Turbo-laddare i bilen!

Diskussion i 'Allmänt' startad av malajo, 5 mar 2015.

  1. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Nån som har en lösning för en snabbare laddare till bilen.
    Vill inte ha en i cigg-uttaget utan mer för fast installation bakom stereon med bara kabel-änden ut till telefon-hållare.

    Nån som har nån lösning?
     
  2. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Det är väl bara ta isär ciggladdaren eller klippa av den och efter det ta bort diverse paneler så du kommer åt cigg-uttaget på baksidan. Här kan du antingen klippa båda kablarna och sätta 2 kablar i varje kabelsko eller göra det ordentligt och löda ihop med krympslang.
    + på cigguttaget är stiftet i mitten.
    + på ciggladdaren är pinnen i mitten.
     
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Som elektroingenjör så kan jag nog säga mig vara expert på området. Du får sno matning från något ställe. Cigg-uttaget brukar vara säkrat för ganska höga strömstyrkor, så är det lämpligt att göra en parallellkoppling bakom det. Pinnen i mitten är +. Höljet är -.

    Sedan måste du konvertera till 5V för att ladda mobilen. Här är ebay din vän! http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_nkw=12v to 5v converter&_frs=1

    Du bör ha en som klarar minst 3A. Då riskerar du inte att den blir överbelastad. Det är viktigt eftersom en sådan konverter ej har någon strömbegränsning som mobilladdare har. Det blir alltså mobilen som bestämmer laddströmmen. Den laddar så snabbt den kan och slår sedan av när den blir full!
     
  4. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Det var nån sån ebay-pryl jag var på jakt efter :-)
    Men om jag vill nyttja turbo-laddningen som bla nexus 6 har så blir det alltså att köpa en cigg-laddare och plocka isär den.
    Den laddar ju med 9 och 12V så jag antar att eBay-prylen inte funkar då.
    Får fundera lite på detta, det viktigaste är dock att den orkar med att ladda även om man streamar musik och kör med gps.

    Om jag köper prylen från eBay med 2 usb så är det väl mest troligt att dom delar på dom 3A eller?
    Spelar inte så stor roll egentligen för jag beställde precis 2 st singel-usb.
    Känns som att det borde bli bättre med 2 singel i stället för en dubbel.
     
    Last edited: 5 mar 2015
  5. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Att de kör 12 eller 9V är nog för att en usb kabel bara är ratead för 1,8A. Ska man ladda snabbare måste man höja spänningen. Men mobilen sänker sedan till 5V.

    Har du en mobil som klarar 12V in så kan du i princip koppla den direkt på bilens elsystem. Skulle dock rekommendera omvandlare ändå för att spänningen blir stabilare. Finns 12 till 12 v också.

    Edit: Köper du en med 2 usb så delar de på strömmen. Spänningen blir dock densamma i båda
     
  6. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det där visste jag utan att vara elektroingenjör liksom de flesta andra.
    Lät douchy, just saying.
     
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det är ganska grundläggande kunskap, ja. Men TS frågor tyder ju på att han/hon inte är särskilt insatt så jag tänkte vara snäll och förklara från grunden.