Fråga: CM12 officiell togari.

Diskussion i 'Xperia Z Ultra - Allmänt' startad av aless, 19 feb 2015.

  1. aless

    aless Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    118
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro, 12/256

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro, 12/256
    ROM:
    OxygenOS 13
    Tja är ny xperia zu ägare och brukar alltid köra CM på mina lurar eftersom jag är ett stort CM fan hehe :)..

    Det jag undrar om det är någon som testat CM12 I nuläget,
    Och om det är några buggar isf vilka buggar?

    Kommer garanterat att testa... Undrar mest om CM12 mognat lite för ultran? :)

    F.ö. Är det en underbar telefon speciellt jämfört med min s5a jag hade, (gud låt mej aldrig gå i samsung fällan igen).. Hehe :)
     
    Micke_A gillar detta.
  2. Micke_A

    Micke_A Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Vimla, Wifog
    Telefon:
    Sony Xperia 10 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Wifog
    Telefon:
    Sony Xperia 10 Plus
    Telefon 2:
    Sony Xperia XA2 Ultra
    Telefon 3:
    WileyFox Swift
    Har själv funderat att köra CM på min Ultra, men det verkar inte så enkelt för en oteknisk typ som jag. Jag har lyckats med en Galaxy SIII, men det var enklare vad jag kan förstå. Berätta gärna hur det går! Skulle verkligen vilja köra CM på den!
     
  3. aless

    aless Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    118
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro, 12/256

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro, 12/256
    ROM:
    OxygenOS 13
    Jag är en "van" flashare (flashat allt sen 3år tillbaka, tablets,telefoner) och kan intyga att ZU är svårare att flasha än de flesta andra droider jag flashat men dock med mindre risk då det verkar mycket svårare att bricka en sony lur och verkar även lättare att unbricka dom.

    Jag testade CM12 nightly 2015-02-18 build 2 under 2dagar, riktigt fint flyt och märkte inte av några stora buggar, nån enstaka Viper4android fc, det som dock inte höll måttet var strömförbrukningen, och eftersom mina arbetsdagar är på obestämd tid så är jag ganska beroende av att ha en bra batteritid.

    Nu kör jag Scrubber's GPe port på min c6833 portat från c6806 och det är underbart, det är full stock "nexus" firmware och är positivt imponerad.

    Men kommer att byta till CM12 såfort batteritiden mognat lite mer då jag alltid föredrar CM's lösningar/extra funktioner så som quick pulldown, quick unlock osv osv.

    Skulle inte vilja påstå att det direkt är svårt att flasha sony lurar men det är ett par fler steg att gå igenom, även ett par extra första gången då man verkligen bör göra en TA backup.

    Svarar gladeligen på det jag har svar på :)..
     
    Micke_A gillar detta.
  4. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag skulle snarare rekommendera Resurrection Remix istället för CM12. Fr.o.m 5.3.5 har den irriterande Bluetooth-buggen åtgärdats och allting fungerar stabilt och bra. RR bygger på CM till en del men med utökad funktionalitet (har testat CM12 men tyckte den var för avskalad). Även om Xposed numera fungerar med Lollipop är inte GravityBox tillgänglig ännu, vilket gör att en mer konfigurerarbar ROM är att föredra.

    Batteritiden är bra med Resurrection Remix vill jag påstå.

    Scrubbers GPe-portning kan bli intressant igen när GravityBox fungerar och det kommit en uppdatering till antingen 5.0.2 eller 5.1. Den ligger ju kvar på 5.0. Nu har jag flashat rätt många Lollipop-ROMar under de senaste två veckorna och den som fungerar utmärkt som daily driver är Resurrection, på andra plats CandyROM. Vissa andra har lite irriterande störningar.

    Några fel med senaste RR som gör den olämplig har jag inte märkt, den bara fungerar. Bra batteritid, stabil, pålitlig och inga random reboots.

    Rekommendationen för flashning är dock att alltid hotboota Doom v22 och flasha från den eftersom Lollipopkernels verkar ha lite trassel med custom recovery. Har sett en del rapporter om spontana omstarter etc som kan ha en koppling, bl.a att RR krånglat i det avseendet - vilket inte sker när man flashar från Doom.

    Jag skulle vilja säga att Lollipop är så bra redan och med Xposed blir det väldigt trevligt (alphan fungerar bra dock med förbehållet att man får köra soft reboot för att ha det aktivt) att det inte finns någon anledning att börja med KitKat igen.

    MultiROM verkar förövrigt kunna vara en potentiell problemkälla, själv hade jag kanske testat det OM det gick att nostalgiflasha gamla ROMar (t.ex 4.3-baserade) för att ha en tillbakablick på hur enheten var 2013 men det går inte eftersom det krävs patchhade kernels. Mig veterligen finns det inte en enda 4.4.x-baserad ROM (än mindre 4.3-baserad) som fungerar med detta verktyg.

    Att ha olika Lollipop-ROMar parallellt ser jag inte riktigt finessen med.
     
    royaladdictone och aless gillar detta.
  5. aless

    aless Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    118
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro, 12/256

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro, 12/256
    ROM:
    OxygenOS 13
    Hur är prestandan i RR jämfört med Scrubbers GPe port? Har alltid tyckt att ju fler funktioner och tweaks desto sämre prestanda :/ hade vart najs om det inte var så...

    F.ö. så blev ju gravity box tillgängligt för Lollipop nu, xposed är riktigt najs men jag klarar inte av att kör det då jag alltid upplevt xposed bli trögare o trögare med tiden, dock väldigt najs mods o tweaks där, hade även här vart najs om de inte va på bekostnad av prestanda :P..

    Jag är lite av ett speed freak om man säger så :P..

    Btw läste nu att sony uppdaterar hela z serien till android L alltså även z ultra så de blir nog att flasha stock lollipop när det släpps då jag faktiskt tycker att sonys romar är najs överlag, i princip så är enda anledningen till att jag kör custom rom just nu är för att sony stock var kvar på KK.. Och under alla android år så har jag aldrig vart nöjd med stock rom för någon lur då de bokstavligen bloatat sönder mjukvaran.. Men sony däremot dom verkar ju nästan förstått grejen :)
     
  6. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag bytte ROM igår och flashade in BlissPop istället men med GreatDevs v2.09 extraherad från RR - jag får säga att Bliss är ännu bättre med ypperliga konfigurationsmöjligheter, snabb och stabil. Jag har inte märkt några prestandaförluster av Xposed Lollipop och då har jag kört det sedan det släpptes. Dock kan man ju kompensera Xposed med en riktigt anpassningsbar ROM.

    Efter att ha tröskat igenom i princip varenda Lollipop-ROM är det definitivt BlissPop som blivit min favorit, på andra plats blir det RR och tredje får bli Candy.

    Jag föredrar helt klart BP framför GPe-porten - upplever ingen direkt prestandaskillnad, båda är mycket snabba. Dock klarar jag inte av bristen på konfiguration hos GPe samtidigt som det är ett aber att den ligger kvar på 5.0 med tanke på att Google trots allt lagt in ett antal buggfixar i 5.0.2. Den mest skrämmande buggen som verkar finnas i 5.0 kan kallas "hard reset vid olämpligt svepande på låsskärmen". Har inte upplevt den själv men det har definitivt oroat mig så mycket att jag endast kört GPe som test-ROM.
     
    aless gillar detta.
  7. aless

    aless Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    118
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro, 12/256

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro, 12/256
    ROM:
    OxygenOS 13
    Hade ingen aning om den buggen om hard reset, och låter helt klart skrämmande :s.. Inget jag blivit drabbad av under nästan en veckas användning..
    Såg det mest som att jag hellre är fast på 5.0 än 4.4.4 :P...

    Tänker dock ta ditt tips om blisspop och prova den imorgon tror jag annars mot helgen om jag tar mej dit utan en hard reset bug :/ ..

    Har en fråga dock, hur är batteritiden på Bliss?
    Screen on time
    Ungefärlig standby tid?
    gärna screenshots om det inte är för mycket begärt :) över batteristatistiken först o främst dvs, är så rädd för wakelocks då varenda j*vla samsung jag haft oavsett rom ( förutom CM som alltid är ok) haft wakelocks/wakeup triggers..

    Angående Xposed så har jag inte testat det sen JB/tidig Kk har för mej att det var dalvik cachen som spökade på nåt vis om jag minns rätt, märkte hur som helst stora prestanda försämringar efter ett tag med xposed..
    Det kanske är fixat nu iom. Art runtime?

    Måste dock säga att jag aldrig vart så nöjd med en lur tidigare som jag är med ultran trots sämre utvecklar stöd än t.ex sgs3/sgs5/LgG2.. Känns bara så rätt med 6.44" :s hoppas innerligt på Z ultra 2 men det lär nog inte hända :(
     
  8. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag upplever normal batteritid med Bliss och GreatDevs v2.09. Den är samma som när jag hade GPe 4.4.4 med Xposed och 70 moduler installerade. Skall lägga upp skärmdumpar från Gsam men det dröjer lite eftersom jag just uppdaterat till senaste versionen och batteriet inte är fulladdat. Dock har jag en beräknad on-screen time på ungefär 5-6 timmar och det stämmer med beteendet vid användning. Jag brukar väl förlora ungefär 1% per 4-7 minuter med min konfiguration och det är samma resultat som jag hade med GPe 4.4.4. Nu styr jag ner allt med bl.a per-app-profiler i Tasker som klockar ned CPUn när jag t.ex läser i MoonReader vilket håller nere förbrukningen ytterligare.

    När jag kört Xposed har jag inte märkt av några prestandaförluster men då hade jag å andra sidan optimerad Dalvik och Bionic flashat på enheten. I Lollipop flyter allt på perfekt med det installerat - jag har dock avsevärt färre moduler aktiverade nu (runt 10 stycken eller så).

    Wakelocks upplever jag inte som ett problem på min enhet - jag håller allt i schack med Amplify bl.a. Inget onormalt wakelockande på flera månaders tid.
     
  9. Micke_A

    Micke_A Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Vimla, Wifog
    Telefon:
    Sony Xperia 10 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Wifog
    Telefon:
    Sony Xperia 10 Plus
    Telefon 2:
    Sony Xperia XA2 Ultra
    Telefon 3:
    WileyFox Swift
    Jag inser mina begränsningar. Är det inte "Next, next, next"-nivå på det, kommer jag att misslyckas... Skulle vara enormt bra om man kunde få hjälp med sådant någonstans...
     
  10. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Om det är flashning det handlar om finns alla guider på XDA, även YouTube har vad som krävs. Ultran är numera enkel att roota och flasha om (det är inte som när den var ny).