Gmail tycks ha skapat en ny etikett

Diskussion i 'Applikationer' startad av NilsOstergren, 26 jan 2015.

  1. NilsOstergren

    NilsOstergren Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej

    Etikettlistan i Gmail i en Nexus 5 visar att det finns ett oläst mejl i All e-post men inget oläst i Inbox. Det olästa mejlet har etiketten Ljud av - en etikett som jag inte har skapat. Ytterligare ett mejl i All e-post har samma etikett.

    Så jag har alltså två frågor:

    1 Hur kommer det sig att inte all e-post visas i Inbox (jag har såvitt jag förstår tidigare gjort alla inställningar jag kan för att all e-post ska hamna där)?

    2 Vad är etiketten Ljud av (i Gmail i datorn heter den Avstängd - inte heller den har jag skapat)?

    Jag hittar inga sådana etikett-namn i Googles hjälpavsnitt och lyckas inte googla fram någon som har haft samma problem.

    Tacksam för hjälp!
    /Nisse
     
    Last edited: 26 jan 2015
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    1. Du har ett filter som skippar inboxen. Inbox är bara en etikett. Kolla vad du har för filter i din Gmail.
    2. En etikett skapad av någon app eller annan tjänst. Kolla vilka appar och tjänster som har tillgång till din Gmail. Den här sidan tror jag visar alla som har tillgång till ditt Google-konto på ett eller annat sätt: https://security.google.com/settings/security/permissions
    Sök på Gmail så bör du hitta vem som gjort den nya etiketten.
     
    NilsOstergren gillar detta.
  3. NilsOstergren

    NilsOstergren Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Stort tack för snabbt svar!

    1 Inget i de två mejlen ligger till grund för filter som finns i filterlistan. Borde de inte synas där?

    2 Där har jag mängder av appar och tjänster med behörigheter, men ingen nyligen ändrad. Och hur menar du att jag kan söka Gmail där? Gmail nämns inte på sidan och där finns ingen särskild sökfunktion, i alla fall inte när jag ser den i mobilen.
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    1. Jo, det borde synas där, men då finns det alltså inget sånt filter.
    2. Med söka menar jag bara den vanliga sökfunktionen i webbläsaren. Sidan på mobilen ser likadan ut som på en dator.

    En mycket märklig sak är att etiketten byter namn mellan mobil och dator. Det låter som en smartlabel. Byt gärna språk till engelska och se om etiketten byter namn. Då är det också lättare att Googla fram andra som råkat ut för samma sak.
     
    NilsOstergren gillar detta.
  5. NilsOstergren

    NilsOstergren Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nej, där fanns tyvärr ingen förklaring.

    Tyvärr är det för sent att se se vad etiketten heter på engelska eftersom jag lyckats få bort den. Googlade några engelska termer igår utan framgång.

    Tidigare idag fick jag spader på att inte ha total koll på inkommande mejl (behöver dem för att få mat på bordet) så jag tog bort samtliga filter och etiketter i Inställningar för att börja från noll. Men etiketterna Ljud av respektive Avstängd visades fortfarande i de två mejlen. Öppnade sedan meddelandena i webbmejlen och upptäckte att jag kunde välja att flytta dem till Inkorgen (samma menyval som när man flyttar mejl från Skräppost). När det var gjort försvann de mystiska etiketterna.

    Det akuta problemet är löst men hur det uppstod är fortfarande oklart. Det obehagliga är att det två etiketterna inte visades i någon förteckning. Det enda sättet att upptäcka dem var alltså att jämför antal olästa mejl i Inkorg/Inbox och Alla mail/All e-post.

    Märkligt också att bara två mejl var etiketterade på det sättet, från två helt olika avsändare men mottagna inom loppet av ett par tidiga morgontimmar. Jag har backat till juni 2014 i e-posten utan att hitta etiketten på andra meddelanden.

    Under hösten aktiverade jag Inbox efter en inbjudan men hade varken tid eller tålamod att konfigurera appen så jag slutade använda den. Det är ett möjligt spår om man vill hitta en förklaring, men ganska tunt eftersom etiketterna dök upp långt senare. Ett annat spår är att jag skapade ett par nya filter i förra veckan och gav dem etiketter, men inget av filtren avsåg de automatiskt etiketterade mejlen.

    Skojigt om någon lyckas lösa detta. Det brukar ju vara användarfel, men den här gången tvivlar jag :)
     
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Appen Inbox kan jag tänka mig kan ha något sånt, t.ex. för snoozade mail. Jag testade att snooza ett mail i Inbox, men fick ingen sån label. Eventuellt kan det ha med att du kör på svenska och inte allt fungerar som det är tänkt för andra språk än engelska.

    Jag har tidigare använt Inbox, men tyckte inte om känslan av att missa något. Jag vill se och läsa varenda mail som skickas till mig.
     
    NilsOstergren gillar detta.
  7. NilsOstergren

    NilsOstergren Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Låter troligt men det gick minst en månad från att jag slutade använda appen Inbox och till att de två mejlen fick etiketterna - från avsändare som jag får mejl av minst en gång i veckan.

    Alltnog, mejl från de två avsändarna får inte längre sådana etiketter. Skriver här igen om problemet skulle återuppstå.

    Tack för uppmärksamheten.