Storebror ser dig

Diskussion i 'Allmänt' startad av donaldduck, 22 jan 2011.

  1. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Goole får ju kritik med jämna mellanrum när man ser deras bil som tar gatubilder, bilen registrerar även den unika MAC adressen till de routers den passerar. Google svar på kritiken är i princip två påståenden: ”Vi registrerar inget som är bundet till en given person” och ”vi gör inget som våra kunder inte tillåter oss.”.

    I min HTC Desire har jag ikryssat i att den får använda trådlösa nätverk och basstationer för positionsbestämning. En förutsättning om man vill använda detta är att man godkänner att ”anonyma platsdata” skickas till Google. Detta även om inga program körs.

    Satte igång en iPod touch förra veckan, det är i princip en iPhone utan telefon och GPS. Det finns även en karta i den, ser nästan identisk ut med den i min Desire. Av denna anledning reagerade jag först inte över att min position fanns markerad på kartan, med en ring runt som markerade toleransen i positionen. Ingen GPS i iPodden, ingen telefon där man kan använda basstationer för lägesbestämning. Man är tvingad att ha WLAN igång för att få positionen, iPodden hämtar alltså ner något från en databas där routers MAC-adresser parats med GPS-koordinater. Det intressanta är hur de lyckats para ihop dessa data. I mitt fall knappast med bilen. Bor inne på ett område avstängt med vägbom. Googles bil har knappast varit där inne. Kvar då de data våra Android telefoner rapporterar till Google. Om de flesta som har Androidtelefoner låter denna tjänst vara påslagen, och har WLAN igång, så är de data Google får från sin bil rimligen försumbara jämfört med de som kommer från våra telefoner.

    De data som samlas in är säkert anonyma. Ofta registrerar vi våra produkter hos tillverkaren, jag gjorde det med iPodden. I registreringen finns serienumret, i tillverkarens databas kopplas säkert serienumret till den unika MAC-adressen i våra telefoner/iPoddar. Tillverkaren sitter alltså oftast på uppgifter som medger att de enkelt, om de vill, kan binda en person till geografiskt läge som funktion av tiden i många fall. De kan också hävda att de fått vårt tillstånd till den information de fått ifrån oss.
     
  2. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    skumt ja.. skulle reflexmässigt säga att det är radion men som du skriver så har den ju ingen telefondel... i usa kör dom trådlåsa hotspots i större utsträckning än här (antagligen för att deras telenät suger), så där vet jag att det funkar, men när det funkar i sverige.... hmmmm?

    annars är ju Google 1984 hur man än ser på det. Nu med places-widgeten där man ska ge sin åsikt om olika places har de ju t.o.m. börjat åsiktregga oss hehe...

    För några år sedan släppte yahoo en lista på ca 500k sökningar där varje sökning var märkt med ett anonymt id. Det tog en journalist en halv dag att identifiera ett id till en specifik person och då hade han räknat ut vad hon bodde, vilka sjukdomar hon verkade ha, vad hon åt ja du vet sånt man googlar på "anonymt". Och nu med google-konton behöver man ju inte ens detektiva, vi har ju talat om vem vi är.
     
    Last edited: 22 jan 2011
  3. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Jag vet att sony ericsson anställda har fått en app till telefonen som loggar denna typ av data för att skapa större precision. Som jag förstår så har de gjort lite av ett spel av det. Det gäller helt enkelt att hitta så många nätverk som möjligt. Vad det är för data som sparas vet jag ej men troligen bara mac och position på mobilen samt singnal styrka. Jag vet visserligen inte om de gör detta fortfarande men för ett år sen gjorde dem det. Så om du bor i en större stad i sverige så har nog någon vandrat förbi och sammlat in datan. Sen om även data från våra telefoner används det vet jag ej. Men tvivlar lite på det eftersom det dar mycket batteri.
     
  4. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Promenerade i närheten av bostaden med iPodden. Började där jag inte hade kontakt med min router. Den visade min position direkt. Sämre precision än i bostaden, dock inom cirkeln. Gick sedan förbi bostaden och ytterligare 300 m. Man kunde se hur positionen hoppade fram när jag passerade olika routers. Positionen rätt inom 30 meter för större delen an sträckan. Förutom just utanför min bostad var jag alltså inte ansluten till Internet => iPodden har tankat ner data för ett område. Som kan användas utan anslutning till Internet.

    Att våra telefoner skickar platsdata till Google framgår när man aktiverar tjänsten. De behöver ju inte skicka data kontinuerligt, någon gång per dygn räcker. Då blir inte effektförbrukningen något problem. Min Desire har en hel del kommunikation när jag startar den.

    Om vi kör bil med karttjänsten, eller en annan navigator, igång samt har WLAN påslaget skulle vi hypotetiskt kunna göra samma jobb som Googles bil avseende lokaliseringsdata.

    Skulle vara intressant att veta hur de kopplar en given MAC-adress till ett läge med sådan precision. Min router har de prickat in med en precision på några meter.
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Skulle google verkligen dela med sig av data bara sådär? Då de har lagt mycket tid och pengar på det tvivlar jag lite på det. De kanske säljer datan, vad vet jag.

    Kunde inte bry mig mindre med tanke på att telefonoperatörerna redan vet var jag är och när jag var där och nej, jag har ingen ipodtouch eller vadsom nu. Har min mobil.
    Det jag bryr mig om mer är om/vad de vet om datan jag skickar. Annars är vi redan väl bevakade, hur väl vi nu själva vet om det är en annan fråga.
     
  6. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Vad är fördelen med att tillåta positionering över wlan om man har 3g o gps? Stängde av min wifi när jag skulle jobba för att spara batteri och när jag startade maps ville den aktivera wifi igen "för större precision ". Google vill tydligen gärna att man använder det. Vad tjänar man själv och google på att använda/kartlägga sånt?
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Bättre precision när du ska använda gpsen? Dvs om du är hos någon annan som har blivit kartlagd vet du exakt vad du är.

    För google: väldigt mer specifierade reklamer (eller möjlighet till) plus att de har en tjänst med väldigt god precision utan gps. Given win.
     
  8. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    på SGS märker jag en klar förbättring av positionen med GPS om wifi är påslaget.

    Bristen i systemet måste ju vara att många hotspots knappast är geostationära.
     
  9. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

  10. swipe

    swipe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja, vi är "bevakade", eller? Ericsson säljer data till exempelvis TomTom så att de ska kunna skapa nya smarta lösningar till sin GPS-tjänst. Google använder informationen till att skapa personliga annonsplatser m.m.
    Dessa tjänster har uppkommit för att företagen tjänar stora belopp på dem, inte för att de måste hålla koll på oss "dödliga" (ordlistan föreslog rörliga istället för dödliga :D ) Vem som köper informationen och i vilket syfte, går alltid att diskutera.

    Vad anses vara personligt och vad kan loggas utan att det inskränker på den personliga integriteten? Du väljer idag själv, oftast, vad du är beredd att dela med dig av.

    Sent from my Nexus One using Tapatalk
     
  11. Kalliste

    Kalliste Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har skaffat en Galaxy Note 4, som jag håller på att lära mig. När det gäller positionering och batteritid vill jag optimera telefonen utan att avslöja för Google var jag är.

    Det vär länge sedan någon skrev i denna tråd och kanske har förhållandena ändrats. Vilka rekommendationer har forumet gällande inställningar?

    /pa
     
  12. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Stäng av GPS om du inte vill att positioneringen ska störa dig.
     
  13. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Kör Android 5.01. Där, liksom för tidigare versioner tror jag, så används tre typer av indata för att få telefonens läge; GPS, WiFi och telefonnätets basstationer. Det går att bestämma telefonens position även om GPS är avstängd. För att få den helt ”tyst” får man stänga av alla dessa funktioner. I min Nexus 5 gör man det genom: Inställningar – Plats. Där har jag en knapp längst uppe till höger som jag kan stänga av allt med (har inte kollat men knappen bör ha den funktionen.
     
  14. Khamel

    Khamel Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om man är paranoid och kör med standardinställningar i Android så kan man skrämma sig själv lite genom att titta på denna sida!

    https://maps.google.com/locationhistory

    Google vet helt klart mer om mitt liv än vad jag själv kommer ihåg....
     
  15. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Det är så enkelt att slå på platshistorik utan att man märker av. Går man med i Google Now sker det ju per automatik.

    Lite konstigt att Google inte fått större kritik för detta..
     
  16. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Google Now bygger på att du ger väldigt mycket information till Google så de som aktiverar det är inte foliehattarna. De ser istället gärna till att Google vet så mycket som möjligt om vad de gör så att de får rätt kort presenterade för sig vid rätt ögonblick.

    Jag är lite tveksam till att man inte får någon info om aktiveringen av platstjänser när man aktiverar Google Now, men det var så länge sen jag gick med så jag kommer inte ihåg och jag är motsatsen till foliehatt så jag ger gladeligen bort min platsdata till Google om de kan hjälpa mig att få rätt information när jag behöver det, ex. vägarbeten eller olyckor på vägen jag kör på.
     
    dannejanne gillar detta.
  17. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Den säger ju till, men det är inte så hemskt tydligt. Om de ska spara något som platshistorik tycker jag de borde vara något som användaren verkligen förstår sig på, och inte kan så enkelt råka att aktivera.