Efterlysning: Resurssnål VoIP app (lite brådis)

Diskussion i 'Applikationer' startad av RNB, 26 feb 2015.

  1. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Hej! Är lite brådis men i helgen åker en släkting till Kanada och då vi båda har ganska slöa telefoner (från 2012) så tänkte jag höra om det finns förslag på VoIP appar som är riktigt resurssnåla samtidigt som de bara uppfyller sin uppgift galant, utan fördröjningar etc. Helst får det vara avskalat interface och ingen obligatorisk registrering av konton etc för att det hela ska fungera. Viber tex är alldeles för tungdrivet och därför funkar inte den tjänsten, utan jag söker alltså någon app i 2-5mb klassen som bara sköter sin enda uppgift riktigt väl. Alla förslag är mer än varmt välkomna.
     
  2. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Har använt IP-telefoni från mobiler i många år. En app som är liten i minnet är Sipdroid. De resurser som sedan krävs för att använda den skiljer säkert inte mycket mellan olika appar, generellt krävs inte mycket resurser för att köra SIP protokollet.

    Hur pass snabbt det blir och eventuella fördröjningar beror nog på vilken operatör du använder. Vet inte vad du menar med ”ingen registrering av konton”. Det finns operatörer med vilka man kan ringa gratis ett tag – till telefoner alltså – men inte kontinuerligt. I vissa fall har det funnits operatörer med vilka man kan ringa till någon annan hos samma operatör gratis. Har dock inte sett någon där man inte måste registrera sig.
     
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det låter mer som RNB är ute efter appar i stil med Skype, Tango etc så man kan snacka mellan mobilerna men inget behov av att kunna ringa vanliga telefoner.
     
  4. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Förstår inte riktigt heller vad du menar med "ingen obligatorisk registrering". Hur tänkte du att du skulle kunna ringa då? Någon typ av point-to-point SIP? VoIP rent generellt brukar involvera en gateway av något slag (en molnbaserad PBX/provider, eller en lokal IP PBX), annars är det lite svårt att kunna skicka RTP strömmar mellan enheterna. Point-to-point kör man oftas i lokala nätverk, vilket inte är det som du verkar fråga efter... Eller är det en funktion mer likt skype/hangout/viber du är ute efter där själva infrastrukturen redan är klar?

    Du skulle ju kunna sätta upp en Asterisk PBX hos dig som du sedan registrerar din och din kusins telefon mot (dom flesta android lurar har ju inbyggd SIP klient, kanske inte den bästa men isf är ju SIPdroid ett alternativ), då kan ni ringa varandra via din egen PBX men inte ut på det publika nätet (om du inte skaffar en Provider och trunkar ut samtalen den vägen. Detta kräver kanske lite mer kunskaper än du hinner skaffa innan helgen dock :-)

    Mvh
     
  5. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Halloj och tack för er input! Naturligtvis, som jag glömde skriva, är det P2P som jag tänker här, utan ev mellanservrar etc, då jag inte kan sånt och personen åker imorgon (!).

    Så jag tänker främst på bästa möjliga app som man kan ringa med till varandra över wifi utan servrar etc. Skype, Viber osv har alla blivit för tungrodda med tiden så det är främst någon riktigt enkel app som jag söker. En som bara funkar, och som tar upp minimalt med resurser, eller ivf lite.

    Vore super om det kunde dyka upp några förslag jag kunde testa ikväll nu då personen åker iväg imorrn bitti.