiverar dem från Inkorgen så ligger de kvar under den etiketten, där kan jag då rensa ut gammalt med jämna mellanrum om jag behöver). Andra filter flyttar mailet från Inkorgen till en etikett (så gör jag t.ex. med maillistor). Jag har dessutom en separat etikett som heter Notifiera i mobilen, den sätter jag på vissa mail (med hjälp av filter) och då vibrerar mobilen.

    Detta gör då att när jag får viktiga mail vibrerar mobilen, med mindre viktiga mail så får jag bara en ikon-notifiering, och mail från maillistor ser jag bara att det finns nya om jag kollar in deras etikett.

    Så jag har svårt att se att jag skulle ha nån vinst av att köra Inbox.

    Jag förstår inte varför du vill undvika överlapp på etiketterna? Tvärtom är ju finessen med etiketter att man kan ha överlapp utan problem. Det kan man inte ha om man måste sortera mailen i mappar.
     
  3. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag passade på nu när man ändå skulle "tänka om" att gå ifrån etiketter. Har använt mig av ett 20-tal sådana. Nu håller jag mig till de grundläggade vi får från google, purchases osv... Har sedan lagt till ett par till, bara för att.

    Sen har jag flyttat in allt från de gamla etiketterna till de "nya" katergorierna och sen tagit bort alla gamla etiketter som nu var tomma.

    Allt som är aktivt och kan behöva min uppmärksamhet sätter jag en pin på. Något som kräver min uppmärksamhet där jag behöver agera, sätter jag en påminnelse.

    Så himla skönt, det här passar mig fint. Jag singlar ut det jag behöver ha fokus på, sen när klart, bort med pinnen och swipa iväg och glömma.

    Noterade en lite kul grej idag, har jag en helt vanlig reminder, och pinnar den, då blir den en aktiv notis på mina enheter. Märkte det när jag lade en in påminnelse för senare idag, och pinnade den, då pep det till i telefonen och det där fingret med snöret dök upp i min AcDisplay.

    Zero inbox är fullt möjligt med Inbox, det var det innan oxo, i vilket fall i primärboxen, nu däremot kan man verkligen röjja bort allt som bara snor uppmärksamhet i onödan.

    Saknar signatur, möjlighet att sätta notisljud för de olika mailkontona och att "markera allt" för att kunna göra bulk-operationer av olika slag.

    Lär (om) mig fortfarande.
     
  4. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har en hel del under mina etiketter som jag vill kunna återkomma till. Jag har t.ex. en etikett där jag samlar sånt som barnens skola skickar ut. Där rensar jag två gånger om året bort "förra terminens" grejer. Har liknande etiketter för ett par föreningsengagemang där jag vill kunna gå tillbaka och följa gamla diskussioner (jag är t.ex. revisor i en förening och där vill jag ju kunna följa styrelsens mail-diskussioner).

    Jag ser inte riktigt vitsen med zero inbox om det bara handlar om att man sätter en annan etikett på mailen för att de inte ska ligga kvar i inboxen. Då kan de väl lika gärna ligga kvar i inboxen, man ser ju ändå skillnad på lästa och olästa i mailboxen.
     
  5. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Visst är det så, är ju lite vad man själv tycker passar en, jag ser det mer som ett rent skrivbord och sådant jag vill ha kvar till senare ligger i sina foldrar / etiketter. Det som ligger kvar är sådant som är aktuellt just nu. Resten kan man städa undan, på så vis blir det en att-göra-lista i sig.
     
  6. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    På Gmail kunde man tidigare lägga till vissa personer i en grupp, döpa den till "polarna" t.ex., och sedan bara skriva in "polarna" i adressfältet när man ville nå just den gruppen. Någon som har förslag på hur man kan göra i Inbox?
     
  7. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    har sett på google+ att fler efterfrågat detta, men inte sett några alternativ / lösningar ännu, kanske något som kommer i senare uppdateringar ?
     
  8. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Enda nackdelen som jag ser det med inbox.google.com, det är att mails som jag markerat med stjärna i mail.google.com ej syns som pinned från början i inbox.google.com

    Men i övrigt så gillar jag tanken på en tom inbox och att alla mails då är uppdelade i olika kategorier.

    Sen kan det ibland bli problematiskt med exempelvis mails från steam och origin.
    Eftersom både Steam och Origin både har e-butik, forum, chatt etc så får då inbox.google.com problem att kategorisera vad som är vad. Är det mailet kvitto eller bara en ny engångskod från steam, exempelvis.
     
  9. Stromma

    Stromma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Har använt inbox några dagar nu och tycker inte att den fungerar speciellt mycket bättre en den vanliga gmailappen. Tycker den ger ett rörigt intryck och jag saknar funktionen att kunna tömma skräppost/papperskorgen utan att behöva markera mejlen först. Min har dessutom den roliga egenskapen att den ibland hämtar samma e-post flera gånger, så trots att jag har läst och raderat vissa mejl samt tagit bort den från papperskorgen så "hämtas" dom igen. Händer aldrig när jag använder den vanliga appen.
     
  10. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Jag gillar Inbox förutom att de glömt att stänga ner sin service när den inte aktivt behövs. Gör att Inbox appen i princip alltid ligger och ockuperar 100-270MB ram som kunde bättre användas för att cacha processer för appar jag faktiskt håller på att växla mellan. :\
     
  11. orjet

    orjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    Någon som vet hur man gör för att ändra aviseringssignalen för inbox? Tycker det är störigt att den använder en generell avisering. Jag gillar att ha olika ljud till olika händelser så att man på förhand vet vad som väntar när man tänder mobilen.
     
  12. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Mig veteligen går det inte ännu, stört mig på det från dag ett. Väntar på en uppdatering till Inbox.
     
  13. EUNE

    EUNE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Saknar ett enklare sätt att få mejlen till papperskorgen och att nästa mejl inte öppnas direkt när jag bläddrar nedåt. Inte helt övertygad om att detta är rätt för mig.
     
    SirHejsan gillar detta.
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Var har min signatur tagit vägen? Jag har en signatur i Gmail som inte kommer fram i Inbox, verken i webbläsaren på datorn eller i appen till iPhone. Rätt tröttsamt att hela tiden skriva om sin signatur (jag har en Med vänliga hälsningar-signatur).
     
  15. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Inbox har dessvärre ingen signatur ännu
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Dåligt. Det bör ju vara standard.
     
  17. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Du får väl skicka feedback. Uppenbarligen har det inte varit högsta prio hos Inbox utvecklarna. Går ju inte att göra allt på en gång när man utvecklar en ny produkt. Och man måste ju inte använda Inbox om man inte vill testa en ofärdig tjänst. :)
     
  18. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    håller med att det är synd, men precis som @appel@appel säger, det är ju fortfarande invite som gäller, och det innebär att "produkten" inte är klar, dvs funktioner kan saknas, det kan fungera lite sisådär ibland och allt det där....
     
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har skickat feedback, men tycker att en signatur-funktion är en sån självklarhet att jag började undra om jag hade missat något.
     
  20. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    det är även att kunna sätta en separat ljudsignal för mailen tycker jag, det kommer säkert vad det lider, grundfunktionen i inbox är för mig och mitt sätt att numera hantera mina mail helt fantastisk tycker jag. Därför kan jag acceptera att den inte har vissa "bells and whistles" ett tag. Signatur står högt upp på önskelistan, helt klart.