Fråga: Avbryta uppdatering? Gamla tema i Lollipop? Galaxy S5

Diskussion i 'Galaxy S5 - Allmänt' startad av accelgr, 27 jan 2015.

  1. accelgr

    accelgr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    Info:
    Standard
    Telefon 2:
    Apple iPhone 5
    Telefon 3:
    Apple iPhone 4
    Platta:
    Apple iPad 2
    Hej, jag är ny till android så som inledning så är min kunskapsnivå låg vad det gäller det...
    Jag har i vilket fall hämtat Lollipop-uppdateringen, och sedan upptäckt att jag inte vill ha den kvar, jag har alltså inte installerat den. Kan jag på något sätt avbryta uppdateringen nu? Därför att som det är nu så står det "Uppdatering uppskjuten" och så ligger den i notification center eller vad det heter på android. Det är mest att jag stör mig på att den ligger där, och sen är jag också fundersam om den kanske uppdaterar automatiskt helt plötsligt.

    Men om det nu inte går att avbryta och jag bestämmer mig för att uppdatera, går det att få tillbaka det gamla temat då? Det jag reagerat på är att allt verkar så vitt, och den gamla blå färgen ljusare, ser inte alls bra ut tycker jag. Eller kan man kanske prova uppdateringen och sedan byta tillbaka till 4.4.2?

    Mvh Axel
     
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Välkommen till Swedroid!

    Hos många tillverkare lägger sig uppdateringsfilerna i mappen downloads. Om man tar bort den slutar telefonen att tjata om uppdatering men kommer istället säga till om nedladdningen igen om du inte kan avvaktivera den notifikationen.

    Jag tror inte Samsung har olika teman inbyggda i sitt ui men är inte säker. Att nedgradera till en tidigare version går men är ingen enkel procedur för den ovana och kräver en del pill. Det är inget jag rekommenderar för den nyinvigda. Det du kan göra är att byta appen som hanterar dina hemskärmar och själva applådan. Det kallas för launcher och det finns flera att välja på hos Google Play. Nova launcher är en favorit hos många på Swedroid som jag tycker du kan testa. Att ändra launcher är som att installera vilken app som helst.
     
  3. accelgr

    accelgr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    Info:
    Standard
    Telefon 2:
    Apple iPhone 5
    Telefon 3:
    Apple iPhone 4
    Platta:
    Apple iPad 2
    Tack för svaret :)
    Men om jag byter launcher då, ändras även utseendet på till exempel inställningar och meddelanden?

    I "Mina filer"-appen kan jag hitta en mapp som heter "Download", men jag hittar ingen uppdateringsfil där? Inte heller i "Senaste filer" eller "Nedladdningshistorik" :(
     
  4. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag googlade lite åt dig. Det verkar som att uppdateringen hamnar i /cache/fota men man behöver rootbehörighet för att kunna ta bort något där om man försöker innefrån operativet. Det betyder däremot inte att du inte kan tömma cachen men man måste göra det från recoveryläget istället.

    Du gör såhär:
    1. Stäng av telefonen
    2. Håll ner VolymUpp+Hem+Strömknappen samtidigt
    3. Efter att skärmen blinkar till släpp alla tre knapparna.
    4. Om du gjorde rätt är du nu i recovery och kan navigera till wipe cache partition med hjälp av volymknapparna. Du bekräftar ditt val med strömknappen.
    5. När wipe är klar väljer du reboot now och bekräftar med strömknappen.
    Vad gäller launchers så ändrar de inte hur det ser ut på andra ställen än hemskärmar och applådan. Allting annat kommer fortfarande att se ut som samsung har modellerat det. En launcher är en app så det går snabbt att installera/avinstallera och testa olika. Här är en länk till nova launcher: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.teslacoilsw.launcher
     
  5. accelgr

    accelgr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    Info:
    Standard
    Telefon 2:
    Apple iPhone 5
    Telefon 3:
    Apple iPhone 4
    Platta:
    Apple iPad 2
    Okej, jag tömde cacheminnet som du skrev men uppdateringen kom tillbaka. Men om jag bestämmer mig för att roota telefonen och hämta någon annan filhanterare som kan leta längre in i filsystemet då, finns det några guider hur man rootar?
    Jag har googlat en del på det men jag vet inte om guiderna är tidsenliga och om de fungerar för min telefon (SM G900F, version 4.4.2, halebop).
     
  6. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    ja med root kan du ta bort den nedladdade filen.
    Kolla vår avdelning för ROMfiler och utveckling: https://swedroid.se/forum/forums/galaxy-s5-rom-filer-och-utveckling.270/

    Går det inte att stänga av notifieringen som det är just nu? antingen genom att långtrycka på notifikationen och välja app info eller att inaktivera den appen från inställningar>appar?
    Jag tror den heter nånting med update men det är bäst att forska lite på nätet för att hitta exakt namn på den.
     
  7. accelgr

    accelgr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    Info:
    Standard
    Telefon 2:
    Apple iPhone 5
    Telefon 3:
    Apple iPhone 4
    Platta:
    Apple iPad 2
    Okej ska försöka fixa root ikväll tror jag. Det går inte att inaktivera eller tvinga stop, endast tömma cache (12KB), men det hjälper inte.