Utnyttja öppetköp för billigare vara?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av ErikHTC, 28 feb 2015.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. ErikHTC

    ErikHTC Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Hej

    Jag är sugen på ett par hörlurar som kostar 3000kr till ordinarie pris men som lite då och då sjunker till 2000kr. Jag är inte riktigt sugen på att vänta mer än en månad på att skaffa dom bara för att kanske få dom för 2000kr. Om jag då köper dom idag för 3000kr där det är öppet köp i 30 dagar, för att sedan upptäcka att de hamnade på rea under någon av dessa 30dagar. Kan jag då köpa varan till det nya billigare priset och sedan gå tillbaka till den andra butiken och retunera denna identiska nya varan, som om det vore den första som jag köpte till högre pris? Det bir ju ingen skillnad i för butiken egentligen eftersom det är precis samma vara, man kan det hända något om jag gör såhär? Kan de se skillnad på dom? :P
     
  2. subwoofer

    subwoofer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2
    Platta:
    Huawei M5
    Troligtvis är det ingenting butiken kommer att märka, såvida de inte har olika utförande hos olika återförsäljare eller registreras med serienummer eller liknande vid köp. Sen om det känns rätt rent samvetsmässigt kan ju bara du avgöra. Har dock svårt att tro att det skulle kunna få några större konsekvenser om butiken mot förmodan har koll på det.
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Så länge det är samma märkning osv kommer det inte göra någon större skillnad. Sen att det är ett väldigt krångel för dig, gör det kanske mindre värt.

    Jag ser att du har två alternativ som inte är dåliga:
    1. Vänta tills hörlurarna finns på nedsatt pris innan du köper dem.
    2. Betala det högre priset och stå ut med det. Du har ju ändå köpt ett par bra hörlurar.
     
  4. ErikHTC

    ErikHTC Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Ser nu att hörlurar i den prisklassen verkar ha serienummer så det fungerar ju inte då :P Men detta var något jag aldrig tänkt på förr att det går att göra(om man köper något utan serienummer), så undrade om någon annan hade gjort det, eller visste om det var möjligt :)

    Det är trökigt dom gånger man köpt något för en massa pengar och sen dagen efter sjunker det en hel del i pris
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Priset skiljer ju alltid från olika dagar. Varför ens titta på vad saker kostar efter du har köpt de? Det är inget annat än en enkelväg till att bli sur.

    Förstår inte folk som bryr sig. Har jag köpt en produkt en dag så skiter jag i att produkten har gått ner i värde. Självklart gör den det. Det kommer nya produkter, återförsäljaren kan skriva ner värdet utan att denne måste förlora sin vinst osv. Anledningarna till varför priser ändras är nästan oändliga. Men i slutändan har jag redan haft produkten ett tag, oavsett om det är 1 dag eller 30 dagar. Jag är nöjd med mina köp när jag gör dem och skiter helt enkelt i hur priset förändras. Produkten har jag ju redan.

    Exakt samma tanke på att kolla på begagnade priser. Det hjälper absolut inget.
     
  6. ErikHTC

    ErikHTC Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Fast kan man spara pengar så gör man det.. När det handlar om 1000kr så är det inget jag bara kan låta vara, men kan man det så är man lyckligt lottad :-)
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Spara pengar gör du ju inte om du ändå betalar för något. Vill du spara pengar så ser du till att inte köpa det alls.

    Vill du spendera mindre pengar, köp något du vill betala för? Eller vänta tills det når ett pris som är mer passande för dig?

    Men jag kan ge dig en liten flash, priset kommer alltid gå ner. Visst du kan ha prisföljning och email från prisjakt vid stora drives. Men i takt med att det släpps nya produkter kommer originalpriset för dina hörlurar att falla, oavsett vad du gör. Och att ständigt titta på priset på produkter du REDAN köpt, det ger dig bara extra stress och ångest.

    Gör mer research på vad du vill ha, till ett pris du känner dig nöjd med. Vem vet, du kanske får 5 fler år utan gråa hårstrån?

    (Nu till moraltantpredikan som jag ville undvika, och inte mitt huvudsyfte med detta inlägg). Men om alla gör liknande, eller om ens en tillräckligt stor del människor - gör liknande, då kan du fetglömma alla snälla öppet köp-avtal som företag ger oss trots att de faktiskt inte måste.

    Angående att spendera mindre, så är det om något mer intressant att du faktiskt har en möjlighet att pruta i butiker. (Beror givetvis på butiken, vad du köper och hur mycket du spenderar).
     
  8. ErikHTC

    ErikHTC Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Haha alltså, jag är inte dum, klart jag vet att priser sjunker... Men när en produkt sjunker till 2/3av priset, kanske inom loppet av några dagar ifrågasatte jag ifall det gick att lösa det med mitt, då dyrare köp. Nu insåg jag sen att det inte var det i detta fall så.

    Sen har jag varit med om tidigare att butiker varit snälla ifall man kontaktat dom ifall priset helt plötsligt sjunkigt väldigt mycket,då kan man få tillbaka mellanskillnaden. Men detta skulle isånafall vara lösning nummer 2, då man annars helt måste förlita sig på vem som står i kassan den dagen
     
  9. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Från 3 till 2k måste det ju vara en enorm drive/weekendrush/rabatt/vaddunivillkalladet. (Nu förstår vi ju alla att du inte kan vara 100% säker på vad som sker i framtiden, dvs att priset skulle sänkas). Men om du nu är 100% säker (något du borde göra om du vill försöka göra den här idén), varför väntar du inte dessa dagar och köper från en återförsäljare som säljer produkten till 2000 kr?

    Elgiganten har väl fortfarande en sådan pengar-tillbaka-garanti? "Garanti".
    Men som sagt, få tillbaka mellanskillnaden och t.o.m öppet köp är ju bara frivilliga saker som butiker har i form av goodwill för att locka in sig kunder. Missbrukas det av tillräckligt många (affärerna beräknar att de kommer tappa på det) så kommer det plockas bort. Så om du nu vet att priset sänks, vänta?

    Nu blev jag dock jäkligt nyfiken vilka lurar vi snackar om. Och det var aldrig menat att kalla någon dum eller något liknande. Psykologin kring att man känner att man förlorat pengar för något sänks dagen efter är dock väldigt intressant och jag tror det är positivt för alla att släppa tankarna kring sådant.
     
  10. ErikHTC

    ErikHTC Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Hela grejen med idéen var att jag inte var säker om priset sänks.. Jag har inte orken att vänta mer än en månad på på att det ska sänkas 1000kr,därför tänkte jag att jag eventuellt köper den nu, och sedan ifall den sänktes kunde få tillbaka mellanskillnaden, och då har jag sluppit vänta på dom. Det är inte så att jag sitter och bara måste ha dom precis nu, men jag orkar inte vänta en evighet på att priset sjunker. Då slog mig tanken ifall man kunde göra som jag skrev i första inlägget och så kollade jag här ifall någon hade koll.

    Helt enkelt en idé jag undrade om någon tänkt på det förr eller om någon har erfarenhet av det :-)
     
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Jag tror inte priset sänks så mycket, eller så ofta, av de som kör på sådana prisgarantier (om Elgiganten fortfarande gör det).
    Men fan. Köp de och var glad och ignorera de helt :P
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.