För er som har svårt att få återförsäljaren (
Halebop, Tele2 el motsv.) att göra en reklamation hos Sony; Efter några skarpt formulerade mail till
Halebop så lyckades jag tillslut få dem att reklamera hos Sony för att de "skulle göra en andra bedömning". Avslag kom i princip med vändande post efter 2 timmar - så jag tror inte Sony lägger någon större tankemöda på dessa ärenden.
Vid telefonkontakt med Sony support så hävdade de att "man måste ha ett aktivt reklamationsärende hos Sony för att ARN ska överväga frågan". Min konsumentombudsman var av annan åsikt och menade på att jag som konsument inte ska behöva bry mig om reklamationer hos andra och tredje part (exv. servicepartner eller tillverkare) utan endast behöver reklamera hos återförsäljaren, vilket jag i princip gjort genom att felanmäla problemet till
Halebop support.
Hur som helst så har även jag nu lagt en anmälan hos ARN för min självspruckna baksida som
Halebop och Sony vägrar laga inom garanti på grund av "yttre åverkan". Jag har hänvisat till JonasFri's ARN-ärende i min anmälan. Så får vi se vart det leder.
Tyvärr finns ett prejudicerande ARN-avslag som kanske ger ÅF och Sony rätt fritt spelrum att avslå garantiärenden på spruckna displayer:
http://www.arn.se/Amnen/Elektronik/Vanliga-fall-listning/Kategori-1121/Fall-1/
Hur som helst kan det ju inte skada att ARN-anmäla igen. Om massan av klagomål blir tillräckligt stor kanske ARN, ÅF och/eller Sony tar sitt förnuft till fånga och slutar avslå dessa garantiärenden - man kan ju i alla fall hoppas.
To be continued...
Click to expand...