Problem: Skärmen/glaset spricker av inre spänningar - Z3 Compact

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av BirdCatcher, 13 nov 2014.

  1. JonasFri

    JonasFri Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER


    Jag har inget val än så länge då min etelefon ligger kvar på verkstaden i väntan på utslag ifrån ARN så den blir liggande olagad tills vidare. Får jag den inte lagad inom garantin så tar jag hem den olagad och fixar det själv, och eftersom jag behöver en telefon så gick jag och köpte mig en Samsung A3:a istället vilken jag är helnöjd med än så länge...
     
    kalleboston gillar detta.
  2. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Skickar dom bara bilder på telefonen??

    Då är det kanske bättre att skicka in den direkt till Sony istället.
     
  3. defendermannen

    defendermannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Vart skickade du in din? Direkt till Sony eller till stället där du köpte den?

    Jag skulle säga direkt till Sony. Det verkar bara vara jag som fått nedslag därifrån och jag måste nog erkänna att mitt fall var lite på gränsen. Tycker själv Sony kunde ta den men jag förstår att de inte gick med på mitt case också. Det skulle vara bra om någon kunde sätta upp statistik på vilka som lämnat via affär och fått ärendet på garanti och vilka som skickat direkt till Sony och fått ärendet på garanti. Men det är bara vad jag tycker, läs runt och kolla hur många som fått nedslag från Sony direkt.
     
  4. Santzia

    Santzia Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Jag fick idag svar från tele2 och delta service. Fick min telefon reparerad gratis och de slängde även med tempered glas skydd till både baksida och framsidan.. Trevligt initiativ från deras sida.
     
    BirdCatcher och kalleboston gillar detta.
  5. renskav

    renskav Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    12
    Uppdatering angående mitt ARN-ärende på min Z3C med självsprucken baksida - Halebop viker sig i elfte timmen och återbetalar mina reparationskostnader om 1050:- på "goodwill".

    (Historik: https://swedroid.se/forum/threads/s...nningar-z3-compact.116950/page-3#post-1658691)

    Lite sötsurt då ärendet var en vecka från att gå vidare till nämndens bedömning, och jag hade gärna sett att ARN gett ett utslag i frågan då jag är ganska övertygad om att jag hade fått rätt (då bevisbördan för "yttre åverkan" ligger på Halebop inom 6 månader från köp).

    Jag hade gärna sett ett prejudikat som andra hade kunnat haft nytta av, men nu när Halebop har vikt sig så finns det inte längre någon tvist att pröva.

    Jag kan trots att de nu vek sig i elfte timmen sig konstatera att mitt förtroende både för Halebop som operatör och Sony som telefontillverkare har fått sig en rejäl törn. Jag avrekommenderar starkt alla som går i köptankar kring Z3C eller någon annan "glasbeklädd" Sony-mobil.

    Det ska inte behövas att man är pappaledig och har massa timmar att plöja ner i att bråka med diverse serviceverkstäder och supportpersoner samt för att knåpa ihop en vettig ARN-anmälan, för att få rätt i dessa frågor när mobilen uppenbart är antingen feltillverkad och glaset satt i självspänning eller annars feldesignad för de belastningar som uppstår vid normal användning.

    Håll er borta från denna mobiltelefon!

    Jag rekommenderar alla som köpt grisen i säcken och får självsprickor inom 6 månader från köp att ARN-anmäla om ni får avslag på garantin från operatör/serviceverkstad - inom 6 månader så är det försäljarens bevisbörda att du har hanterat mobilen felaktigt!
     
    Last edited: 4 mar 2015
    bernard, BirdCatcher, ASR och 3 andra gillar detta.
  6. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    @renskav@renskav skönt att du till slut fick den lagad. Även om jag förstår vad du menar med att det inte är enbart positivt. Sen var det bra jobbat att hinna med det där medans du var pappa"ledig" :)
    (jag vet hur fullt upp man har)
     
  7. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Bra jobbat/krigat. Skönt att det löste sig. Jävligt synd på en annars riktigt bra telefon.
     
  8. Hojte

    Hojte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag blir trött på att verkstäder kan ha olika åsikter,

    Vi skickade först in till halebops delta service fick avslag på garanti, sen reklamations hos Sony som inte gick igenom och nu förra tisdagen skickade vi den till Sonys verkstad telecare eller vad det nu heter och fick tillbaka den igår lagad och fungerande på garanti......

    Hade ju en arn anmälan färdig i princip som bara väntade på att få ett kvitto på reparation så att man kunde kräva tillbaka pengarna för den, men det behövdes inte... Men det sura är ju att min flickvän inte kunnat använda sin telefon på två månader av dom 6 månader hon ägt den
     
  9. JonasFri

    JonasFri Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Fick ett samtal från Tele2 idag, och dom hade kommit fram till att någonting hade hänt med min telefon. Iaf så tänkte dom byta ut den mot en ny och undrade vilken färg det var på min trasiga och frågade om det var en OK lösning för mig att få telefonen utbytt och jag svarade attt det är väl ok för mig men egentligen så behöver jag inte telefonen då jag har köpt en Samsung A3 istället då jag var i behov av en fungerande telefon medans min har legat på lagning så då kom han fram till at han tar bort avbetalningen på telefonen och bindningstiden på abonnemanget och krediterar för tiden som den har legat på lagning så nu var jag av med detta problem, hejdå Sony, välkommen Samsung... Det lönar sig tydligen att anmäla till ARN ibland, tråkigt bara att det ska behövas att bråkas för att få företagen att erkänna brister i sina produkter.
     
    renskav, Hojte och ASR gillar detta.
  10. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Mycket bra att du står på dig och grattis till utfallet. Jag tycker definitivt att flera borde stå upp mot företagen och inte vika ner sig.
     
  11. theswede78

    theswede78 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har oxå drabbats av sprucken baksida. Sprickan går från sida till sida strax över NFC loggan. Får lämna den till Telia då det är min företagsmobil. Inte kul att behöva berätta för chefen att ens 4 dagar gamla telefon gått sönder.

    Återkommer med vad dom sa på Telia.
     
  12. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Har funderingar på att köpa en Z3 Compact men efter denna tråden så kanske man ska vänta på Z4C istället. Jäkligt fin lur annars!
     
  13. tribe

    tribe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2012
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Ända dom sagt är ju z4 en Compact modell är inte säker att det kommer.
     
  14. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Då kanske jag får vänta på z5 comact isf... känns så tråkigt att köpa något som man vet är allmänt skört. Anledningen till att jag vill ha en sådan är för att den ska tåla lite mer när man är ute i skog och mark.
     
  15. tribe

    tribe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2012
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Min håller bra utan skydd mer än ett skin på baksidan tycker absolut inte att den är skör är inte direkt överdrivet försiktig med min heller. Har haft min sedan releasen utan ett märke på den.
     
    marcusronnback, Perra82 och onekw gillar detta.
  16. Xaphod

    Xaphod Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    ROM:
    Sony Stock
    Var orolig för sprickor när jag läste den här tråden innan köp. Nu, efter 4e fallet i golvet, senast från en strykbräda ca 1 meters höjd, så är jag glad att den ändå inte är så skör som jag trodde. Har inget skydd nånstans, men den har hållit... Hittills! :)
     
    MatsGF gillar detta.
  17. JonasFri

    JonasFri Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Verkar ju som att Sony har några allvarliga brister i sin tillverkning då vissa telefoner verkar tåla det mesta, och vissa spricker bara man tittar på dom.
     
    kalleboston gillar detta.
  18. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Har följt denna tråd sporadiskt sedan min styvson för ett par månader sedan köpte en Z3 kompakt men inte nämnt något om detta för honom, idag så visade han den spruckna baksidan. Han har aldrig tappat den & är extremt försiktig, har klarat två Iphones innan detta. Vi kommer att gå till Tele2 & kräva att få den fixad & om inte dom går med på det så får vi kontakta Sony direkt. Mycket tråkigt :-(
     
  19. gagaspode

    gagaspode Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    För mig vägrade Sony, trots att vi skickat in två telefoner som inte fått nåt våld utövat mot sig, och hänvisat till både denna tråd och bekanta som haft samma problem. Väldigt trist, det känns som ett oerhört tydligt fall av kass tillverkning. Inte så troligt att man köper en Sonytelefon igen...
     
  20. gagaspode

    gagaspode Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Det känns ju inte som att det är fall den är känslig för, det är snarare något annat som är problemet... Vi har två till här på kontoret som håller bra, medan två andra har gått sönder "spontant".