Finns det någon telefon som passar mina krav?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av JonasFri, 27 jan 2015.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. JonasFri

    JonasFri Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag har (?) en Sony Z3 Compact nu,fast den ligger iofs på lagning för en självsprucken display, har alltif haft Sonytelefoner(Ericsson) och varit nöjd med allihopa förutom Z3c:an då den inte verkar tåla någonting. Alla mina tidigare telefoner har tålt att tappas nån gång från typ 1-1,5m höjd utan att gå sönder så är inte alls nöjd med hållbarheten på den nya som sprack av sig självt i fickan.

    Så vilka krav har jag då?

    Storleken: Vill ha en lite mindre telefon, tycker Z3C är lite för stor också men fanns inte så mycket alternativ vad jag vet som har hyffsad prestanda. Så typ 120X60 mm och ca 4" skärm vore lagom.

    Hårdvara: Ska ha hyffsad prestande vilket inte verkar vara det vanligaste i dom mindre telefonerna som finns.

    Ytterhölje: Absolut inte denna idiotiska baksida av glas som Z3C har då det bara ökar risken för sprickor och är snorhalt att hålla i, gummerad baksida av antingen plast eller metall ska det vara

    Kamera: Dessa 20 mp som Z3C har är fullkomligt onödigt i en telefon, 8-10 mp räcker gott med den lilla optik och bildsensor som finns i en telefon, vill jag ha bättre bilder så använder jag en riktig systemkamera.

    Vattentät: Gärna, men om den är så idiotiskt konstruerad som Z3C så man måste byta display bara för att glaset har spruckit då dom limmar ihop allting så är jag hellre utan vattentätheten.

    Så i korthet:
    4" skärm
    Inget onödigt glas utöver skärmen, gummerad baksida i plast eller metall
    120X60 mm yttermått
    Bra prestanda/hårdvara
    4G och minneskortplats är ett måste...

    Finns det nånting på marknaden som passar in på denna spec?
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Närmsta du kommer är iPhone 5S 64 GB.

    Med den minnesmängden lär du väl knappast behöva minneskort.
     
  4. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Dina krav tyke rjag passar in på den telefon jag fick som jobbtelefon för et tag sedan, http://www.sonymobile.com/se/products/phones/xperia-m2-aqua/ bortsett från att den kanske är lite för stor, och skärmupplösningen är mycket lägre. Den har i alla fall en mycket tåligare baksida och riktigt bra batteritid.
     
  5. JonasFri

    JonasFri Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Samsung A3 lät intressant vid första anblicken, men den är lite större än Z3c coh större vill jag inte ha, sen ser ju hårdvaran inte ut att vara så rolig. Sony M2 är för stor så den går bort, storleksmässigt så skulle en Sony E1 funka men den har ju också sugig hårdvara, sen så vart jag lite anti mot Sony också när Z3:an pajjade ihop av sig självt o jag får stå för det själv som det verkar än så länge...

    Iphone har jag aldrig varit sugen på, kankse måste tänka om men helst inte...
     
  6. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Sony xperia z1c kanske?
    Dock inte 4 tums skärm
    Eller sony xperia V
     
  7. Grapetonic

    Grapetonic Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Har typ samma problem. Har idag en Sony Xperia V och jag tror inte det finns något idag som kan ersätta den storleksmässigt, hållbarhetsmässigt och prestandamässigt. Tyvärr börjar det märkas att telefonen har några år på nacken med för lite internminne som största brist.
     
  8. JonasFri

    JonasFri Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag köpte mig en Samsung A3 för en månad sen och den är helt OK, iaf än så länge. Enda jag har att anmärka på den är att den är onödigt tunn, dom hade kunnat lagt på 1 mm på tjockleken så att kameranlinsen inte hade stuckit ut på baksidan, och klämt i lite större batteri samtidigt. Den känns gedigen och välgjord med metallramen, inte alls så skör som Sonyn kändes (och är visade det sig), hade dom bara nöjt sig med 4" skärm istället för 4,5" så hade jag vart helnöjd, fortfarande lite för stort för mig med små händer, och som vill kunna sitta med en hand och nå hela skärmen vilket är gränsfall nu...
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.