Problem: Mikrofon/ljudproblem på Sony Z3 Compact

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av KCLundgren, 26 jan 2015.

  1. KCLundgren

    KCLundgren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy s7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy s7
    Hej!

    Jag är nöjd med det mesta på min z3c (Android 4.4.4) med undantag för ljudet vid samtal då jag hör jättetydligt vad motparten säger men motparten hör mig betydligt sämre. Dels hör motparten mig svagt och otydligt, som om jag pratar långt bort fast jag håller luren normalt eller pratar genom en toalettrulle, dels hör denne sin egen röst i form av ett eko (varje ord upprepas knappt en halv sekund efter att personen har sagt det). Det måste vara fel på min telefon eftersom jag har testat att ringa folk och de ringt mig, och vid alla tillfällen märks ljudproblemet. Jag har själv hört det dåliga ljudet då jag och en vän testat skiftat telefon.

    Jag har redan lämnat in telefonen på service en gång på grund av dåligt ljud då de bytte lite komponenter som var kopplade till mikrofonen. Nästan omgående när jag fick tillbaka telefonen kom ljudproblemet tillbaka och motparten åter hör mig svagt och hör sin egen röst som eko medan jag fortfarande hör klockrent vad motparten säger.
    För att se om problemet kan ha berott på felinställda ljudinställningar har jag testat att både aktivera och inaktivera brusreducering via samtalsinställningar samt aktiverat och inaktiverat ClearAudio och valt att ha mikrofonen inställd på "hög" via ljudinställningar. Jag har enbart fått marginella ljudförbättringar men inte tillräckligt för att motparten ska höra mig ordentligt samt att ekot kvarstår.

    Det är så frustrerande och jag vill helst inte behöva lämna in telefonen på service igen efter bara en vecka. Har ni någon aning vad ljudproblemet kan bero på eller om ni vet hur jag kan lösa det? Om jag rekommenderas att lämna in telefonen på service igen gör jag det men jag vill helst slippa.

    Tack på förhand. MVH!
     
  2. Fpow

    Fpow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Flera har samma problem vänta på uppdateringen som kommer med lollipop så får du se om det blir bra...
     
    KCLundgren gillar detta.
  3. KCLundgren

    KCLundgren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy s7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy s7
    Aha just ja, mjukvaruproblem hade jag totalt glömt bort som en möjlig orsak. Dock hann jag irriteras så mycket över ljudet och hann lämna in telefonen på service igen häromdagen. Tack för svaret i alla fall!
     
  4. estiswe

    estiswe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    P20 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    P20 pro
    Jag hade precis samma problem med min nya Z3C, det är ett mjukvarufel!

    Lösningen är att gå in på inställningar--> Samtal--> kryssa ut "Brusreducering för mikrofon"

    Det löste problemet för min del, nu hörs jag hur bra som helst :)
     
    Ole Strul gillar detta.
  5. Ole Strul

    Ole Strul Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2014
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Tack! Hade samma problem och välja bort brusreducering gjorde susen!
     
  6. KCLundgren

    KCLundgren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy s7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy s7
    Tack för era svar. Innan jag lämnade in telefonen på service så testade jag att bocka ur Brusreducering men i mitt fall fick jag endast en marginell förbättring, inte tillräckligt bra ljud som det borde ha varit.

    Ja ja, vi får väl se vad som händer nu med min lur.
     
  7. KCLundgren

    KCLundgren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy s7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy s7
    Ja, nu kan jag knyta ihop säcken. Igår kunde jag äntligen hämta ut min lur och det visade sig att verkstaden hade bytt ut den mot en ny (detta enligt Sonys riktlinjer) och numer fungerar ljudet klockrent. Man kan därför konstatera att det verkligen var ett hårdvarufel i mitt fall och inte enbart mjukvarurelaterat. Tänk så glad jag är att det gick så smidigt denna gång.

    För alla andra användare som upplever en aningen dålig ljudkvalitet kan tipset om att bocka ur brusreducering hjälpa. För de användare som dock inte får sitt problem avhjälpt genom denna och andra liknande åtgärder kanske det bästa är att lämna in sin lur på reparation.