[Tre] 3Bredband 200GB finns nu

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Cupcakes, 22 jan 2015.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Idag har 3 lanserat ett nytt mobilt bredband, 3Bredband 200GB. I detta ingår det alltså 200GB data varje månad.

    Priser:
    3G: 799kr/månad
    4G: 829kr/månad
    Vid 24 månaders bindningstid ingår en valfri hårdvara - för 3G-alternativet är det en 3G-hårdvara som ingår.

    Har du ett 3Total 2GB, eller större, abonnemang får du även 100kr rabatt på bredbandet med ett sparpaket. Självklart går även datan att dela - detta kostar 49kr/månad som vanligt.

    Om man jämför detta med andra operatörer så är det väldigt billigt. Hos Tele2 betalar man ju 699kr/månad (+kostnad får hårdvara) för 60GB data till exempel.

    Detta lanserar man för att kunna konkurrera mer med fasta bredbandsalternativ. Priset är självklart högt, det är anpassat efter marknaden - men i jämförelse med kanske en 8Mbit-ADSL-lina så kan detta vara ett bra alternativ. :)
     
    Last edited: 22 jan 2015
    Kate, indika, chucken och 2 andra gillar detta.
  2. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Detta kan nog blir en succé! Utanför städerna är det inte alltid möjligt att få annat än långsamt ADSL. Ibland inte ens det. Dessutom är ADSL sällan särskilt billigt med nätavgifter och annat.

    Då är ju detta ett attraktivt alternativ! Frågan är ju dock vem som inte väljer 4G. 30 Kr till är ju kaffepengar om man ändå tänkt sig att betala 800 Kr/mån

    Vet du om det finns några planer på att erbjuda något mellanalternativ? Kanske 80-100 GB för 599 Kr eller så? Det är väldigt stort hopp som det är just nu.
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har svårt att tro det. Men det hade ju varit perfekt, egentligen. Exempelvis 100GB för 599kr, 150GB för 699kr och sedan 200GB för 799kr - med tillägg på 30kr för 4G då. I jämförelse med andra operatörerer är detta prisvärt, oavsett ju.

    Största bredbanden hos operatörerna:
    Telenor 12GB: 399kr/månad (förstår inte att man inte ändrat dessa priser ännu)
    Telia 40GB: 399kr/månad
    Tele2 60GB: 699kr/månad (konstigt att man tar extra betalt för modem eller router tycker jag)

    I jämförelse med dessa så är ju de priser 3 har idag redan bra. Men håller med om att hoppet 60GB -> 200GB är stort.
     
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Tanken är nog att ingen som har det som fast bredband ska klara sig med annat än 200 GB. Om man införde 100 eller 150 GB så skulle det räcka för många och de skulle få mindre betalt.

    Nu blir det ju så att många tvingas betala för mer än de behöver, vilket är bra ur tres perspektiv!
     
  5. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det kan ju dock aldrig ens mäta sig med fiberlina, så vad ska det mäta sig med?

    Hemma har vi 100/100 fiber med obegränsad data (så klart) för runt 380 kr per månad och vi bor inte i en storstad. Bor man på vischan kanske detta är smidigt, dock.
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det kan absolut inte mäta sig med fiber, det här du helt ett i. Men med ett ADSL kan det i många fall vara bättre prestanda vad gäller hastighet. I städer finns det nästan alltid bättre alternativ än mobilt bredband, förutom på vissa platser då - oftast villor.

    Skanova håller ju dessutom på att plocka ner det gamla analoga telenätet vilket gör att många personer dessutom inte har något annat alternativ än mobilt bredband.
     
  7. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Har ett 3-abonnemang med 100 gb gräns, men det står fri surf på fakturan, för 299 kr. Minns när de under en period sålde dessa abonnemang för halva priset, 149,50 kr. De dagarna är förbi :( Kul ändå att det öht är möjligt att få stora surfmängder - telenor kan ju inte ens erbjuda det även om man är villig att öppna plånboken.
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag har ett sånt för 199,50kr/månad. Känns ju riktigt bra med tanke på dagens läge!

    Det går att få 200GB hos Telenor, det skulle dock krävas ca 16 abonnemang och en kostnad på 6650kr/månad. [emoji57]
     
  9. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Bor man i en villa centralt eller i lägenhet så finns det nästan alltid bättre alternativ. Själv bor jag i lgh i centrala Uppsala och har 100/10 comhem för 99 Kr/mån! Det är oslagbart.

    Ute på landet är det däremot en helt annan femma. Fiber är sällan utbyggt. Höga hastigheter via ADSL kräver en kort lina till telestationen, vilket av naturliga skäl sällan är fallet när husen ligger glesare.

    Kan man få något alls så brukar det vara långsamt ADSL och där är ju både 3G och 4G helt överlägset.

    Sedan har man fördelen att det går att ta med sig abonnemanget. Många är ju månader i sin sommarstuga varje år och då slipper man ha två abonnemang.

    EDIT: Snacka om stor prisskillnad mot danska Tre! De erbjuder 200 GB för 250 danska kronor! 4G ingår dessutom. Det måste pågå någon form av kartell i Sverige! Även finland har ju mycket bättre priser än vad vi har

    http://www.3.dk/Privat/Mobilt-bredband/Abonnement/
    http://www.sonera.fi/tutustu+ja+osta/nettiyhteydet/liikkuva+netti+mobiililaajakaista/
     
    Last edited: 23 jan 2015
  10. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag har telia 30Mbit adsl och får ut 32. Har svarstider blivit bättre än tidigare på 3G? Eller är 4G till och med bra från början? Ping var a och o när man lirade tidigare men jag tycker det märks till och med på aftonbladet.se vilken anses vara väldigt optimerad.

    Jag tycker ändå adsl är jämförbart med 3g/4g, det känns rappt och jag streamar video nästan varje dag i den snabbaste hastighet leverantörerna erbjuder, taskig framerate men det lastar jag leverantören för
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    4G kan i många fall ha motsvarande svarstider som ADSL. Men 3G varierar ofta mer, men kan även det ligga på runt 20-30ms vid goda förhållanden. :)
     
  12. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Det är helt SJUKT dyrt, framförallt när Telenor sålde ett "obegränsat" 4G-abonnemang för 249-349 kr/mån för ca två-tre år sedan.

    De som har kvar dessa kan nog skatta sig lyckliga idag om de behöver en mobil internetlösning. :)

    Undrar om det finns exempel på andra produkter eller tjänster som har haft en sån OTROLIG inflation på sina priser i samma skala?
     
  13. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Jag har förstått att jag ska behålla mitt 3abb100gb som jag skaffade för snart två år sedan när de reade ut det för halva priset med en begagnad 4g-router för 150kr/mån. Tyckte 300kr per månad lät för dyrt men ser era siffror och tror jag biter i äpplet som blivit allt mindre surt med tiden.
     
  14. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Löjligt med priserna för extra data. Detta abonnemang ger ett GB-pris på ca 4 Kr. Om man vill köpa mer data så får man betala 20 Kr/GB om man köper 10 GB för 199 Kr!

    Man kan ju förstå att operatörerna vill att man ska byta upp sig, men varför kan man inte få ett lägre GB-pris när man redan har det största?

    Extra data borde ha samma GB-pris som den data som ingår i abonnemanget tycker jag. Då skulle man fortfarande tjäna på att byta till ett dyrare abonnemang om man är storkonsument!
     
  15. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Löjligt eller smart beroende på hur man ser det. Det är ju ganska uppenbart utifrån prissättning att man inte är intresserad av extrema storkonsumenter. När några få procent av kunderna står för en stor del av all datatrafik som läget var hos tex Telenor när de sålde ab med fri data då är det ingen som vinner på det. Förutom de få procenten extrema storkonsumenter då. Extremt olönsamma kunder helt enkelt.
     
  16. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    @Cupcakes@Cupcakes Tror du det finns möjlighet att få rabatt på detta abonnemang om man redan har ett röstabbonemang hos Tre samt ett gammalt bredband med 100 GB som man vill uppgradera? Att betala 4 ggr så mycket för dubbelt så mycket data är ju inte rimligt.

    Om man skulle sälja det för 4-500 Kr eller liknande så vore det ju bra för båda parter menar jag.
     
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du kan få upp till 100kr rabatt på abonnemanget, lite beroende på vilket röstabonnemang du har. Om du har ett befintligt mobilt bredband och vill göra om det så ger det inte ytterligare rabatt.
     
  18. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 377
    Mottagna gillanden:
    2 818
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Har man abonnemang utan hårdvara och bindningstid och varit kund ett tag så går det oftast att få fin rabatt på abonnemang hos 3 om man går med på bindningstid.

    Jag har ett 3Maxfart fri surf (100 GB) som är bundet i ca 12 mån till för 199 kr / mån & utöver det ett till bredband som jag kan ändra fram och tillbaka i datamängd utefter behov, bindningstid på ca 9 månader.


    Jag tycker 3 har bra deals för oss trogna. Ska faktiskt säga upp fibern å bara använda mobilt :-)
     
  19. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Tre kan ge abonnemangsrabatt vid förlängning och ny hårdvara (fast endast under hot om avslut så klart). Jag fick 50kr rabatt på mitt. När det gäller bredbandspriser av idag så inställer jag mig i klagokören. Den extrema prisutvecklingen kan verkligen inte fortsätta så här. Sverige kommer inte kunna koppla upp hela landet då folk inte har råd!
     
  20. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Alla som har 3Maxsurf med 100GB data för 149kr ska behålla det och inte ändra tills det kommer något liknade i framtiden. Jag kommer absolut inte göra mig av med mitt 3Maxsurf 100GB för 149kr för det är sjukt billigt.

    Sedan håller jag med att det är mycket konstigt att 3 Danmark kan ha 200GB för 250 Dkr. Vi borde kunna ha 200GB för 299Kr. Det lär komma men det lär också dröja ett tag till operatörerna hittar nya källor att göra vinst. I första steget kommer datamängden att öka och i steg 2 att sänka priset på mobila abonnemang.