bluff eller äkta?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av beyondthemind, 21 jan 2015.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. beyondthemind

    beyondthemind Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag är på jakt efter en begagnad Sony Z2 då de ligger bra i pris nu. Har sökt runt lite och sett dessa två annonser:

    http://www.annonsparken.se/?p=showad&id=43784
    http://www.loppet.se/apple-iphone-6-plus-128gb-sony-xperia-z3-till-salu-2154

    Första känslan jag fick är att det är alldeles för bra för att vara sant, men jag tänkte att jag ändå slänger iväg ett mail till den adress som står i informationen. Denna mailhistorik har jag sedan haft med företaget/personen:

    Från mig:
    Hej!

    Har ni Sony Xperia Z2?

    Mvh (namn)

    Svar:
    Hej,

    Tack för ditt mail.

    Sony Xperia Z2 D6503 4G Olåst (16GB): $ 250 USD

    Vill du köpa telefonen nu?

    Från mig:

    Det låter intressant.

    Hur kan ni ha så låga priser? Är de begagnade eller är det något fel på dem?

    Det står två för en på hemsidan, vad betyder det?

    Vad finns det för säkerhet? Kan ni skicka med postförskott?

    Mvh (namn)

    Svar:
    Hej,

    Tack för ditt mail.

    Vårt företag säljer till att priserna eftersom vi köper dem direkt från tillverkande företag i stora mängder och vi ska sälja till alla kunder i rabatterat pris, på grund av att de priser som ger oss av tillverkaren, Vårt företag är också att ge ut nya året bonus och procent till denna månad slut.

    Produkterna är helt nya, fabriken förseglade, kommer med full tillbehör, produkterna levereras också med 1 års internationell garanti och 90 dagars returrätt.

    Vi är fortfarande ger ut gratis gåva för det nya året, så om du köper 2 får du 1 gratis.

    Nedan är våra företagsinformation och registernummer för verifiering,

    GRUNDLÄGGANDE INFORMATION OM GADGET BAY BEGRÄNSAD
    Företagsnummer 08085562
    Säte First Floor Roxburghe House
    273-287 Regent Street
    London
    United Kingdom
    W1B 2HA

    http://www.cdrex.com/gadget-bay-limited-8321530.html

    Vi vill att du ska veta att vårt företag förstår din rädsla och oro, och även vill att du ska veta att du har att göra med en Legit och pålitligt företag, är du 100% säkra på att göra ditt köp hos oss.

    Om du efter 48
    timmar av betalning bekräftelse dina produkter inte levereras till dig, kommer ditt fullständiga pengarna att betalas tillbaka till dig omgående.

    Vi vill också att du ska veta att vårt företag tror verksamhet bygger på förtroende och ärlighet, tror vi att du är en köpare bör ha en tillit till din säljare, det är därför vi ger ut våra fullständiga företagsinformation, och även vi vill att du att veta att verksamheten inte är ett måste, men om du kan ha en god tro och tillit till oss, får ni den fulla asssurance av inte ångra ditt affärer med oss.

    Vårt företag behöver för att bekräfta en förskottsbetalning innan vi kan göra transporten ut, vi kan tillåta 60% förskottsbetalning först och resterande 40% efter leverans.

    Låt mig veta ditt fullständiga beslut, så att vi kan beräkna totalkostnaden inklusive frakt.

    Väntar på ditt svar snart.

    Från mig:

    Det här är alldeles för skumt. Dels har ni ingen marknadsföring eller svensk hemsida. Och så skickar du/ni bara en länk till ett elektronikföretag i London, vilket vem som helst kan göra. Nej, mera säkerhet än såhär får du/ni ge mig innan det blir något köp.

    Mvh Emil

    Svar:

    Som sagt vi är inte tvingar dig, dina pengar och ditt val.

    Det är helt ordagrannt vad som skrivits, förutom att jag tagit bort mitt namn. Hade det varit en annons på blocket hade jag anmält den direkt, och egentligen vet jag inte varför jag inte anmält dessa annonser än heller. Men tänkte att jag ändå skulle vända mig till er. Vad tror ni? Kan man på något sätt göra så att det blir helt säkert? Magkänslan säger mig att jag absolut inte ska göra något köp.
     
  2. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Är det för bra för att vara sant är det oftast det, speciellt när det kommer till elektronik. Jag kan säga som själv jobbar inom elektronikbranschen att marginalerna på telefoner som köps kontant är i princip helt obefintliga och jag har svårt att se att det där företaget köper större mängder än det företaget jag jobbar på eller att de får bättre priser. Så jag skulle personligen säga att det är en bluff och att det är värt att lägga till oavsett för att få direkt garanti från en svensk ÅF.
     
    kalleboston och jnsson gillar detta.
  3. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Lät jätteseriöst haha :D
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Haha, luktar bluff och båg på lång väg. Men med en tråd här kan man ju hoppas att den här tråden kommer högt på Google så folk inte blir blåsta.
     
  5. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Utan tvekan något skumt i åtminstone något led
     
  6. beyondthemind

    beyondthemind Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ja riktigt skumt verkar det. Men ni vet ju hur det är, man hoppas på det bästa :-) Men bara att man får en extra på köpet, samt de så oseriösa svaren gör att man drar öronen åt sig lite extra. Ett seriöst företag skriver aldrig "det är dina pengar, ditt val".
     
  7. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Allt är ju uppenbart översatt via Google translate. De har standardsvar och som du märker får du ju egentligen inget svar på dina rätt så specifika frågor. Bluff och båg.
     
  8. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag är ytterst tveksam till att en ÅF kan köpa direkt från tillverkare, @Cupcakes@Cupcakes kan nog verifiera eller sänka mig där. Jag jobbade i branschen för många år sen och då var det en omöjlighet.

    Google Translate? You bet!
    48h leverans eller automatisk återbetalning? No way!

    Anmäl dem för försök till bedrägeri!
     
  9. beyondthemind

    beyondthemind Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ok, blir en anmälan direkt!

    Tror ni att den/de som jag mailat med verkligen har det företag som länkas, eller tror ni bara att den sökt upp ett företag bara för att länka till det?
     
  10. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Sådana här annonser är lika vanligt som nigeria-breven. Bluff å båg.
     
  11. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 554
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Kan man betala via PayPal? Isåfall är de ju rätt safe ändå, förutom att de kan ta lite tid innan man får tillbaka pengarna!

    Köpte kläder från USA som dom försökte blåsa mig på, men fick tillbaka hela summan.
     
  12. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Om Paypal kan jag inte svara på då jag inte vet vad säljaren erbjuder för betalningsalternativ. Men självklart, betalar man med sitt betal/kreditkort så kan man alltid reklamera via sina bank om man inte får varorna.

    Edit: Vanligtvis är det WU (Western Union) som betalning sker med för att bedragare ska komma undan med cashen.
     
  13. Prelow

    Prelow Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    2 688
    Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Låter som en bluff. Skulle inte köpa något från dessa..
     
  14. beyondthemind

    beyondthemind Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Köpte en Sony Z3 istället, för 2500 hos tele2. Bra mycket mera för pengarna :-)
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.