Vilken är din favoritapp för geocaching?

Diskussion i 'Applikationer' startad av lassekongo, 22 mar 2015.

  1. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Som titeln säger, vilken är din favoritgeocachingapp och varför? Vad geocaching är: https://www.geocaching.com/, https://en.wikipedia.org/wiki/Geocaching

    Jag har själv använt Groundspeaks betalapp sedan jag började, men jag tycker att den appen saknar en del funktioner, bl.a. lagring av offlinekartor. Jag har också haft en del problem med att waypoints försvinner, vilket kan vara jobbigt om man valt att spara lösningen på mysterycaches som en waypoint.

    Jag har kollat på c:geo, men den använder tydligen inte Groundspeaks API om jag förstått det rätt, vilket jag tänker kanske kan medföra problem? Den verkar dock ha möjlighet att spara offlinekartor från Openstreetmaps.

    Vilken geocaching app använder ni och varför?
     
  2. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    De perioder jag kört så har jag alltid använt C:geo. Har aldrig haft något större problem med den appen, har använt den i flera år. Brorsan har plockat ca 300 med C:geo och har aldrig heller klagat. Fördel är ju att dom också stödjer flera än bara groundspeaks tjänster.

    Why does c:geo not use Groundspeak's public API ?
    Let us answer this once and for all in one place. But let's start with basics.

    There is very simple reason why us and groundspeak can't sync. We are a FREE, opensource application, they are a corporation. We give our software for no money, they would like to make profit with a service. They don't like what we do, we don't like what they do. It's like fire & water, cat & dog, hell & heaven....

    The initial idea of c:geo is to provide a free (and open-source) app for mobile geocaching for everybody.

    What would change with the API?

    - c:geo only for premium members
    - no support for OpenCaching or other platforms than geocaching.com
    - Groundspeak-advertisements

    There are also problems with the development:
    - Development would take 2-4 months to implement the API
    - During this time there would be only access to a testing-server, no nightly-builds
    - Devlopers are using the development-build for caching
    - The API requires a private key for the app. But c:geo is open-source. There are a lot of independent developers, but only one would get the key - all other developers wouldn't be able to test what they do
    - c:geo would be no longer open-source
    - Only a few core-developers allowed
    - Much slower development

    The Groundspeak's "public" API would fix most of our current problems, however c:geo would then force users to pay money to a corporation. This is not the opensource spirit.
    If Groundspeak says OK to our idea then c:geo might have an API some day...
     
  3. foppson

    foppson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag använder en app som inte uppdaterats på väldigt länge, Neongeo, det enda jag saknar i den appen är att kunna ladda ner cacher via GC-nr och att kunna logga TBs som man inte har i sin hand.
    Mannen bakom Neongeo har övergett den appen och jobbar numera med Cachebird, den appen är långt ifrån lika bra i mitt tycke som Neongeo fast det tar sig, nya funktioner kommer hela tiden.
    Jag kör uteslutande offline caching, dvs laddar min gps och telefon med gpx-fil från GSAK. Kör man uteslutande online och offline bara ibland så är nog Cachebird en bra app. Du kan lägga till egna kartservrar och kartfiler, du kan även skåla upp kartan, vilket kan vara bra.med dagens högupplösta skärmar.
    En annan trevlig app är Cachesense, den kan vrida kartan så att den pekar i färdriktningen.

    /The Forslunds
     
  4. Gnopps

    Gnopps Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag hade ingen idé att man kunde använda annat än den officiella, tack för tipset!
     
  5. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag ska ge c:geo en chans. Ska utomlands och tänkte försöka ta några cacher så jag hoppas lite på dess offlinefunktion. Den verkar ha mer funktionalitet än Groundspeaks i alla fall :)

    Cachebird kanske jag provar lite senare. Jag var inte jättenöjd med gränssnittet där... :/
     
  6. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Glömde bort den här tråden lite...

    Groundspeak har ju uppdaterat sin betalapp som numer heter Geocaching Backcountry. Enligt changeloggen på Play är den "the perfect app for when your geocaching adventures take you beyond the reaches of cell signal", vilket jag tolkar som att den ska ha offlinestöd. Förutom att de har bytt ikon på appen, verkar den enligt mig vara identisk med tidigare. Någon som har sett någon skillnad?

    Jag har även provat c:geo under snart två månader och är väldigt nöjd! Den kanske är lite krånligare att använda än Groundspeaks, men mer pålitlig tycker jag. Gillar dessutom starkt stödet för offlinekartor from Open Street Maps. Föredrar som sagt satellitbilder, men vid dålig täckning kan man ju använda en vanlig karta istället.

    Det enda jag tycker är lite jobbigt är att man verkar behöva cleara alla offlineloggar samtidigt. Jag brukar låta offlineloggarna ligga kvar och sedan ta bort dem en och en när jag loggar dem på datorn. Eller går det att ta bort dem en och en?
     
    bernard gillar detta.