Problem: Nexus 5 laddar inte

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av pubisboy, 11 jan 2015.

  1. pubisboy

    pubisboy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej.
    Igårkväll så laddades batteriet i min N5:a slut helt och hållet så den stängdes av. Inget konstig med det.
    När jag kom hem senare och stoppade i laddaren så hände inte nånting. Det kom inte upp nån ikon på skärmen om att den tog ström eller nåt. Tänkte inte så mycket på det utan lät den ligga med laddaren i under natten men ännu nu på morgonen så verkar den totalt död. Den reagerar inte nånting alls på laddning, har provat med 2 olika väggladdare och med datorn och med min QI-laddare, nada. Har provat att hålla in powerknappen 30+ sekunder, och även volymknappen +powerknapp på samma sätt, ingenting.

    Naturligtvis har butiken där jag köpte den (bazula.se) gått i konkurs för ca 1 månad sedan :P

    Är det bara att torka tårarna och köpa nytt eller finns det nån mer trix man kan prova först?

    Tack på förhand.
    Tomas.
     
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Vad gäller garanti så lämnas ju det av tillverkaren så du bör kunna lämna in den på service hos en verkstad som tar emot Nexus enheter. Tyvärr vet inte jag vem i Sverige det är, kanske delta service?
     
  3. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Om du inte har någon garanti kvar och/eller står inför valet att skrota den kan du prova detta:

    Det händer att batterier blir kortslutna internt, då skulle den kunna bete sig som du beskriver. Du skulle kunna öppna den och mäta spänningen från batteriet (går att mäta på kontakten från batteriet) . Är det 0 V kan du ladda ett tag, är det fortfarande 0 V finns stark anledning att misstänka batteriet. Ett nytt batteri kostar 250 kr med frakt.

    Det kan ju vara något i elektroniken som gått sönder och laddar ur batteriet. Det är en risk du får ta. Om batteriet visar 0 V kan du mäta resistansen, är den 0, eller nära 0, är det ytterligare en indikation på att det är batteriet som gått in i Nirvana. Har du inte en voltmeter att mäta med kan du säkert låna en. Annars ett bra verktyg för att kolla om glödlampor etc. är hela. Kostar ca 100 kr. Instruktion för att byta batteri:

    http://www.youtube.com/embed/UlmKLfgUtBQ
     
    kryddan gillar detta.
  4. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Bara för att klargöra:
    "Garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garanti."

    Garantin är alltså ett avtal mellan kund och säljare, inte kund och tillverkare. Men kontrollera absolut vad tillverkaren säger. Serviceverkstäder tar också emot reparationer direkt utan säljaren som mellanhand så du har nog rätt goda chanser till hjälp.

    http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Garanti/
     
  5. pubisboy

    pubisboy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    tack för era svar. ska kolla runt.
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 843
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nu när bazula har gått i konkurs så får du kontakta LG så kommer dom att ta emot din garanti ansökan. Jag pratade med LG några dagar efter att dom gick i konkurs och det är bara att kontakta dom.
     
  7. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Min lur glappar jättemycket när jag ska ladda den, laddar i 10sekunder sen slutar den. Men med s4an så laddar den hela tiden? Samma adapter och kabel när jag testat
     
  8. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det kan skilja sig mellan olika sladdar. Nexus fem glappar jättemycket med samma kabel jag inte har några problem alls med om jag laddar HTC eller Samsung.
     
  9. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER