Diskussion: Samtalskvalitet

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av Cyanopsis, 6 maj 2014.

  1. beginner

    beginner Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Är det här med dålig ljudkvalitet vid samtal en barnsjukdom som bara drabbade de första batcharna av Z2 eller har även nyinköpta samma problem?
     
  2. royaladdictone

    royaladdictone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2014
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Z2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Z2
    ROM:
    Oem
    Jag köpte en Z2 på blackfriday, jag har bra samtalskvalite, antar och hoppas att min är en av senare batchen, jag tror det iaf.
     
  3. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Older batches have most of time more problems, but also having mic more near mouth helps. Sorry for my english:)
    Greets Keisuke Honda
     
  4. eriksson90

    eriksson90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    511
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Jag har haft enorma problem med samtalen senaste dagarna. Den jag pratar med hör ibland att det är som en dammsugare som är nära telefonen och låter högt brus och det blir massor med andra konstiga ljud. Jag har en telefon från en senare batch från slutet av sommaren, trodde den skulle vara felfri. Det har funnits problem tidigare vid få tillfällen då och då men varje person jag pratar med just nu upplever samma sak och brus, jag hör inget brus men de jag pratar med hör ett jäkla oväsen. De upplever även att när jag INTE pratar så börjar bruset och alla konstiga ljud, men när jag pratar så försvinner det.

    Vad kan jag göra för att få bort detta?

    Även om jag har en lur från är tillverkad i sommar så har inte samtalskvaliten varit 100% felfri som man ska förvänta sig, bara senaste dagarna har det varit katastrof. Jag känner inget förtroende för Sony längre.
     
  5. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Hello

    That is very sad to hear! You should try to return it from where you bought it, the store decide but should be obvious to return in phone that fuction not working propely. Later or never batch is not always better of course it is sad :(
     
  6. royaladdictone

    royaladdictone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2014
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Z2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Z2
    ROM:
    Oem
    Tråkigt som fan att höra, jag tycker det är en kanonlur overall, så gå tillbaka med den till affär och få ett friskt exemplar!
     
  7. eriksson90

    eriksson90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    511
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Inte nog med att ljudet fortfarande krånglar som fan när jag pratar med folk. Nu har telefonen även blivit vattenskadad. Skulle spola av den med vatten och nu har jag fukt innanför kameralinsen. Detta är min andra enhet efter att ha fått en ny enhet i somras pga även då en vattenskada.

    Aldrig, ALDRIG en Sony igen. Jag som trodde så mycket på dom. Men har bara varit krångel. Nej usch och fy!
     
  8. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Hello
    Sounds just like bad luck, the sony phone isn't bad at all when functioning so dont you give up on this.
     
  9. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    You're right, the phone is awesome when it works, but my next phone isn't going to be a Xperia. I'm on my fifth Z2... Water damage, call quality, loose magnetic charging port (on the Z2 I've got now aswell)...
     
  10. eriksson90

    eriksson90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    511
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Helt sjukt!

    Min lämnas in på service nu, gjort order på sony xperia care. Förhoppningsvis får man ny enhet igen. Då blir det min 3e Z2. Blir aldrig Sony igen, den saken är säker. Känner mig mycket orolig även om jag får en ny enhet, om den är vattentät ens, om samtalen funkar osv. Man ska inte ens behöva vara orolig om ens telefon inte håller för vad den lovar. Liksom köper man en lur för 6000 kr när den släpptes så ska man förvänta sig att sakerna funkar perfekt, inte ens funkar samtalsfunktionen då är det allvarliga fel.

    Apple eller Samsung nästa gång.
     
  11. onroads

    onroads Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Har fått problem med att folk jag pratar med säger att jag försvinner. Sedan kommer ljudet tillbaka igen och det låter som vanligt. Har testat mickarna i service läget. Ingen låter dåligt. Har haft den sedan maj förra året och det har funkat innan. Reklamera? Inställningar? Vänta på 5.02 lollipop? Skaffa nokia3210?
     
  12. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    First wait for lolipop update, because it is not hardware issue. After that, if not solved the problem return it;)
     
  13. archangel_80

    archangel_80 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Har sedan sommaren 2014 dragits med acceptabel till undermålig samtalskvalitet. Jag har hört den som pratar bra, men min röst har upplevts som sprakig, dov och att det har låtit som att jag haft dålig täckning.

    Jag har testat att stänga av alla mjukvarurelaterade funktioner som brusreducering, men det har inte hjälpt. Har testat mickarna genom serviceläget och de fungerar tilfredsställande.

    Har nyligen uppdaterat till version 5 (Lollipop), men det verkade inte ha hjälpt så mycket.

    Häromdagen gick jag till Tele2-butik och bad om ett nytt simkort. Jag ville börja felsökningen där med tanke på tidigare kommentarer om gamla simkort.

    Har nu testat det nya simkortet och alla som jag ringt upplever att mitt ljud och samtalskvalitet är mycket bättre nu än vad den varit!

    Känt sedan tidigare är ju som sagt att mikrofonen är känslig och man kan inte vinkla bort telefonen alltför mycket från munnen.

    Jag kan inte hitta någon annan förklaring, men det nya simkortet (tillsammans med Lollipop?) verkar ha gjort susen för mig.

    EDIT:
    Det nya simkortet verkar tyvärr inte varit källan till problemet ändå. Nu har det dåliga ljudet kommit tillbaka till och från och ljudet upplevs som burkigt.
    Efter ett samtal till Sony Xperia Support, så har jag testat att bara ansluta till 3G nätet istället för 4G och då upplevde man att kvaliteten var bättre. Så det kan ha att göra med att när telefonen växlar mellan 4G och 3G. Men det verkar ju inte helt stabilt det här...
     
    Last edited: 24 apr 2015