[RemoteStick] Fjärrstyr och övervaka hemmet

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av pakerfeldt, 21 jul 2010.

  1. carnaval

    carnaval Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2010
    Inlägg:
    563
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Min tappar oxå övervakningen på vissa sensorer. Har det med 5.0 att göra tro? Eller vilken version har du?
     
  2. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Av Remotestick har jag version 2.6.10. Kör inte lollipop på mobilen dock. Kör 4.4.2.

    Jag avinstallerade just Remotestick och tog hem dem igen från play och nu verkar det faktiskt funka [emoji4]

    Har ni som har problem med detta testat att installera om appen? Om inte så prova det.
     
  3. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Oboooy, vilken härlig morgon :) Varm bil med motor- och kupévärmare :)

    Tack vare Remotestick, Tasker, Tellstick, Nexa och Hager

    Har fått installerat ett relä (Hager ERC216) i min elcentral som styr mitt utomhusuttag.
    Relät dras av en Nexa LCMR-1000

    Tasker triggas av ett tyst och kort alarm (Gentle Alarm som har stöd för tasker) som ringer 2 timmar innan jag ska köra iväg om mitt wifi finns i närheten.
    Och beroende på temperatur så drar nexan mitt relä i centralen som i sin tur ger ström till motor- och kupévärmaren.

    Utomhusuttaget ser ut precis som ett vanligt och ingen klumpig mottagare sitter i.
    Ingen risk att någon stjäl mottagaren heller :)
    När vintern är över så slår man bara över hager relät från Auto till On och då fungerar uttaget som ett helt vanligt uttag.

    Vill man så kan man göra det enkelt och bara köra på en Nexa LGDR-3500 men jag ville ha det inbyggt i centralen.

    Sjukt nöjd. Ville bara sprida min glädje och inspirera andra, samtidigt tacka parkerfeldt för Taskerintegrationen i hans app :D

    Tasker tasken ser ut såhär om någon vill prova:

    Kod:
    Motorvärmare (7)
    A1: If [ %RS_1096872_TEMP > 10 ]
    A2: Stop [ With Error:Off Task: ]
    A3: Else If [ %RS_1096872_TEMP < -20 ]
    A4: Remotestick Device [ Configuration:Motorvärmare, On Package:org.remotestick Name:Remotestick Device Timeout (Seconds):0 ]
    A5: Wait [ MS:0 Seconds:0 Minutes:20 Hours:2 Days:0 ]
    A6: Remotestick Device [ Configuration:Motorvärmare, Off Package:org.remotestick Name:Remotestick Device Timeout (Seconds):0 ]
    A7: Else If [ %RS_1096872_TEMP < -15 ]
    A8: Wait [ MS:0 Seconds:0 Minutes:30 Hours:0 Days:0 ]
    A9: Remotestick Device [ Configuration:Motorvärmare, On Package:org.remotestick Name:Remotestick Device Timeout (Seconds):0 ]
    A10: Wait [ MS:0 Seconds:0 Minutes:50 Hours:1 Days:0 ]
    A11: Remotestick Device [ Configuration:Motorvärmare, Off Package:org.remotestick Name:Remotestick Device Timeout (Seconds):0 ]
    A12: Else If [ %RS_1096872_TEMP < -10 ]
    A13: Wait [ MS:0 Seconds:0 Minutes:40 Hours:0 Days:0 ]
    A14: Remotestick Device [ Configuration:Motorvärmare, On Package:org.remotestick Name:Remotestick Device Timeout (Seconds):0 ]
    A15: Wait [ MS:0 Seconds:0 Minutes:40 Hours:1 Days:0 ]
    A16: Remotestick Device [ Configuration:Motorvärmare, Off Package:org.remotestick Name:Remotestick Device Timeout (Seconds):0 ]
    A17: Else If [ %RS_1096872_TEMP < -5 ]
    A18: Wait [ MS:0 Seconds:0 Minutes:50 Hours:0 Days:0 ]
    A19: Remotestick Device [ Configuration:Motorvärmare, On Package:org.remotestick Name:Remotestick Device Timeout (Seconds):0 ]
    A20: Wait [ MS:0 Seconds:0 Minutes:30 Hours:1 Days:0 ]
    A21: Remotestick Device [ Configuration:Motorvärmare, Off Package:org.remotestick Name:Remotestick Device Timeout (Seconds):0 ]
    A22: Else If [ %RS_1096872_TEMP < 0 ]
    A23: Wait [ MS:0 Seconds:0 Minutes:0 Hours:1 Days:0 ]
    A24: Remotestick Device [ Configuration:Motorvärmare, On Package:org.remotestick Name:Remotestick Device Timeout (Seconds):0 ]
    A25: Wait [ MS:0 Seconds:0 Minutes:20 Hours:1 Days:0 ]
    A26: Remotestick Device [ Configuration:Motorvärmare, Off Package:org.remotestick Name:Remotestick Device Timeout (Seconds):0 ]
    A27: Else If [ %RS_1096872_TEMP < 5 ]
    A28: Wait [ MS:0 Seconds:0 Minutes:15 Hours:1 Days:0 ]
    A29: Remotestick Device [ Configuration:Motorvärmare, On Package:org.remotestick Name:Remotestick Device Timeout (Seconds):0 ]
    A30: Wait [ MS:0 Seconds:0 Minutes:5 Hours:1 Days:0 ]
    A31: Remotestick Device [ Configuration:Motorvärmare, Off Package:org.remotestick Name:Remotestick Device Timeout (Seconds):0 ]
    A32: Else If [ %RS_1096872_TEMP < 10 ]
    A33: Wait [ MS:0 Seconds:0 Minutes:40 Hours:1 Days:0 ]
    A34: Remotestick Device [ Configuration:Motorvärmare, On Package:org.remotestick Name:Remotestick Device Timeout (Seconds):0 ]
    A35: Wait [ MS:0 Seconds:0 Minutes:40 Hours:0 Days:0 ]
    A36: Remotestick Device [ Configuration:Motorvärmare, Off Package:org.remotestick Name:Remotestick Device Timeout (Seconds):0 ]
    
    Den behöver triggas av något två timmar innan man tänker köra iväg.
    Min triggas som sagt av ett ljudlöst alarm mån-fre kl 05.00 då jag ska köra hemifrån kl 07.00.
    Mitt vanliga alarm ringer senare men triggar inte igång tasken då det går att välja vilket larm som ska trigga.
    Vill man trigga den vid annat tillfälle så är det bara att ställa in fler larm med rätt namn/profil.

    Men vad den triggas av avgör ni själva :)
    Kan t.ex. vara ett kalender event "Köra om 2 timmar"

    Är tempen över +10 grader kommer tasken att avbrytas direkt.
    Annars går motorvärmaren rekommenderad tid plus 20 minuter, sedan skickas en Off signal så att den inte går i onödan om man inte kör iväg pga sjukdom eller annat.
     
    Last edited: 27 nov 2014
    davidsson, Sweden2, pakerfeldt och 1 annan gillar detta.
  4. A-son

    A-son Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Hej har gjort en liknade applikation,
    Som kollar i våran gemensam kalender vilken motorvärmare som ska startas och sedan räknar den ut gångtiden ut i från ute temperaturen, variabel tid mellan +10 till -20 grader.

    En remotestick fråga,
    Om man ökar poll tiden för givare hur påverkar det batteritiden?
    Tänkte reglera värmen i garaget.
    Har poll tid på 30 minuter nu och kanske behöver ha runt 5 minuter eller mindre.
    Går det att ändra poll tiden från tasker? Då behöver jag bara köra kortare tider när jag styr värmen från tasker, dvs när jag tänker gå ut ditt.
    Har en grund värme på annars.

     
    rodak gillar detta.
  5. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Om du inte betalar för Telldus Live! Pro så finns ingen mening att sätta uppdateringsfrekvens under 10 minuter då det är så ofta som värden lagras i Telldus Live!. Vilken påverkan det har på batteriet är nog enklast att testa själv. Jag har inte gjort några egna tester. Att sätta polltid genom Tasker går inte.
     
  6. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Otroligt kul att läsa sånt här! Tack för att du delar med dig!
     
    rodak gillar detta.
  7. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Jag kan meddela att jag för tillfället tittar på att skriva om Remotestick helt och hållet. Mycket har hänt sen jag först skrev Remotestick och jag har lärt mig en hel del på vägen. Det är inte riktigt läge att lappa och laga i Remotestick längre utan jag behöver göra om från grunden. Jag lämnar inga som helst garantier för när eller ens om den blir klar. Men en sak är säker. Om jag släpper en helt ny Remotestick så kommer det vara som en ny app och inte som en uppdatering.

    Några av de övergripande målen:
    • Stöd för flera olika tjänster. Just nu tittar jag på Telldus Live!, Tellprox, openHAB och Eliq Online, men jag vill göra det så lätt som möjligt att lägga till andra tjänster.
    • Helt nytt UI och förstås möjlighet att skapa egna "sidor".
    • Mer tillförlitligt plattform samt bättre spårbarhet när enheter/sensorer anropas
    • Förbättrad och fördjupad integration med Tasker
    Som sagt, jag vill inte lova något men motivationen att skriva något helt nytt finns där. Största hindret är tidsbristen. Är man en flitig användare av Remotestick, har synpunkter och vill föra en dialog så får man gärna ta kontakt med mig per e-post.
     
    b.lindahl, ducken, yeppeyump och 5 andra gillar detta.
  8. A-son

    A-son Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Löser det på annat sätt, sätter en wrr-1 där istället som väljer in en annan termostat för att höja värmen.
    Enklare och mer tillförlitlig.
     
    pakerfeldt gillar detta.
  9. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Vad kul, hoppas du genomför detta, kan tänka mig att köpa om appen om allt blir helt 100 :-)
    Några synpunkter på befintlig app som kanske kan leda till en bättre relansering:

    *Planlösningen e helkass, fast den använder jag ändå inte.
    *Widgeten skulle kunna vara snyggare.
    *När man bläddrar bland sina sensorer så är navigeringen inte helt hundra, man byter ofta sensor när man egentligen vill flytta höger/vänster i grafen.
    *Min/Max 10 dagar skulle kunna utökas till många fler dagar/månader.
    *Har man lagrat data lång tid och byter batterier så skulle jag vilja flytta över lagrad data från gamla idt till det nya så att historiken blir intakt.
    *Jämföra temperaturer mot föregående period, som temperatur.nu, hur varmt vart det förra året den här veckan typ?
    *Tydligare växling mellan Temp/Humidity under sensors. I porträttläget ser man bara en ikon, ingen text. Tog mig säkert ett par månader innan jag fattade att man kunde trycka på paraplyet och få en graf över fuktigheten, trodde först att det inte gick.
    *Föra över data från gamla appen till nya, genom export/import eller något. Har data för över ett år o vill gärna ha kvar allt.
    *Material design hade varit fint.


    Bara några grejer som jag kommer på på rak arm.
    Förutom dessa detaljer så är jag sjukt nöjd med appen, framförallt med tasker integrationen.
    Vem behöver en Wakeup Light när tasker kan dra igång lågenergilampan på nattduksbordet som sakta når full styrka när alarmet ringer? ;-)

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  10. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Bra synpunkter. Jag vill helst försöka tänka helt nytt och plocka över det som fungerar bra, kanske förbättra något som var dåligt genomfört men hade pontential. Tyvärr vet jag väldigt lite av vad som faktiskt används i gamla appen. Planlösningen är urkass men är det värt mödan att skriva om den ifall en väldigt liten del av användarna faktiskt använder den funktionen? Överföring av gammal data var en bra idé som jag inte tänkt på tidigare. Kan tänka mig att många vill ha över gammal data.

    Material Design är givet och jag ska försöka använda mig av animationer för att göra appen trevligare att använda.
     
    antonholmstedt gillar detta.
  11. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Jag använder iaf "Sensors" väldigt mycket. Älskar statistik och kunna gå in och kolla hur t.ex. fuktigheten har varit uppe på vinden den senaste tiden, men som nämnt är navigeringen lite känslig och bläddrar hellre över till en annan sensor istället för att bläddra i grafen. Så den funktionen tycker jag verkligen ska ha lite fokus.
    Planlösningen tror jag kan bli en populär funktion om den funkar bra, speciellt om man kan lägga den som en gigantisk widget på en hemskärm :-) Kanske med en bläddringsfunktion så man snabbt kan skifta våningsplan?

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  12. nhmlb23

    nhmlb23 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Ett förslag..(kan inte dem tekniska termerna). Om man kopplar en Nexa mottagare till en garageportmotor behöver man på något sätt se i Remotestick appen att porten är öppen/stängd. Om man har flera Remotestick installerade på andra mobiler behöver man även se där att porten är öppen/stängd. Såna system finns i dagens läge men dem kan ligga på mellan 2000-3000:-
    Hoppas du förstår vad jag menar. /Martin
     
  13. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Nexa saknar 2vägs kommunikation, därför är det omöjligt att garantera att rätt status visas. Tellstick skickar bara iväg ett kommando, men får inget svar att porten verkligen öppnades eller stängdes.

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  14. b.lindahl

    b.lindahl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Det vore väldigt intressant att inkludera loggistoriken för tellstickenheter i nya Remotestick. Telldus införde stöd för att se historik för en enhet och även få ut det via API:et. (http://developer.telldus.com/blog/2014/05/12/device_state_history)

    Det skulle ge än större möjligheter att övervaka och förstå vad som hänt med en sensor/enhet över tid. Att inte bara få aktuellt tillstånd hos en enhet utan även historik skulle göra att man få med korta förändringar hos en enhets tillstånd även om man inte har ögonblicklig uppdatering av enhetens tillstånd.

    T ex skulle jag vilja monitorera min brevlåda när den öppnas och stängs för att se när posten kommit. Med en magnetsensor är det svårt att idag se om brevlådan öppnats i och med att brevlådan öppnas och stängs så snabbt därefter. Att då kunna få ut förändringar för att nyttja det i t ex Tasker för att informera mig om att brevlådan öppnats vore guld värt. Jag tänker mig att en ytterligare variabel per enhet i stil med LATEST_CHANGED (time/datetime för senaste ändring mellan magnetsensorns tillstånd) ger lagom komplexitet kontra funktionalitet. Att få ut hela logg-historiken i Tasker misstänker jag blir rätt onödigt/svårt att använda.

    Det känns som en klockren funktion som ger möjlighet att följa enheten i "realitd" utan att nackdelarna med hög batteriåtgång om man pollar för tätt samt att man får högre pålitlighet när det gäller att monitorera sensorerna då tellstick-enheters inte har möjlighet att skicka svar om de tagit emot en signal.
     
    Last edited: 3 jan 2015
  15. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Har nyss börjat grotta mig in i automation igen, och såg att du börjat skriva om programmet i slutet på förra året. Ligger en uppdatering fortfarande i pipelinen, eller intresset har svalnat?

    Din app är med hästlängder den bästa appen som går att använda till Android och Tellstick, så jag ser verkligen fram emot en ev. uppdatering!
    Det enda jag saknar är en GPS grind, eller det kanske redan finns ett enkelt sätt att åstadkomma detta?
     
  16. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Intresset har definitivt inte svalnat. Däremot är det lite status quo vad gäller tiden som finns över varje dygn. Jag har helt enkelt inte den tid jag behöver för att snabbt bli klar. Så jag kan inte lova något tyvärr.

    Vad gäller GPS grind så kan du i princip åstadkomma detta idag med Remotestick + Tasker. Nu vet jag inte på rak arm om Tasker har GPS grind stöd men Tasker har stöd för typ allt så det skulle förvåna mig.
     
  17. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Ta den tid du behöver, jag/vi är bara glada för att någon lägger ner sin fritid på att göra en så bra app!

    Ang. GPS grind, så löste jag det med att låta Tasker reagera på när Verisure skickade Frånkopplat/Tillkopplat. På så sätt kunde jag styra när lampor skulle sättas på och av.

    Och för att bara göra det under dygnets mörka timmar så kör jag Day n nite pluginen.

    Kunde t om lägga in så att huset tänds upp om larmet går! Riktigt bra!!
     
  18. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Hej, länge sedan inlägg i tråden. Hur ser det ut? Sker det någon utveckling av appen?

    Jag har CM Security installerat på min telefon och den flaggar Remotestick som virus då CM säger att det finns en trojan i Remotestick. Någon annan som har detta?
     
  19. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Det där låter helt absurt. Jag kan garantera att det inte finns några som helst trojaner i Remotestick. Går det få ut någon mer information om varför den flaggar just Remotestick?

    I och med Telldus lansering av deras nya Zwave-produkt så håller jag nu på att skriva om Remotestick från grunden. Det är ett väldigt stort arbete som tar mycket tid så jag vet inte riktigt när den nya appen finns ute. Det ska i första hand vara en trevligare användarupplevelse med bättre stöd för nya typer av sensorer.
     
    yeppeyump och M203 gillar detta.
  20. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    [​IMG]

    [​IMG]

    Så ser det ut. Tycker oxå det verkar konstigt och jag har egentligen inte upplevt något problem vad jag vet med appen.

    Låter mycket spännande med omarbetning av appen. Hoppas ju att den kommer snart men allt har sin tid förstår jag ju.