VoLTE i Sverige?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Majkey, 29 jan 2015.

  1. Majkey

    Majkey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Vimla!

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    När ska vi få se VoLTE i Sverige? Tydligen har Iphone6 stöd för det så nu ska operatörerna vara mer villiga, men vi med androidtelefoner har ju haft stöd för VoLTE i evigheter.. Med VoLTE på 800/900 banden så kan man väl i princip skrota 2G där på platser där 4G täckning finns eller? Lite fler frekvenser till något vettigare som 4G. :)
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Man håller på och testar, det kommer när det fungerar tillräckligt bra.

    Att plocka bort 2G-näten är inget som kommer göras under den kommande tiden. 4G finns inte överallt där 2G finns, och många M2M-enheter använder det fortfarande.
     
  3. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Alla har inte iFån så man kan knappast skrota GSM de närmaste 20 åren...
     
    jnsson gillar detta.
  4. Majkey

    Majkey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Vimla!

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Du som verkar insatt hur kommer det sig att det tar så lång tid? Tele2 hade testat VoLTE framgångsrikt redan 2012 enligt nyheter på diverse sidor.
    M2M tänkte jag inte på när det gällde GSM, kanske finns mycket sånt i bruk?
    Varför kan man inte t.ex. skifta över alla 1800MHz GSM frekvenserna till LTE redan idag, trycket på GSM i tätbefolkade området kan väl inte vara så stort längre? Känns som 900MHz hade räckt till M2M och de få som håller hårt i sina 10år gamla knapptelefoner.

    Nu har ju Androidtelefoner har ju haft VoLTE länge, WP fick stöd för det i 8.1 och Apple är sist med stöd för det. Tyvärr verkar även som om Apple hade kunnat ge stöd för VoLTE genom ny mjukvara till en hel del äldre iPhones än 6/6+ men inte har något intresse av det trots att deras telefoner verkar vara tekniskt kapabla till det.

    Skulle vara intressant att se någon statistik på hur många aktiva telefoner som endast är GSM kapabla idag. Kan ju inte ha sålts många de senaste 5+ åren.
     
  5. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Du tror att GSM bara används av folk med Nokia 3110? Ganska många på Swedroid verkar rätt bortkopplade från verkligheten och tror att alla i hela Sverige glatt betalar 500 kr till en teleoperatör varje månad och "plockar ut en gratis mobil" vartannat år. Så är det inte.

    Men hur bra fungerar det egentligen?

    Det lär ändå vara miljontals GSM-telefoner som används varje dag i Sverige utan att ens räkna M2M.

    Sen är det inte intressant om de enbart är GSM-kompatibla eller ej, för att ersätta GSM måste ju VoLTE över FDD LTE 8/20 användas, att bara ha 3G på 2100 MHz ger ju mycket sämre täckning.

    Även för de som har moderna telefoner så har det sålts många utan rätt frekvenser, t.ex. var det vanligt att folk med Tele2/Telenor köpte HTC M7 eller Xperia V som inte hade stöd för band 8 som var det som användes för yttäckning.

    Sen vad skulle Telia ha för intresse att släcka GSM, de använder ju inte ens LTE på 900 Mhz (band 8)? Alla norr om Gävle använder ju Telia för GSM-täckningen.

    Om bättre yttäckning och mer radiospektrum behövs så är det 700 MHz-bandet som kommer frigöras från digital-TVn som bör användas. Jag gissar att band 28 APT 700 Mhz bör fungera i Sverige.

    Man kan inte grovt försämra säkerheten och tillgängligheten för många människor bara för att något nyare är hippt eller digitalt (!). Samma gäller för övrigt FM-radion.
     
    Last edited: 31 jan 2015
  6. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Men vad är VoLTE?
     
  7. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Voice over LTE, dvs röstsamtal över 4G, något som inte går idag.
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Lyckade tester innebär väl inte att det är något som skulle fungera att förlita hela sitt nät på? Lyckade tester visar att det fungerar - men hur skulle det fungera när en stor del kunder ska börja använda det? Kommer du ihåg när 3G var nytt? Fungerade det bra med samtal osv då - inte speciellt.

    Det säljs i dagsläget ganska många GSM-telefoner, de telefoner för 99kr på t.ex Elgiganten har ju knappast stöd för 3G eller 4G och ja, det finns en marknad för dem också.

    Att släcka GSM-näten kommer inte ske på länge. Att plocka bort 1800MHz helt och enbart köra 4G på frekvensen kommer inte heller att ske inom kort. Det händer ju rätt så ofta att man får ett E på sin telefon - vilket visar att vi fortfarande behöver GSM-nätet. Samtidigt får man tänka på att GSM på 900MHz har längre räckvidd än 4G på 900MHz.
     
  9. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Man kan ju alltid tvinga folk att byta genom att släncka ner, inte så populärt kanske men man har ju redan gjort det med analog tv och kommer göra det med fm radio inom en snar framtid...
     
  10. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Aha, men andra ord HD voice?
     
  11. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
  12. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Inte alls. HD Voice innebär att man tillåter ett större frekvensomfång för samtal i 3G-nätet. Kallas egentligen AMR Wideband.

    VoLTE innebär samtal på 4G-nätet. Något som inte är aktivt idag.
     
  14. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
  15. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Aha, då fattar jag
     
  16. userv

    userv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    VoLTE för dock med sig "full hd voice", 20 hz till 20 khz.
     
  17. Majkey

    Majkey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Vimla!

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Någon som sett någon uppdatering än kring detta? Telenor har tydligen lanserat både i Norge och Danmark bl.a.
     
  18. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det verkar inte finnas något intresse från mobiloperatörerna i Sverige att lansera VoLTE och inte heller VoWI för närvarande, det kan handla om just att man tjänar inget på det och att 2G/3G näten är inte hårdbelastade av telefonin eller SMS/MMS. En sån investering i nätet kostar stora summor pengar och därför så studerar man alltid noggrant nyttan av att införa ny teknik till Svenska marknaden som är väldigt liten jämfört med många andra stora länder (i folkmängd).

    Idag så fungerar 4G nätet bara för mobildata och SMS/MMS!

    Tekniskt sätt så borde slutkunden kunna dra två nyttiga saker av just köra på allt på VoLTE:
    1. Att telefonen inte behöver göra en handover (fram o tillbaka) från 4G (LTE) till 3G eller 2G för att ta emot eller göra ett samtal, den processen dra ner på batteriet faktiskt!
    2. Att ljudkvaliteten blir betydligt bättre, alltså det blir Super HD voice i det fallet.

    Det som är trist som fan att alla operatörer har HD voice i sina nät sen minst ett år tillbaka dock bara om man utför samtalet inom samma nätverk, detta borde nu ha lösts även om man ringer mellan olika operatörer! Jag gillar verkligen HD voice där jag kan förstå exakt vad folk säger och med mindre ansträngning för hörseln.

    Och förresten, de flesta av telefonerna som säljs i Sverige har INTE VoLTE aktiverad i mjukvaran! Det är bara i vissa länder såsom Tyskland, Norge och ett par andra europeiska länder man har det aktiverat i sina respektiva mobilnät och operatörerna har en rejäl makt att be mobiltillverkarna sätta igång VoLTE eller hålla det avaktiverad och gömd i mjukvaran! Frågan är bara hur kommer vi (jag i alla falla) som har köpt en telefon helt obunden från någon operatör ifall det bestäms att VolTE skall aktiveras i Sverige ..
     
  19. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Hoppas ni får det snart i Sverige. Jag har det och det är enorm skillnad, då jag har dålig hörsel hjälper det :)
     
  20. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Nä men NOKIA 3310 funkar fint fortfarande. Moste ja ha internet för att få VOLTE att funka så andvender jag GSM tills nätet inte har täckning mer. Visst har jag Freedome men ändå. Mms funkar inte utan internet. Nå om SORERA för VOLTE utan att jag behöver ha mobil data påslagen så skall jag kolla.