Fråga: Livslängd batteri?

Diskussion i 'One M8 (2014) - Allmänt' startad av ztevie, 4 feb 2015.

  1. ztevie

    ztevie Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Min S4 fick en smäll och dog häromdagen. Som tur är så är jag i slutet av min abonnemangsperiod så det börjar väl ändå bli dags att skaffa en ny.
    Även om jag var nöjd med S4:an så gillar jag mycket med M8:an, speciellt att den verkar flyta på bra. Känns som att jag kanske skulle vilja testa nåt nytt märke.
    Batteritiden verkar enligt tester vara godkänd åtminstone, men jag är lite fundersam iom att den har ett fast, icke utbytbart batteri.
    Min S4 började tappa kräm i höstas, och en ren ominstallation hjälpte en del men inte mycket. Köpte ett nytt batteri och helt plötsligt hade jag suverän batteritid igen.
    Jag är inte en sån som byter telefon jämt och ständigt, utan har väl en telefon ungefär 2 år. Jag är lite orolig för att ett fast batteri också kan börja visa sig tappa effekt efter 1 år eller så, och kan man då inte byta det så är det bara en ny telefon som gäller om man inte pallar med att ständigt ha den på laddning.

    Så vad säger ni? Är HTC:s fasta batteri av annorlunda typ med större livslängd än de utbytbara a'la Samsung? Eller får jag helt enkelt räkna med att batteriet successivt tappar effekt med tid?
     
  2. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Nej.

    Ja.
     
  3. ztevie

    ztevie Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    OK, tack!
    Då får nog jag som har telefonen så lång tid titta på modeller där man kan byta batteri.
     
  4. slayer

    slayer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    jag tycker det beror på hur länge du behöver att batteriet håller då min lur efter 1 år fortfarande håller nästan 2 dygn om jag tar det lite lugnt med spelande mm.
    den har överlägset bäst batteritid mot tidigare lurar så jag är inte orolig att det inte räcker om ytterliga 1 år behöver ju bara klara sig över dan ca 15 timmar då har jag oftast bra med kräm kvar
     
  5. ztevie

    ztevie Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nej, jag har ju inte superhöga krav. Men som det t.ex. var på min S4 så blev batteriet totalt uselt över en tid på ca 2 månader. När den var bra fick man ändå ladda varje kväll, och det är väl ok.
    Jag är bara lite orolig att ett inbyggt batteri ska råka ut för samma som på S4:an, dvs att den inte håller 6-7 timmar ens om man undviker surf och annat, utan bara tar några samtal. Man kunde faktiskt se hur procenten stadigt gick ner om man höll koll på skärmen några minuter. Så det batteriet var totalt dött på slutet...
     
  6. slayer

    slayer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag kopplade loss luren från laddaren kl 5 i morse typ 16 Tim sen jag har ringt ca 10 samtal ett par sms lite surf men inga spel skärmen på starkaste ljusstyrkan och har 36% kvar telefonen snart 1 år gammal jag tycker inte att det här blivit märkbart sämre om jag startar batterisparläget och är mer försiktig med användningen så räcker det 2 dar
     
  7. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Batteriet går ju att byta, men du får lämna in den... kostar 518kr på mytrendyphone.
     
  8. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Fast en stor mängd Galaxy S4 levererades med defekta batterier. Tror inte du behöver vara rädd för något liknande med M8, som ju funnits ute i handeln ett tag.
     
  9. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Batteri är färskvara oavsett.
     
  10. ztevie

    ztevie Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja, det var inte dyrt!? Trodde absolut det skulle kosta betydligt mer... Har ju hört skräckexempel om folk som skickat in telefoner med småfel där kostnaden varit horribel. Det kanske iofs är när Sony, HTC, Samsung etc själva får in ett ärende som inte gäller på garanti?
     
  11. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    På min One X (där batteriet inte går att ta loss) är batteriet numera dåligt, men det tog drygt två år innan det blev dåligt.
    Tror inte att batteribyte på M8n är aktuellt förrän om två år. No worries :)

    Låter riktigt dåligt... :eek: Jag kopplade loss laddaren 06 imorse, har snackat i telefon drygt 1h, skickat drygt 20 sms, en hel del surf och musiklyssning, auto på ljusstyrka och det är 55% kvar på mitt batteri. Har haft min M8 sedan juli.
     
  12. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Undvik Mytrendyphone för allt annat än småköp av diverse billiga skal. Skicka absolut inte in din mobil till dem. Deras omdömen på Prisjakt talar ett tydligt språk: http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=4555
     
    kalleboston gillar detta.
  13. Santzia

    Santzia Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Qtelecom tar bara 399 för batteri byte och det tar bara 30 minuter i butiken. Q
     
  14. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
  15. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Som andra nämnt är det säkrast att skicka in till t.ex. Deltaservice eller liknande för batteribyte.. Vet dock inte hur mycket det kostar men det lär nog vara billigt när det väl behöver bytas(dvs om 2-3 år)
     
  16. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Någon som vet hur man stänger av "snabb uppstart" i Lollipop på M8?? Innan Lollipop fanns det alternativet i inställningarna för ström, men där finns de inte nu!?
     
  17. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Har inte en själv men titta under "säkerhet" eller "utvecklarinställningar"!
     
  18. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Inget under säkerhet.
    Vart hittar man "utvecklarinställningar"?
     
  19. tribe

    tribe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2012
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Inställningar/om mobilen sen så trycker du på "version" ca 5-7 gånger för att aktivera utvecklarinställningar.
     
  20. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Menar du backa och trycka igen? [emoji54]