Avkriminalisera och reglera droger

Diskussion i 'Trådar som inte leder någonstans' startad av Dirk Diggler, 14 jan 2015.

  1. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

  2. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag har inga problem med medicinalväxter och att många mediciner existerar på grund av fynd i guds lilla trädgård. Men det är långt mellan coffey shops och den där lilla pojkens vardag i filmen. Hjärtskärande var den, filmen, det trillade nån tår
     
  3. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Ingen i denna tråden eller i samhället ska bestämma vad jag gör med min kropp. Om marijiuna t ex regleras som i många många andra länder runtom i världen och fungerar så skulle det göra detsamma i Sverige.

    Det finns bara fördelar främst medicinskt men även att miljarder som det kostar att styra detta igenom rättsväsendet, polisen och inte minst dom kriminella som lever på att odla/köpa/sälja skulle kunna läggas på mycket vettigare saker.

    Ärligt talat känns det oftast som att dom som är emot är det enbart av ren trångsynthet och att man blivit hjärntvättad i skolan med det gamla klassiska "knark är bajs".

    Det finns så många studier och exempel som visar att det fungerar att reglera och att det gör mer nytta än att förbjuda. Titta på Portugal t ex och läs deras utveckling.
     
  4. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag tror inte att nån här i tråden vill ha bestämmanderätt över din kropp. För övrigt tror jag självmord är förbjudet så där får du passa dig (det lät tokigt och var absolut inte avsett som annat än ett försök till att vara lustig).

    Utan att vara expert på området men finns det inte också många studier som pekar på en massa negativa effekter också?

    Man skulle också kunna utläsa av ditt svar att knarkare är mer frigjorda, kanske är det så, eller grupptryck, eller...
     
  5. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Bestämmande rätt över ens egen kropp och liv bör vara en självklarhet för varje människa. Så blir det icke om man ska ha regler och restriktioner. Vem är du eller någon annan att ha rätt att säga vad jag ska äta, dricka eller röka?

    Negativa effekter? Absolut. Det är inget att hymla om. Men det finns negativa effekter om allt. Alkohol, snabbmat ja t om äta för mycket läkerol. Skulle vi ha regler och lagar för allt som är farligt för oss människor skulle vi knappt kunna leva. Hur många dör dessutom varje år av att röka cigaretter i världen? Hur många har dött av att röka cannabis?

    Folk dör av att röka Spice och liknande substanser för det är lättare att få tag på och tillverka och kringår cannabis för det är svårare och dyrare att tillverka och få tag på pga förbud osv. Är det ett bättre alternativ?

    Grupptryck, då var vi där igen med hjärntvätten från skolan. Lika mycket grupptryck som när man kommer hem efter en veckas jobb och vill ta några glas vin en Fredagkväll så vill vissa komma hem och röka en joint. Tråkigt att den fördömande trångsynta uppfattningen om att folk ska se ut och vara på ett visst sätt bara för dom förespråkar en mjukare syn mot marijiuna t ex.

    Man kommer aldrig få bort droger. Aldrig. Att förbjuda dom skapar endast misär i form av brottslighet i många olika former. Oavsett vilken drog det är. Förbjuder man alkohol (som man varit förbjudet) skapar det folk som bränner själva vilket är farligt. Förbjuder man cigaretter skapar det smuggling och gynnar kriminella nätverk (som det idag gör till en mycket stor del).

    Oavsett vad det är som man förbjuder och försöker få bort, för motsatt effekt. Kriget mot droger har pågått i över 35 år och det har inte kommit någonstans. Tvärtom.

    Väldigt många länder runtom i världen har insett detta och släppt på tyglarna. Listan kan göras mycket lång och i princip är det bara Sverige och Norge har såpass skeva regler och lagar fortfarande. T om Finland har medicinsk marijiuana i en viss utsträckning. Tittar man runt om i världen så är större delar av Nordamerika avkriminilaserat. När vi ändå är därborta, vad tror du drogkartellerna i Mexico livnär sig på? Vilket är det bättre alternativet. Fortsätta förbjuda och se kartellerna i Mexico mörda tusentals människor varje år, utnyttja oskyldiga att smuggla osv eller avkriminilasera det och mer eller mindre igenom det ta bort en hel svart marknad och intetgöra kartellerna? Sydamerika samma sak, dom flesta länder har släppt löst det. I Uruguay är det lagligt att odla, sälja, inneha. Dom flesta länder i Europa har avkriminilaserat det. I Spanien är det t om lagligt att ha 5-10 plantor i sin trådgärd för eget bruk.
     
    Last edited: 25 jan 2015
  6. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Ska du fördöma mig får du fan ha anledning att göra det, det har du inte på den här punkten

    Cannabis, snabbmat, Läkerol, ja jag ser ju att du jämför likvärdiga saker.

    Nej, inte hjärntvätt från skolan, det är självupplevt

    Det här skrev jag om tidigare i tråden. Allt elände som finns kring den illegala hanteringen av idag illegala droger kommer inte att försvinna, så att ha det som argument håller inte, det visar ju cigarettsmugglingen. Jag skulle gärna se att drogbaroner gladeligen skulle se på när deras levebröd försvinner. Aldrig i helvete att de sadlar om och blir lagliga leverantörer till svenska staten

    Ska vi avreglera exempelvis benso också? Ska vem som vill få köpa det likt Alvedon? Det är en ganska jämförbar produkt. Den finns för medicinsk behandling och är narkotikaklassad. Jag är helt för att tillåta cannabis medicinskt så jag ser inte det som något argument för att legalisera det helt. Men är det det som är den springande punkten så visst, då är vi överens. Case closed. Eller är det alla ska få röka fritt? Tycker det är rätt lågt att dra in sjuka barn i debatten för att nån vill bestämma över sin egen kropp och bli höga.
     
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag lade in videon där för jag tyckte den var bra. Personen i videon använder ju ett cannabis-extract (med mindre än 1% THC för att visa vad det faktiskt kan göra om det hanteras rätt. Den såpass låga THC-halten gör att han inte får ett rus eller ens en påverkning, han blir bara lugn).
    Det är mer ett argument för varför vi borde avkriminalisera (d.v.s. ta bort brottstämpeln). Jag är inte för global legalisering, men jag ser att vi kan ha det medicinskt. Därav videon.

    Jag själv skulle inte ta en joint ens om jag fick betalt.
     
  8. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Ok på det. Du skrev ingenting alls om videon så jag missuppfattade meningen med den. Jag beklagar att jag valde den som exempel på hur man försöker legitimera egen njutning med hjälp av saker som inte hör dit. Videon var jättefin, den har jag kommenterat ovan.

    Jag vill ha kvar alkoholen för att jag vill ha den själv, jag gillar berusningen. Jag har svårt att hitta andra orsaker faktiskt. Eller jo, man kan ju ha den till rengöring, så då måste vi ha den kvar va?
     
  9. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Eh. Fördöma dig? Jag skrev att du har ingen rätt att bestämma eller säga vad jag ska äta, dricka eller röka. Varför så argsint över det? Precis som jag inte har någon rätt att säga vad du ska äta, dricka eller röka.

    Vi pratar väl om risker, skador och liknande. Vad tror du snabbmaten orsakar? Fetman kostar oerhörda pengar i form av vård och omsorg. Det skapar olika sjukdomar likaså. Det är varken nyttigt eller hälsosamt. Samma sak med alkohol.

    Försvinna sa jag inte. Men den kommer garanterat minska radikalt. Som sagt, jag ber dig att läsa på statistiken och utvecklingen i Portugal.

    Benzo, du jämför det med Cannabis? Allvarligt talat...

    Men om du ändå är inne på narkotikaklassad medicin. Hur många i Sverige är inte beroende av olika substanser som t ex benzo, lyrica och diverse sömntabletter? Är det mer okej för att en läkare skriver ut det?

    Sjuka barn, vad pratar du om? Jag har väl inte ens nämnt ordet barn i min text?

    Du skriver att du gillar berusningen av alkohol. Andra gillar berusningen av cannabis. Vad ger det dig mer rätt att njuta av din berusning?
     
  10. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Ordvalet kanske inte var perfekt, inte dina formuleringar kring din kropp heller.
    Men här håller jag med dig, det finns en hel hög med sjukdomar relaterade till vår livsstil, speciellt Läkerol skördar otaliga offer och har en egen post i statsbudgeten
    Ja, vi ska jämföra oss med alla möjliga länder, ska jag ta några som talar emot drömmen om att få röka på hemma lagligt? Eller jag kan be min fru som jobbat med hemlösa/missbrukare (jo de brukar vara båda delarna) i många år skriva här en stund?
    Jag är långt ifrån en expert på Illegala droger, faktiskt helt oerfaren personligen, benso, där är jag expert. Det är alltid svårt att göra jämförelser, jag brukar alltid få höra "det är en jävla skillnad", jo, det är en jävla skillnad på en synål och en säkerhetsnål men de är på vissa plan jämförbara. Så också cannabis och benso-preparat.
    Nej, jag håller dålig koll på vilka som säger vad i den här tråden men varför i hela friden ska det snackas om andras problem som ska lösas när man egentligen, återigen, bara vill röka på hemma lagligt?

    Om jag nu gillar att laborera med benso, har jag, i ett demokratiskt samhälle, rätt att kräva att det ska släppas fritt för var och en att själv inhandla (eller tillverka?) och applicera i min egen kropp? Jo, jag kan ju kräva det men det lär ju inte hända ändå. I ett demokratiskt samhälle så får man förlita sig på de politiker man valt att i en majoritet arbeta för mina önskemål och värderingar. Och så har man oppinionsbildning men jag är inte helt säker på att det är det som sker här. Det allra bästa förresten blir väl anarki, då får vi alla bestämma. Näe, tillbaks med gammalt hederligt kontaktlim så vi alla kan sniffa i plastpåse och själva bestämma, juste rus på det, hur fan kunde man lagstifta bort det?

    Jag ska låta dig replikera obesvarat för jag kommer aldrig att komma överens med dig i det här, sätt punkt du
     
  11. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Det är skillnad på fakta och fiktion. Det finns otaliga länder som bevisat att det fungerar bättre med reglerade droger istället för förbud. Dom har visat att det funkar bättre än det s k kriget mot drogerna där allt är olagligt och endast skapar mer missbruk, farligare droger och mer kriminalitet.

    http://www.forbes.com/sites/erikkai...lization-drug-abuse-down-by-half-in-portugal/

    http://www.alternet.org/story/15163...gal_legalized_all_drugs_--_what_happened_next

    Holland är ett annat exempel. Dom tar mindre tyngre droger än generellt i Europa. Du säger att din fru jobbar med missbruk osv. Så bra. Jag har också jobbat inom den världen. Om hon någon borde sagt till dig vilken liv missbrukare lever i Sverige där polisen kan ta in samma heroinist 10 ggr på en månad bara för att hålla sin statstik uppe. Är det att hjälpa?

    Man hjälper ingen igenom att göra dom till kriminella. Tvärtom. Dessutom kan jag inte i mitt liv förstå hur du kan sitta och säga att du tycker det är okej och du gillar berusningen av alkohol, men kan inte förstå att andra gillar berusningen av t ex Cannabis och att det är fel. Alkohol är mycket farligare. Alkohol skapar mycket mer brottslighet och tragedi än vad Cannabis gör i form av rattfyllor, misshandel och skadegörelse för att nämna några saker.

    Att sitta och förespråka vissa droger och vara emot andra känns inte lite dubbelt. Men vi lär väl aldrig hitta någon form av överenskommelse. Men jag ber dig sluta lev på 1930-talet när det kommer till dina åsikter kring droger. Världen har förändrats och alla dom länder runtom i världen som legaliserat/avkriminaliserat har inte gjort det utan fakta och studier. Hur mycket fakta och studier har du gjort?

    Sist men inte minst. Att lägga sig andras berusning är inte rättvist, precis som ingen bör lägga sig i din berusning av alkohol hemma eller vad du nu dricker någonstans. Så länge du inte utgör någon fara för andra så har du lika mycket rätt till berusning som någon annan har oavsett drog.
     
  12. Psykos

    Psykos Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    14 aug 2014
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    CBD är lagligt i Sverige.
     
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Så du erkänner att du har dålig koll vad folk skriver men du är sjukt duktig att dra alla över en kam. Bara för man är för en avreglering av olika skäl så är man bara det för man själv vill röka braj? Duktigt gjort.


    Då tar vi exemplet vad skulle ske om vi helt tar bort benzo från apoteket och förbjuder det totalt. Det hade ju hjälpt många fler än det stjälper, eller?
     
  14. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Eftersom du frågar just mig, egentligen hade jag beslutat mig för att släppa den här tråden.

    Ja, jag kan erkänna när jag gör fel. Ja, det kan se ut som att jag drar alla över en kam då jag prackar på någon en ståndpunkt någon helt annan haft. Egentligen buntar jag bara ihop de 2 som jag blandat ihop men allt ligger ju i betraktarens ögon

    Exemplet med benso är inte applicerbart på det som diskuteras i den här tråden enligt annan skribent. Man kan inte jämföra benso och vad det var men som någon annan sa tidigare så går det fint att jämföra 30-talets amerikanska depression och alkoholförbud med Sverige i nutid. Den enda depression jag läste om i grundskolan.

    Kat som inte nämnts här lamslår hela befolkningar (eller snarare den manliga halvan). Det är fritt, tillgången är god och det går åt helvete med det mesta för man får ingenting gjort under den vakna perioden.

    För att återgå till min ståndpunkt om legalisering, jag har aldrig själv diskuterat detta ämne med någon som själv inte nyttjar. Som bara vill att andra människor ska få åka på så jävla goa trippar lagligt, som vill att a-lagarna ska få bränna själva, att uteliggare ska somna skönare i vetskapen att det de gör är lagligt. Neej, inte nån men hand upp för all del alla samariter här som själva aldrig skulle.

    Det är jävligt underligt att ingen av alla dessa vänner av ordning här inte räknat upp vad de tycker ska legalisera. Typ en white list och en black list. För om det kommer igång ska jag poppa popcorn och göra läsk för det ska bli riktigt roligt, vissa vill väl legalisera allt, Spice och sånt medan någon tycker att farliga droger... Ja herre gud, det här kan bli hur bra som helst.

    Så Zooklubba, nu ska jag försöka låta bli att skriva här igen
     
  15. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag tänker hela tiden att jag ska ge mig in i denna diskussion då jag kan relatera till båda sidornas argument. Jag tycker att man ska få bestämma över sig själv men inte till den grad att vi får anarki i samhället, vilket är en extrem åt det hållet, det är jag medveten om. Någonstans måste man dra en gräns med tanke på att vi behöver vissa regleringar för att få samhället att fungera, det är min poäng. Jag kan tycka att det är okej att röka en joint i sitt eget hem men samtidigt blir jag orolig för barn och ungdomar. Där är jag kluven. För mig personligen är det ett stort orosmoment att barn och ungdomar får tag på alkohol, receptbelagda substanser och cannabis. Anledningen till att jag tänker så är för att mina egna erfarenheter pekar på att om man inte är mogen att berusa sig kan det lätt gå fel. Är man över 18, fine, då får man rösta och bestämma landets framtid. Rimligen borde man få berusa sig också.

    Däremot tycker jag inte att argumentet Alkohol vs Cannabis är hållbart om man bara diskuterar att den ena är laglig, varför inte den andra. Vilket säkert kommer att dyka upp i tråden om det inte redan gjort det. Bara för att en drog är laglig betyder det inte att andra droger ska legaliseras. Vi har också ett kulturarv i Sverige där man dricker alkohol och det är kulturellt accepterat. Det går trögt att införa en sådan stigmatiserad företelse som cannabisrökning, å andra sidan tror jag att vi är på god väg.

    Det är en intressantare debatt att argumentera monetära förhållanden och kriminella verksamheter, tycker jag. Vi vet att pengar från cannabis hamnar i kriminella nätverk och att vi skattebetalare i viss mån står för en del utgifter kopplade till detta. Vi vet också att kriminella handlingar hos ungdomar kan leda dem in i kriminella verksamheter. Jag tror att det som saknas är ett sätt att beskatta cannabisen på ett vettigt sätt och samtidigt se till att det inte hamnar i fel händer. Tyvärr är detta omöjligt och det ser vi ju i samhället idag. Dessutom påverkar cannabis hjärnan på så sätt att tankar går lite saktare än vad de skulle göra utan cannabis, däremot tar det bara ungefär 3 månader för hjärnan att bli drogfri oavsett hur många år du har rökt dagligen. Faktum är att det bara är opiater som heroin som sätter sig på lika många typer av receptorer i hjärnan som cannabis gör, ca 420 stycken om jag minns rätt. Vad gäller ren aktivitet i hjärnan är cannabis inte bra för skallen det är faktiskt bevisat för länge sedan. Och vi talar inte om intelligens nu utan hastigheten mellan kopplingarna i skallen. Det förstör inte heller hjärnceller som alkohol gör, det är också bevisat.

    Jag ser gärna ett samhälle där man får göra vad man vill till en viss gräns. Det finns saker som är farliga som tusan och dem ska vi inte släppa loss. Det finns saker som cannabis som kanske borde släppas lös men det är samtidigt farligt och hämma utvecklingen i en outvecklad hjärna, alltså tonåringar och barn.

    Min ståndpunkt är sjukt kluven för jag tycker att alla ska ha rätt att leva som jag har gjort om de vill det men samtidigt önskar jag inte att någon någonsin ska behöva gå igenom vad jag har gjort. Det är faktiskt helt okej att vara kluven..
     
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    @indika@indika
    Jag har en liknande tanke. Att alla ska vara fria att göra vad de vill med sin egna kropp TILLS det inkräktar på någon annans frihet.

    @Avarell_Dalton@Avarell_Dalton
    Bortse från vad någon nämnde att benzo inte skulle vara en applicerbar tanke. Tycker du det hade varit bättre att förbjuda det helt?

    Knark kommer alltid att finnas. Det finns faktiskt en vettig text skapad av Alexander Bard plus att den ligger på Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/debatt/article12348531.ab - Folk knarkar för att ha kul.

    Riktat mer till dig Dalton, inkörsporten för unga heroinister i USA är inte gräs eller andra illegala droger, det är receptbelagd medicin. Diverse opiater såsom oxycodon. Så visst kommer alltid receptsystemet missbrukas, nu skulle heroin vara billigare än att köpa smärtstillande på gatan. Vilket är ganska sjukt.

    Kan inte bli mer för medicinskt gräs än vad jag är. Och det är för att det kan hjälpa extremt många, folk som har problem med det behöver man hjälpa, inte spärra in och ge höga böter. Ganska sjukt att Bergen, Norge stängde Nygårdsparken (känt ställe för missbrukare) i tron att det får bukt på problemet. I tillägg införde man en häxjakt med tiotusentals kronor i böter för folk som hade diverse substanser för eget bruk.
     
  17. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
  18. Joiis

    Joiis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    614
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
  19. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag vet inte om jag missförstår artikeln och en av länkarna i den men det verkar som att missbruket i USA inte minskat och att Honduras nu exploderar i drogtillverkning, Vill också citera ur artikeln:

    "The needle habit in the United States has made a strong comeback as heroin rushes into the country. Use of the drug in the United States increased 79 percent between 2007 and 2012, according to federal data, triggering a wave of overdose deaths and an “urgent and growing public health crisis,” Attorney General Eric H. Holder Jr. warned last month."

    Så hur detta skulle vara ett slag i mänskklighetens och drogliberaliserningens tecken får gärna någon förklara. Att bönder på ett ställe, de brukar ju omtalas som offer, tappat försäljning verkar ju endast vara ett resultat av "den fria marknaden" om man ska tolka artikeln

    Sveriges mediehus och forskarlag verkar helt undvika alla positiva synergier av fritt alla substanser till alla oavsett framför allt ålder för vi bestämmer alla över vår egen kropp och framför allt i alla situationer och jag tar några exempel, flygningar (personal), på fängelser (personal och interner), på dagis (skit i bokstund, vi kör pot-leken) och plenisalen. Prestera lite svensk forskning, hur det ser ut här. Vi är olika och jag tar gärna ekonomin som exempel, varför har inte alla länder samma svängningar som vi samtidigt? Kan nån här förklara Portugal, Grekland, Spanien, Irland, Island? Kortfattat?

    Jag återkommer gärna till min åsikt att de drogliberala tänker på sig själva i första hand men lyfter fram andras lycka av legalisering och fritt till alla. Ingen vill ens medge att de själva nyttjar, ens anonymt för det skulle skada fasaden de vill hålla i debatten. Jag har i alla fall ingen dold agenda i detta
     
  20. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)