Sorterar ni mail och sätter regler?

Diskussion i 'Google Play' startad av Brokenarrow, 25 jan 2015.

?

Soterare ni mail i olka mapar/labels?

  1. Ja, skriv gärna varför

    5 röst(er)
    71,4%
  2. Nej, motivera varför

    2 röst(er)
    28,6%
  1. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Hej jag är sjukt trött att behöva använda datorn för att skriva regler för mail, i detta fall var gmail appen bättre förr.

    Jag men vem sorterar inte mail?

    Jag har minst 10 inloggningar på olika sidor, även butiker jag handlar på.

    Sen kan man inte markera flera för att sätta notis på alla mappar/labels har över 15 stycken att trycka en i taget på .

    Men är i alla fall bra att man får notiser, hotmail appen är helt bedrövlig på detta. Missar alla mail förutom dom i inkorgen.

    Loggar in sällan på mailen annars, innan man hade en smart phone var väl en gång i veckan man kolla mailen i bland mer sällan.


    Har skickat in att dom ska fixa detta, får hoppas flera har gjort det. Var riktigt smidigt att skriva reglerna på mobilen än datorn (låg mer logiskt och öppet).


    Eller är det något som kommer försvinna med tiden? För det vore helt sjukt att behöva gå tillbaks till stenåldern med alla mail i en enda röra och inte hitta orderbekräftelse bland alla nyhetsbrev och spam från 20/30 olika hemsidor.

    Bara ta nyheterna som går genom disqus blir en del mail, är underbart att kunna sortera detta.

    Så vad tycker ni andra? något ni har hört talas om/använder jämt eller helt enkelt är onödigt?
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag förstår nog inte riktigt vad du menar med sortera och regler.
    Gmail är grymt bra på att söka fram mail så att sortera dem anser jag vara ganska meningslöst.
    Alla mina mail kommer till inboxen. De som jag hanterat arkiverar jag. Övriga har jag 4 labels för: åtgärda, väntar på, läs och aktuellt (inspirerat av GTD). När jag satt en av dessa labels så arkiverar jag mailet. Sen är inboxen tom.

    Om du med regler menar filter så vill jag läsa alla mail som kommer till min mailbox. Om jag direkt filtrerar bort det så är det ett mail jag inte ska ha och då ser jag till att avanmäla mig eller markera det som spam. Endast mail som jag faktiskt läser ska komma till min mailbox.
     
    Last edited: 26 jan 2015
  3. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Nej, sökfunktionerna är såpass bra idag att jag inte ser någon anledning att sortera mail, waste of time.
     
  4. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    så är typ http://peggyboheman.com/wp-content/uploads/2014/02/gmail-labels-6xx.png varje butik/hemsida har sin egen unika mapp så att säga.

    Swedroid har en och prisjakt en annan typ :)

    Är sjukt smidigt t.ex då vet jag vart kvitton på köp hamnar och vart vist nyhetsbrev kommer ifrån.Blir mycket är det enklare att rensa så man inte tar bort något viktigt. Dessutom sorteras det automatiskt.

    Facebok brukar ju spamma rätt bra, så det bara tömma mappen när det blir lite mycket (hade inte gått att ha i inkorgen):)

    Okej, men om du inte vet exakt namnet på det mail du söker då? sen tycker jag om att mailen är städad och fin inte 200 olästa mail :) Men är som sagt frivilligt. Bara google gör det möjligt att man får välja själv hur man vill ha det och gör det enklare.
     
  5. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Kommer man inte ihåg 2-3 sökord så är nog inte mailet så viktigt.
    2-3 sökord räcker för att hitta vad som helst.

    Jag har just nu 32109 mail i min inbox, det äldsta från 20e maj 2001.
    Skulle jag behöva hitta något så kommer jag hitta det med ett par sökningar på några få sökord.
     
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Om du tycker att Facebook spammar så stänger du helt enkelt av det. Det går att styra väldigt bra vilka mail man ska få eller inte få.

    Det kanske kan vara smidigt att ha en etikett för Swedroid och för prisjakt m.fl., men samtidigt så skulle jag aldrig någonsin kolla under en sån etikett. En enkel sökning går snabbare. De etiketter man sätter är oftast allt för trubbiga. Om jag söker efter ett visst kvitto så söker jag istället på produkten det gäller och får då istället direkt fram mailet. Varför skulle du gå till mappen för Dustin och börja leta där när det bara är att söka efter Nexus 5 eller vad det nu är man har köpt?

    Angående olästa mail så är det bara att öppna mailet så blir det oläst. Processa inkorgen enligt GTD. Om du inte läser de mail du får så är de inte särskilt viktiga. Då bör du avanmäla dem istället för att bara flytta iväg dem.

    Jag tar aldrig bort mail. Istället arbetar jag med metoden att alla mail som kommer till mig ska komma till mig av en anledning. Jag läser allt som landar i inkorgen. Ingenting filtreras bort automatiskt. Om det är något ointressant så avanmäler jag det så att jag aldrig mer får det. Jag har nu 45570 mail och har läst alla.
     
    jnsson gillar detta.
  7. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Om jag får återuppliva denna tråd....

    Jag vill främst hålla koll på olästa mail. Sådana som fortfarande är aktuella på något sätt.
    Därför vill jag gärna ha listan sorterad på olästa först.
    Och man ska vid behov kunna markera ett mail som oläst, så att det hamnar bland de översta i listan.
    Och launchers bör ha stöd för oläst bricka på appen.

    Tidigare var Samsung E-post helt ok, men numera har man tagit bort möjligheten att ha sortering på olästa först.
    Och med Gmail har man väl aldrig kunnat det. Den kan väl inte ens markera ett mail som oläst(?)
    Däremot kan K-9 sortera. Fast den har lite andra nackdelar, som att vissa mail får extremt liten text, och att man inte kan kontrollera en bilaga man tänkt skicka.

    Någon som har ett tips på annan mail app för Android? (som kan ha sortering på olästa först)
     
  8. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Tja svårt med sortering, på nätet vet jag på gmail att man kan göra mail olästa tror även på appen. Men ingen sortering vad jag vet på olästa först.

    Lugnt du får gärna liva upp tråden, tyvärr är jag inte så aktiv i detta forum. Men läste det du skrev genom mejlen :D Som sagt finns en orsak till varför jag sorterar mina mail. Sen om det inte är det bästa effektivaste får det vara då. Har ju inte platsbrist i min inkorg så.
     
  9. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Tack ändå:)
     
  10. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag använder standardappen och med den kan man enkelt visa alla oläsa mail. Kan inte det vara en okej kompriss? :)
     
  11. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Jo. Det är så jag gör nu.
    Även om jag ogillar att kompromissa:P
     
  12. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Hela problemet ligger väl i att du har lästa mail i inboxen? Varför ligger de kvar där? Tryck på arkiv-knappen så tas etiketten "Inbox" bort.
     
  13. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Problem vet jag inte. Det har inte varit ett problem alls, förrän Samsung tog bort möjligheten att visa olästa först i listan i sin app. Någon "arkiv"-knapp kan jag inte hitta i den. Och inte heller någon mapp som heter så.
    Men det finns mappar som heter "Papperskorg" och "Skräppost". Kanske är det där dom hamnar om man arkiverar? En funktion som kanske finns i Gmail-appen?
    Oavsett, om jag skulle ändra rutin och arkivera alla mina 11.000 mail så har jag inga fritidsproblem längre;)
    Frågan är om jag sen kommer att kunna se dom längre på PC'n, i Windows Live Mail.
     
  14. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Japp, arkiv finns i Gmail-appen och i de appar som stöder Gmail. Om du arkiverar så tas bara etiketten "Inbox" bort. Alla mail ligger alltid i "All mail".

    Möjligt att det är lite krångligt att arkivera 11000 mail på mobilen, men i webbmailen på datorn tar det inte många sekunder.
    Om du vill arkivera alla mail så gör du sökningen: is:read
    Då ser du bara lästa mail.
    Markera alla med checkboxen uppe till vänster.
    Längst upp ser du nu en länk "Select all conversations that match this search". Klicka på den.
    Arkivera.
    Klart.

    Genom att använda Windows Live Mail för Gmail så förlorar du så gott som allt som är bra med Gmail. Använd hellre webbmailen så får du tillgång till Gmails fulla kraft. Särskilt sökfunktionen.

    Om du använder IMAP mot Gmail i Windows Live Mail så ska du ha en mapp som heter All mail eller liknande. Om du inte ser mappen så börja prenumerera på den. Det är där alla mail ligger. Om du använder POP så förlorar du ännu en fördel med Gmail.
     
    Last edited: 7 apr 2015
    Larsgmb gillar detta.
  15. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Nu när jag satt och kollade i inställningarna i Gmails webbmail så hittade jag en funktion som nog passar dig.
    Öppna inställningar->Inbox.
    Ändra "Inbox type:" till "Unread first".

    Själv har jag valt "Default" och sen slagit på Multiple Inboxes i Labs. Då kan man själv lägga till flera "inboxar" på startsidan utifrån olika filter.
    Ett av mina filter är: is:starred OR l:@åtgärda OR l:@print
    Dvs. visa alla mail som är stjärnmarkerade eller har label @åtgärda eller label @print.
    Det är de mail jag arbetar med för tillfället inkl. de mail som innehåller något jag ska skriva ut.
    @ före labels används för att de ska sorteras längst upp.
     
    Larsgmb gillar detta.
  16. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Stort tack!
    Det är som bekant svårt att lära gamla hundar sitta, men det verkar ta mig tusan som du lyckats:)
    Det gick onekligen fort att arkivera lästa mail i Gmails webmail. Och att arkivera ett läst mail i Gmail-appen på mobilen är ju också smidigt.
    Såg även att man kan drag´n drop enstaka mail från inkorgen till specifik mapp/etikett.
    Faktiskt skönt med en ren Inkorg:) Och då försvinner också behovet av att sortera Unread först.

    En sak är dock lite märklig. Jag får dina svar som mail via Swedroid. Men de kom inte till Inkorgen utan till mappen Viktigt.

    Hur som helst. Nu lägger jag Samsungs E-post liksom Windows Live Mail åt sidan.
    is:starred verkar intressant. I:@åtgärda gav dock inget. (Jag har väl inga åtaganden)

    /Tack igen!
     
  17. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Kul att jag lyckades övertyga dig.

    @åtgärda är min egen label.
    För att söka på en label så skriver du label: [namn på label] eller l: [namn på label] (fast utan mellanslag efter :.

    Det är väl bra att du får mina mail i mappen Viktigt :)
    Jag vet faktiskt inte varför det är så. Kan det vara att mailet är adresserat direkt till dig? Har du något filter som gör att den skippar inbox?

    Det finns mängder med keyboard shortcuts om du tycker sånt är kul:
    https://support.google.com/mail/answer/6594?hl=en-GB
    En del är alltid aktiva och vissa behöver du aktivera via Settings->General->Keyboard shortcuts.
    För att se alla shortcuts så trycker man sen på frågetecknet: ?
     
  18. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Tack för tipsen☺
    Inga filter vad jag vet.
    Men nu har jag en hel del att utforska.
     
  19. akooot

    akooot Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus One

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus One
    Nej. Googles egna Inbox sköter det på ett ganska smidigt vis.
     
    jnsson gillar detta.