Göra checklista app, exportera till fil för utskrift (nybörjare)

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Ontrose, 28 jan 2015.

  1. Ontrose

    Ontrose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Tjena

    Tänkte jag skulle ge mig på att lära mig lite android kodning, mest för att det varit kul att göra det bara brukar få lite ryck att lära mig nya grejer då och då...

    Då dom på jobbet vill att vi ska göra en riskanalys varje dag tänkte jag att det kunde va kul att göra en app istället för att pilla med en massa papper...

    Jag har börjat läsa en del och kika på https://www.youtube.com/user/derekbanas videor och börjar bli lite bekant med android studio osv. (dock så känns allt väldigt rörigt för tillfället)

    Tänkte bara fråga hur "svårt" är det att lära sig? Det jag vill göra är:

    Några textfält för Namn, Projektnummer, Arbetsmoment, en lista med frågor med tillhörande checkboxes för ja eller nej, datumväljare med dagens datum förtryckt.

    Detta kan jag nog få till nu, men jag vill kunna exportera till en fil pdf, .doc så att det går att skriva ut och att det blir "proportionerligt" på pappret. det har jag ingen aning om hur jag ska åstakomma.
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Hur långt är ett snöre? Ja, det beror på.
    Programmering handlar mycket om logik och struktur och att följa instruktioner.

    Mitt förslag är att du fokuserar på att lösa de svåra bitarna för att sen när du har dem så är det bara att koppla ihop allt och utöka.
    Med det menar är att det räcker med att du gör ett enda textfält för att se att du klarar av det. Fortsätt inte sen med att lägga till fler fält och andra kontroller utan gå kanske vidare till exportfunktionen och kom fram till hur den ska lösas. Hur ska data skickas till ditt ett dokument? Ska det lagras så man kan kolla det på senare? Det kanske behövs en databas någonstans. Kanske lokalt eller i molnet. Hur skapar du dokument? Hur skickar du dem smidigt till printern? Det är ganska många små problem som behöver lösas innan man lägger till det där andra textfältet.

    Programmering blir ofta att man skriver en fruktansvärd massa kod för att sen gör om allt och skriva ännu mer kod och radera allt man tidigare gjort. Det är jätteofta man väljer fel väg och tvingas till en helt annan lösning på slutet. Därför är det så viktigt att man får upp ett fungerande system snabbt där man löst alla svårigheter och får allt att hänga ihop. När man nått den punkten så kan man fixa allt lull-lull och små detaljer överallt som att ha mer än ett enda inmatningsfält :cool:

    När jag skriver appar så brukar jag ha en aktivitet med en knapp för varje delfunktion jag utvecklar. Då kan jag fritt utveckla varje liten del för sig utan att tänka på att allt ska hänga ihop.
    Ex.
    En knapp startar en aktivitet med inmatningssidan.
    En knapp skapar ett dokument.
    En knapp skickar dokumentet till skrivaren.
    En knapp sparar data i en databas.
    osv.

    Sen när man börjar känns sig trygg med en lösning så kan man börja länka ihop dem till flöden.
     
  3. Ontrose

    Ontrose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Tack för svaret, jag tänker lite som du skriver. Det jag känner är att jag verkligen inte har någon aning om är hur jag ska få ut checklistan till ett dokument.

    Kan man skapa dokumentet och använda det i koden så att det redan finns så att säga, att det enda man gör är att fylla i det som ska fyllas i.

    Tänkte hålla exponering väldigt simpel i början att man helt enkelt mailar sig själv och/eller alternativt exporterar till en mapp i telefonen.

    Mvh Patrik
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    För att få ut datan till ett dokument så hade jag valt att skapa ett dokument i Google Drive:
    https://developers.google.com/drive/android/examples/
    Ett annat alternativ hade varit att ha en PHP-backend som du postar alla data till. Servern genererar då pdf:er och mailar tillbaks en länk till dokumentet. Då är det även lätt att senare lägga till en databas på servern som sparar inkommande data så att man senare kan hämta upp tidigare rapporterar för att ändra eller bara titta på dem på telefonen eller i webbläsaren.

    Om du vill istället skapa en pdf så får du börja söka:
    android create pdf programmatically

    Programmering handlar fruktansvärt mycket om att söka efter andras lösningar, testa och anpassa dem. Det skulle ta på tok för lång tid att själv lära sig varenda sak man vill göra. Det är också oftast meningslöst att uppfinna hjulet om och om igen.