Uppdatering angående mitt ARN-ärende på min Z3C med självsprucken baksida -
Halebop viker sig i elfte timmen och återbetalar mina reparationskostnader om 1050:- på "goodwill".
(Historik:
https://swedroid.se/forum/threads/s...nningar-z3-compact.116950/page-3#post-1658691)
Lite sötsurt då ärendet var en vecka från att gå vidare till nämndens bedömning, och jag hade gärna sett att ARN gett ett utslag i frågan då jag är ganska övertygad om att jag hade fått rätt (då bevisbördan för "yttre åverkan" ligger på
Halebop inom 6 månader från köp).
Jag hade gärna sett ett prejudikat som andra hade kunnat haft nytta av, men nu när
Halebop har vikt sig så finns det inte längre någon tvist att pröva.
Jag kan trots att de nu vek sig i elfte timmen sig konstatera att mitt förtroende både för
Halebop som operatör och Sony som telefontillverkare har fått sig en rejäl törn. Jag avrekommenderar starkt alla som går i köptankar kring Z3C eller någon annan "glasbeklädd" Sony-mobil.
Det ska inte behövas att man är pappaledig och har massa timmar att plöja ner i att bråka med diverse serviceverkstäder och supportpersoner samt för att knåpa ihop en vettig ARN-anmälan, för att få rätt i dessa frågor när mobilen uppenbart är antingen feltillverkad och glaset satt i självspänning eller annars feldesignad för de belastningar som uppstår vid normal användning.
Håll er borta från denna mobiltelefon!
Jag rekommenderar alla som köpt grisen i säcken och får självsprickor inom 6 månader från köp att ARN-anmäla om ni får avslag på garantin från operatör/serviceverkstad - inom 6 månader så är det försäljarens bevisbörda att du har hanterat mobilen felaktigt!
Click to expand...