Problem: Fått fuktskadad z3:a trots stängda luckor, hur vanligt är detta?

Diskussion i 'Xperia Z3 - Allmänt' startad av Loomastic, 27 dec 2014.

  1. Loomastic

    Loomastic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Tog några bilder av barnen i badet och efter det började skärmen flimrar och sedan tvärdog telefonen. Alla luckor var stängda och nu har jag kondens på linsen... fortfarande död telefon. Är erfarenheten att den kommer vakna till liv när den torkar? Har någon varit med om samma sak och hur tillmötesgående brukar Sony vara i sådana ärenden?
     
  2. jmh27

    jmh27 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är själv orolig att detta ska hända min Z3. Hur gick det? Vaknade telefonen? Garantiärende? :(
     
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Vattenånga har mycket mindre vattenmolekyler än t.ex. vanligt kranvatten så absolut minsta lilla milimeterglipa kan göra så att ångan tränger in där och orsakar skada.
     
  4. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Tråkigt :( Skicka in den via Sonys hemsida så har du en ny Z3 på ca en vecka :)
     
  5. Lunatico

    Lunatico Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    111

    MINA ENHETER

    Jag råkade ut för exakt samma sak med den vanliga Xperia Z, efter en del detektivarbete märkte jag att limmet på bakluckan hade släppt lite och man kunde se en glipa mellan luckan och själva ramen och det var där vattnet hade läckt in...min teori är att när telefonen blir varm av användande eller när den ligger i fickan så mjuknar limmet upp och med tiden så släpper den från ramen och luckan.
     
  6. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Du kan själv, relativt enkelt, testa om din telefon är tät eller ej.
    Slå in *#*#7378423#*#* välj sedan "Service test", och därefter "Pressure sensor"
    Om du nu försiktigt trycker med två fingrar på både fram och baksidan av telefonen samtidigt så kommer värdet öka med några millibar om det är så att alla luckor är korrekt stängda och felfria.
    Om det inte ökar så beror det på att telefonen antingen inte har alla luckor stängda eller så är det någonting som är fel på dom.
     
    jumjums, reijoturunen och kalleboston gillar detta.
  7. ltfrebac

    ltfrebac Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Alltså, vilket skämt Sonys garanti är. Har lämnat in en Z3:a som dog när jag hade den i barnpoolen där djupet aldrig överstiger 40 cm. I beslutet hänvisas till yttre åverkan/vattenskada precis som att jag lämnat in en telefon som inte är påstått IP68-certifierad. Telefonen var helt oskadad till det yttre och jag kollade alla luckor innan poolbesöket. Så länge som Sony bara kan skylla ifrån sig på "att luckorna måste ha varit öppna" så kan vi lugnt konstatera att garanti inte gäller på Sonys påstått vattentäta modeller. Återstår som konsument att tala med plånboken hädanefter så efter otaliga Ericsson och Sony-telefoner sen T68-tiden så blir det koreaner framöver...
     
    Sock Puppet gillar detta.
  8. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    sony är överlag notoriskt skitsämst på garantiärenden och ta ansvar för sina produkter. Ångra mitt z3c-köp nåtgot otroligt och byter mot en S5 any day of the week.
     
  9. ltfrebac

    ltfrebac Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Alltså, vilket skämt Sonys garanti är. Har lämnat in en Z3:a som dog när jag hade den i barnpoolen där djupet aldrig överstiger 40 cm. I beslutet hänvisas till yttre åverkan/vattenskada precis som att jag lämnat in en telefon som inte är påstått IP68-certifierad. Telefonen var helt oskadad till det yttre och jag kollade alla luckor innan poolbesöket. Så länge som Sony bara kan skylla ifrån sig på "att luckorna måste ha varit öppna" så kan vi lugnt konstatera att garanti inte gäller på Sonys påstått vattentäta modeller. Återstår som konsument att tala med plånboken hädanefter så efter otaliga Ericsson och Sony-telefoner sen T68-tiden så blir det koreaner framöver...

    För att klargöra, skickade direkt till Sony Care och dom nekade pga vattenskada/yttre påverkan. Jag gjorde även en reklamation på reklamationen så att säga med samma resultat. Man lämnas high and dry och ord står mot ord. Men verkstaden (och Sony) anser att det trycktest som görs är bevis för att kunden har gjort fel och ljuger...
     
  10. jmh27

    jmh27 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Postar min fråga här också, känns som att det syns bättre här.

    Jag gjorde trycktestet (för att kontrollera vattentätheten) och trycket ökar med 1 enhet när jag trycker på skärmen, jag kan få en ökning med 2 enheter om jag trycker ganska hårt. Det konstiga(?) är att telefonens tryck ökade med 10 enheter utan problem för några veckor sedan, så det verkar ju ha hänt något. Jag har testat att öppna och stänga flapparna ifall de satt lite dumt till. :P

    Är min telefon i riskzonen för att bli fukt-/vattenskadad?
     
  11. Licko

    Licko Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    En kompis till mig råkade ut för nästan samma sak i ett badkar.
    De vill inte ge honom en ny telefon
     
  12. KozzY

    KozzY Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    88
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 6
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei p10 Plus
    Telefon 3:
    Huawei P9
    Platta 2:
    Nexus 7
    Kan man inte ta det med operatören som sålt luren? Låter helt galet att dom nekar... Jag ångrar att jag tog en Sony Z3, mycket saker med denna lur som man inte är nöjd med.
     
  13. Loomastic

    Loomastic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Fick min telefon utbytt på garantin. Jag har "servicemenytestat" den nya och den verkar hel, men man drar sig ju för att vattentesta den. Vad jag stör mig mest på är att ha varit utan primärtelefon i en månad. Jag tycker Telenor, i det här fallet, skulle ha lite schysst policy och lämna ut en ny lur direkt. Skulle det inte bli ett garantiärenden så får man cleara det då, men som i detta fallet skulle det inte ha varit något problem.
     
  14. Mozze

    Mozze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    1 380
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    jag duschade 2 ggr med min, lever ännu iaf ;P men ljudet minskar mkt när man är i duschen och man hörs knappt ;P hehe
     
  15. skitti

    skitti Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Exakt samma problem här. Skickade in den och fått avslag då telefonen klarade trycktestet som de så gärna hänvisar till. De är helt värdelösa när det kommer till support. Tragiskt till varför de inte tar ansvar för produkten.
     
  16. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    baksidan av det här med vattentäthet.. jag behandlar luren som om den inte vore det iaf just för att det finns alldeles åt helvete för många fall där man får fingret och you are on your own. Sonys support överlag är riktigt dålig och de förtjänar den svacka de är i. Personligen hoppas jag de försvinner från marknaden helt.
     
  17. jmh27

    jmh27 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag citerar mig själv här för lite uppföljning.
    Jag kom på vad allt berodde på: glasbaksidans lim hade lossnat pga Z3:ans värme och glaset hade lyfts upp över kanten.
    När jag lade märke till detta så skickade jag in mobilen till Telecare via Telia. Fick tillbaka den efter några dagar och då hade de åtgärdat felet (de hade även bytt ut antenn etc) och trycktestet fungerade som om mobilen var ny... men efter 1-2 timmars användande så blev mobilen så varm att limmet lossnade igen och glaset reste sig som en liten båge.
    Trycktestet visar knappt 1-2 enheter igen.

    Funderar på om det är värt att gå in till Telia och be dom skicka in den igen. Telecare lär ju bara göra samma sak som tidigare.

    Jag köpte denna mobil eftersom den var vattentät, det var just den funktionen som lockade. :(
     
  18. reijoturunen

    reijoturunen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2015
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Universal telecom
    Telefon:
    Nokia lumia 920

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal telecom
    Telefon:
    Nokia lumia 920
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3
    Testade min för några veckor sen och då var min helt ok i trycktestet. Men här om kvällen kändes det som en luftbubbla typ när man drog över glaset och testade nyss och den höjs knappt någe alla nu har laddat den med magnetladdare så jag har typ bara öppnat luckorna några gånger. Testade att öppna luckan nu med när jag testa och ingen skillnad mot stängd som öppen. Inga sprickor i glaset heller. Vart vänder man sig med detta felet? Den har aldrig ens blivit varm typ. Verkar vara någe tillverkningsfel.
     
  19. reijoturunen

    reijoturunen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2015
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Universal telecom
    Telefon:
    Nokia lumia 920

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal telecom
    Telefon:
    Nokia lumia 920
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3
    kollade igen nu den ökar från 885,00 till 999-1001 kollade fel i inlägget innan sorry.
     
  20. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Vilket trycktest menar du då?