Stora fotografitråden / fotografer i forumet

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dockland, 4 jul 2010.

  1. AlexE

    AlexE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Jag investerade i Lee's filtersystem - sved i plånboken men det är riktigt grymma grejer.

    Ett foto taget med ND10 filtret BIG stopper. 3 min, f/11 med Nikon D7100 och Tokina 11-16

    uploadfromtaptalk1426626284536.jpg
     
  2. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Smart! Tack för tipset
    Fett!

    Edit: Btw, kan ni rekommendera några polariseringsfilter som inte kostar tusen miljoner? :)
     
    Last edited: 18 mar 2015
  3. kongo

    kongo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

  4. AlexE

    AlexE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Jag har ett kenko som har 6 år på nacken, kostade 300 spänn (prislappen sitter kvar). Det är sådär, fungerar men skapar en viss oskärpa vid 100% förstoring. När det kommer till filter så är den optiska kvalitén viktigast och oftast går det hand i hand med pris.

    Det beror på vad du har för krav.

    Kolla denna länk, visserligen rätt gammal men kan ge en fingervisning på vad som är bra och dåligt kontra pris.

    http://www.lenstip.com/115.1-article-Polarizing_filters_test.html
     
  5. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Tack, ska kolla på det hemma.

    Fick en liten knäpp i skallen nu, funderar på att byta ner mig lite. Jag har ett set med Canon 5D MkII i superkvalitet, Canon 24-105 4,0, SpeedLite 430EX II, Canon 50 1,8, väska, minneskort, batterigrepp, extra batterier osv osv. Fotar tyvärr inte så mycket längre, har tappat lite intresse. Köpte hela köret för 15k, kan man få ungefär samma nu tror ni?

    On jag säljer skulle jag vilja köpa något mindre tror jag, kanske något i stil med Samsung NX1. Hur mycket "sämre" är det jämfört med vad jag har nu?
     
  6. AlexE

    AlexE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Nypriset för huset och gluggen (24-105) verkar ju ligga på runt 20k om jag kollar rätt så 15k borde du kunna få för all din utrustning - kanske aningen lägre beroende på hur många etc som finns ute för försäljning.

    Ex NX1 vs 5dmk2 så är ju sensorn annorlunda, FF på 5d och DX hos nx1, dvs du får ett mindre omfång med samma brännvidd, egentligen så kvittar det så du istället för ex 24mm hoppar ner till 18mm och på så sätt har samma omfång i bilden.

    FF säga också vara bättre i dåligt ljus och med högre ISO samt ha möjlighet till kortare skärpedjup.

    NX1 är även den soegellös och vad som är bäst mellan spegel och icke spegel lämnar jag öppet för jag har ingen aning.

    NX1 har fler pixlar och fler AF punkter men AF tror jag funderar olika mellan spegel och soegellöst så frågan är vad som är bäst.

    Du får en nättare kamera som med största sannolikhet håller samma klass på bilderna men med en annan teknik. DX kontra FX är en smaksak och mycket beror på vad du fotar. DX optik är oftast billigare. Canon har antagligen mer optik än samsung men samsung blir kunna köra andra fabrikat med en adapter på samma sätt som Sony.

    Googla och kolla skillnader mellan spegel och soegellöst innan du byter för att se om det passar just dig.

    F.ö verkar nx1 vara riktigt bra :)
     
  7. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Ja NX1 ser riktigt trevlig ut men den är lite väl dyr. Har börjat titta på Sony A6000 istället, fått mycket goda omdömen :)
     
  8. AlexE

    AlexE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    A6000 verkar vara väldigt prisvärd. En stor fördel med Sony vad jag hört är att du kan i princip använda vilken optik som helst, oavsett tillverkare tillsammans med adapter vilket öppnar många dörrar.

    Jag hade gått till en butik och provat med lite olika gluggar i olika storlekar och vikt. Det är ju ett litet hus och det kan säkert bli framtungt med tyngre optik. Har man däremot liten och lätt optik så blir det ju väldigt behändigt att ta med sig kameran. :)
     
  9. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Precis det jag tycker om med den. Sett lite reviews och de har förbättrat mjukvaran markant, grymt snabb autofokus, bra sökare och den är bra i mörka miljöer.

    Resonerar likadant som du, men tror inte jag kommer gå högre än 70-optik. Är framför allt sugen på 16 så den blir löjligt lätt och rolig att ha med sig överallt :D
     
  10. Flagellant

    Flagellant Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag har både Sony NEX (alpha numera 'rå) och Samsung NX. De är faktiskt bra på olika sätt - till att börja med är de ungefär ekvivalenta i fråga om bildkvalité. Skillnaderna är försumbara - marginellt bättre iso-prestanda på Sonyn mot något högre upplösning på Samsungen. Men systemen är drastiskt olika i filosofi - jag föredrar Sonys hus (älskar mätsökarformen), men anser att Samsungs objektivutbud är bättre. Samsung har en uppsättning billiga men ack så kompakta och kvalitativa pannkaksobjektiv som verkligen gör det systemet till de mest kompakta ficksystemet som går att få för pengar. Jag har 16, 20, 30 och 45-objektiv till min NX och alla är riktigt bra glas som lätt glider ner i en rockficka med objektivet på. Dessutom en 16-50 pannkaka som är betydligt bättre än Sonys motsvarighet (har båda) när man är på det humöret. Snabb AF. Svårt att spöa för hiking, film och street. Sonyn har å andra sidan fantastiska mängder adaptrar och jag använder den nästan uteslutande som porträtt- och landskapskamera med manuell fokus och gamla Nikon-, Canon-, Pentax-, Minolta-, Konica-, Contax- och Olympusglas. Allt från 8mm till 1000mm... Till det är den helt överlägsen. Och man får onekligen mycket kamera och prestanda för pengarna med A6k. Budgetera bara för glas också, för det mesta som inte är direkt dåligt är rätt dyrt för alphorna...

    Skulle i dagsläget inte kunna välja bort något av systemen.
     
  11. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Tack för den mycket gedigna genomgången, intressant läsning. Om man inte vill pröjsa riktigt så mycket som Samsung NX1 kostar, vad är då nästa steg neråt?
     
  12. Flagellant

    Flagellant Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det beror på. Dels kan man backa till NX30, vilket är ett hus som liknar NX1 med något mindre externa kontroller, "gamla" 20mp-sensorn och inte vädertätat. Mindre buffer och inte samma blixtrande AF heller. Å andra sidan är skärmen inte bara uppfällbar utan helt utfällbar, vilket gör den till ett bra val för folk som kör mycket video. Dels till NX300 eller 500. NX300 är NX30:ans kompakta motsvarighet - utan sökare, ungefär samma formfaktor som NEX 5-serien. Den har jag själv och med pannkaka är det en kamera som jag använder som alltid-ha-med. NX500 har just släppts och är motsvarande fast för NX1 istället för NX30, dvs. en NX1 utan sökare och vädertätning, samt med mindre buffer. Skulle jag handla idag skulle jag nog satsa på en sådan - rapporterna från Sydkorea, där den släppts i handeln, gör gällande att den har samma fina sensor och AF som NX1. NX300 är dock löjligt billig nu och räcker långt...

    Ska säga det också: om du skjuter mycket tele är Sony:n rätt val. Inget av systemen har för närvarande eget glas längre än 210mm (Samsung har visat ett 300/2.8 på mässor, men ingen vet när det kommer eller vad det kommer att kosta). Till Sony kan man däremot skruva på en LA-EA2-adapter och sedan klämma på snabbt autofokuserande tele som passar till Sony's "stora" alphaserie. Jag skjuter sällan längre än porträtt på 135mm, så för mig är det egalt, men för den som vet med sig att han hör till mer-tele-är-bättre-kategorin är Sony helt enkelt det enda valet i dagsläget.
     
  13. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Tittade lite på NX500 idag vilken jag tycker ser mycket trevlig ut också. Jag ligger nog i samma område som du där - fotar sällan över 105mm och fotar hellre landskap/vidvinkel än annat. Mycket det som lockar mig med en mindre kamera också - med en kort vidvinkelglugg på ett sådant hus kan man ALLTID ha med den och slänga fram i en handvändning. Precis det jag vill med fotandet.

    Jag har också läst att Samsung ligger liiiite högre i bildkvalitet och att deras glas kanske är lite trevligare, dessutom har de bättre menysystem. Så ja, det är helt klart ett alternativ.
     
  14. Flagellant

    Flagellant Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Den stora skillnaden för mig är objektiven. Sony har en rätt usel 16mm pannkaka, en halvt ok 20mm pannkaka och en högst medelmåttig 16-50 motorzoomad pannkaka. That's it. Alla andra objektiv - inklusive Sigmas fina 19/30mm - är stora och gör om kameran till en hammare med litet huvud. Samsung har en lineup av pannkakor som inte bara är bättre överlag utan snabbare och billigare också. För den som premierar ett kompakt system är det helt enkelt inget att fundera på. Å andra sidan erbjuder NX bara "fejk-DSLR" och P&S-utan sökare. Sony NEX6/7/A6k är så mycket skönare som just hus... Samsungs menysystem är fullkomligt överlägset, kontrollerna i övrigt ungefär likvärdiga. Utbudet av tredjepartstillbehör är ojämförligt bättre till Sony. Båda har i mitt tycke rätt kassa jpg-motorer i kameran och bör primärt användas som RAW-maskiner. Jag skulle gå så långt som att säga att är man vet med sig att man i huvudsak ska plåta jpg bör man nog titta på Fuji (eller möjligtvis Olympus, om man kan leva med m4/3) istället.

    Som sagt, skulle inte vilja göra mig av med något av systemen. Vet faktiskt inte vilket jag skulle välja bort om jag var tvungen. Mitt användningsmönster för dem är helt olika.
     
  15. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Någon som vet hur jag flyttar alla mina bilder samt lightroom katalogen till en extern plats utan att förstöra något?
     
  16. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    Söker en "vanlig" glugg som kan ersätta min trasiga "CANON EF-S 17-85MM F/4-5,6 IS USM"
    önskemål:
    skall ersätta mitt förra trasiga objektiv så liknade egenskaper.
    helst under 3k-2k kr
    Gärna låg bländare.

    tackar på förhand
     
  17. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Lite över budget men jag var mycket nöjd med min Sigma 17-70 2,8-4,0 Contemporary http://m.prisjakt.nu/product/1908260

    Kanske går det att hitta en begagnad inom budget. Modellen kom för något år sedan så en begagnad kan inte vara särskilt gammal.

    Har bara fullformat nu, annars hade jag behållt det objektivet. Mycket lätt och smidigt och dessutom gick det att justera mha en USB-mojäng.
     
  18. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Även om det är lite utanför budget kanske skulle jag tipsa hårt om ett Tamron f17-50 2.8. Mycket magi för pengarna. Priset ligger runt 3000-3500:- nytt, begagnat runt 2000:- kanske?
     
  19. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Om det fortfarande går att köpa finns ju också den äldre modellen som är billigare. Jag har den och är nöjd. Samma namn fast utan contemporary
     
  20. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Lite tråkig himmel tyvärr men det fick duga. Upptäckte också nån konstig artefakt till vänster om vagnen. Måste rengöra sensorn tror jag.

    [​IMG]