Diskussion: Android 5.0 / Lollipop till Z3

Diskussion i 'Xperia Z3 - Allmänt' startad av seekay, 9 feb 2015.

  1. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag är nöjd! Fabriksåterställde och fick mycket minne på köpet..
    Mitt problem är att jag råkade installera ett gmailkonto för mycket. Någon som vet hur man kan ta bort det.
     
  2. Taftus

    Taftus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X
    ROM:
    iOS
    Telefon 2:
    Nexus 6p
    ROM:
    Android
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    ROM:
    Android
    Platta:
    Microsoft Surface Pro 3
    ROM:
    Windows 10
    Platta 2:
    iPad Air 2
    ROM:
    iOS
    Har du tittat i inställningar -> Konton? Där har du konto till olika applikationer som man kan redigera.
     
  3. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Gahh hur dum får man vara. Tack betyder det.
     
  4. masa69

    masa69 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2009
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    170
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro
    Telefon 2:
    iphone 6s
    Last edited: 26 mar 2015
  5. RekkaOne

    RekkaOne Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Tråkigt om det är så mycket problem med efterlängtade 5.0
    Jag har inte uppdatera än, väntar till helgen så tiden finns att fixa o trixa.
    Iaf... Ni som gnäller som fan att 4.4.4 är bättre och att ni aldrig skulle lämnat de. Flasha tillbaka till det då??? Ser inte problemet!
     
    cassis gillar detta.
  6. meconer

    meconer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har provat lite och kommit fram till att androids mailklient för active sync lägger in säkerhetsbestämmelser som gör att aviseringar inte visas på låsskärmen. Man kan inte heller använda smart lock. Som ett alternativ finns numera outlook för android https://play.google.com/store/apps/details?id=com.microsoft.office.outlook&hl=sv . Den fungerar bättre. Den kräver fortfarande kod för att låsa upp telefonen men smartlock går att använda och aviseringar fungerar igen.
     
  7. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag tycker inte att det varit så många problem. Lollipop är verkligen snyggt och funkar bra!
     
  8. mocca

    mocca Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2015
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    Bara av ren nyfikenhet nu. Hur flashar man tillbaka?
    Jag har ännu inte installerat Lollipop. Är nyfiken på att göra det, men det är ändå nått som håller mig tillbaka. Är ganska nöjd med kittkat. Så jag är inte säker på om jag ens vill ha Lollipop. Men en förnyelse är alltid kul.

    Dock om jag inte skulle vara nöjd med lollipop. Hur flashar man då tillbaka?
     
  9. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Håller med! Jag har inte direkt stött på något jag inte gillar. Tycker det ser riktigt snyggt ut :)
     
    mocca gillar detta.
  10. Pzycic

    Pzycic Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    337
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Du laddar ner den rom du vill använda dig av, lättast från XperiFirm så du får korrekta utgåvor och sen bara flashar in med hjälp av flashtool. Sjukt enkelt. Självklart så kommer telefonen att återställas helt, du kan inte spara någonting såvida du inte gör en backup med hjälp av antingen Helium (kräver inte root) eller nått annat backup program som tex Titanium (kräver root.)

    Jag har uppdaterat min har inga som helst problem med varken minnesanvändning eller någonting. Allt flyter på hur bra som helst och ser riktigt snyggt ut. Jag kommer absolut inte ned nedgradera.
     
    mocca gillar detta.
  11. inact_0004

    inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Hej allihopa!

    Först av allt vill jag be om ursäkt för vår frånvaro på Swedroid under den senaste tiden. Vår ambition är att kunna vara så aktiva här som möjligt men ibland räcker det inte till. Jag ser att det är många som har frågor och funderingar kring vår Android 5.0 Lollipop uppdatering. Jag har därför knåpat ihop några svar på de kanske vanligaste frågorna men om det är någon fråga som ni tycker saknas eller om ni undrar över något speciellt så hör av dig.

    Varför kan jag inte uppdatera min telefon till Android 5.0?

    - Android 5.0 uppdateringen är nuläget lanserad för Xperia Z3, Xperia Z3 Compact, Xperia Z3 Tablet Compact, Xperia Z2 och Xperia Z2 Tablet. Först ut är alla enheter med nordisk anpassning av programvaran och vi kan tyvärr inte svara på operatörsanpassningar.

    Du kan uppdatera din Xperia enheter via PC Companion eller direkt via enheten (FOTA). För uppdatering direkt via enheten rekommenderar vi att du använder Wi-Fi anslutning då Android 5.0 är en stor uppdatering.

    I början när en ny programvara rullas ut kan det vara högt tryck på servrarna och om du får meddelande att uppdateringen misslyckades så föreslår vi att du avvaktar ett tag och försöker på nytt.

    Om det fortfarande inte fungerar tveka inte att höra av dig till mig så kan vi kika på vad det beror på men snälla kontrollera ovanstående först.

    Aviseringar på låskrämen – Jag kan inte se några aviseringar på låsskärmen

    - Om du missade detta steget i inställningsguiden efter du uppdaterade telefonen så kan du ställa in aviseringar på låsskärmen via Inställningar > Ljud och avisering > När enheten är låst (Aviseringar) > Visa allt aviseringsinnehåll.

    Värt att notera är att om din Xperia enhet är konfigurerad med Exchange Active Sync konton eller liknande som tillämpar policy från administratören så kan aviseringar på låsskärmen vara begränsad eller inaktiverad.

    Kan inte välja ”Inget” eller ”Dra” som skärmlås

    - Om du använde ett skärmlås så som PIN eller Grafikiskt eller en VPN anslutning innan Android 5.0 uppdateringen så kan vissa användare uppleva problem med att byta till ”Inget” eller ”Dra” som skärmlås.

    För att lösa problemet så går du till Inställningar > Säkerhet > Rensa användaruppgifter. Det kommer inte radera några personliga uppgifter så som kontakter, meddelanden etc.

    Vart försvann upplåsning med hjälp av Bluetooth-tillbehör eller ansikte?

    - Upplåsning med Bluetooth-tillbehör och ansiktet har flyttats till menyn som nu kallas Smart Lock. För att aktivera Smart Lock menyn så måste PIN eller Grafiskt lösenord anges som skärmlås på telefonen. Du hittar Smart Lock och skärmlås inställningar via Inställningar > Säkerhet.

    Vart försvann Platsbaserad Wi-Fi?

    - I vår Android 5.0 uppdatering så har vi jobbat hårt med att förbättra energiförbrukningen och i synnerlighet med Wi-Fi scanningen och därför har inställningen för platsbaserad Wi-Fi tagit bort då vi inte längre anser att den behövs.

    Vart försvann appen Uppdaterings Center?

    - I Android 5.0 uppdateringen så har Uppdaterings Center applikationen ersatts av What’s New appen som nu meddelar dig om alla nya uppdateringar för våra media-applikationer. Systemuppdateringar sker via Inställningar > Om telefonen > Programuppdatering.

    Mina meddelanden verkar ha försvunnit?

    - Efter Android 5.0 uppdateringen behöver systemet indexera alla dina tidigare meddelanden och beroende på hur många du har kan det ta upp till 30 minuter innan du kan se dem.

    Olika appar kraschar efter Android 5.0 uppdateringen, vad är fel?

    - Efter du uppdaterat till Android 5.0 så kan du behöva ominstallera dina appar då telefonen kan ha en version av dina hämta appar som är utdaterad. Det kan också vara så att vissa av dina hämtade applikationer ännu inte optimerats för Android 5.0. Om så är fallet så bör du vända dig till applikationsutvecklaren för mer information.

    Hur stänger man flera notifieringar samtidigt?

    - I Android 5.0 så har notifieringsfältet två steg. För att stänga flera notifieringar samtidigt så drar du bara ner statusfältet och sedan en gång till och klickar på de tre horisontella linjerna, alternativ drar ned statusfältet med två fingrar.

    Vart försvann Chrome flikar?

    - I senaste versionen av Google Chrome så sammanfogas flikar med öppna applikationer. Om du vill tillbaka det traditionella fliksystemet så öppnar du Chrome och klickar på de tre punkterna uppe till höger > Inställningar > Sammanfoga flikar och appar.

    Hur gör man telefonen synlig för andra Bluetooth-enheter?

    - I Android 5.0 fungerar Bluetooth-synlighet lite annorlunda. Nu räcker det att du går till Inställningar > Bluetooth och aktiverar Bluetooth. Så länge som du står i det här fönstret med Bluetooth aktiverat så kommer telefonen vara synlig. Så fort du lämnar det här fönstret så stängs synligheten av.

    Varför blir vissa fält turkosfärgat ibland?

    - Det beror på att vissa teman och applikationer ännu inte optimerats för Android 5.0 och då faller systemet tillbaka till dess originalfärg vilket är turkos nyans.
     
    DiscoBoy, Plommonkalas, cassis och 4 andra gillar detta.
  12. cassis

    cassis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2011
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag undrar varför vi inte fått Camera API2 till Z3..och om vi får det senare?
     
  13. getsic

    getsic Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Se där, ska pröva den på en gång! Tusen tack! :D
     
  14. mocca

    mocca Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2015
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    Tack för infon.

    Kul att höra att du är nöjd. :-)
     
  15. Taftus

    Taftus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X
    ROM:
    iOS
    Telefon 2:
    Nexus 6p
    ROM:
    Android
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    ROM:
    Android
    Platta:
    Microsoft Surface Pro 3
    ROM:
    Windows 10
    Platta 2:
    iPad Air 2
    ROM:
    iOS
    Älskar Lollipop, tycker att den är snygg och stilren samt mycket smidigt. Angående flasha tillbaka så kan man enklast ladda ner Flashtool och med Flashtool kan du ladda ner mjukvaran 4.4.4 så du behöver inte leta på Internet efter mjukvaran.
     
    mocca gillar detta.
  16. Matte7920

    Matte7920 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2013
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Gjorde en ominstallation, o reparation av Lollipop.
    Efter det kan jag ej hitta de tester som man kunde göra av mobilen, under inställningar, om mobilen..
    Finns ej något sådant alternativ längre..
    Är det någon mer som har fått detta bekymmer?
    Eller är det en inställning som ska göras
    Det fanns ju när jag hade Installerat Lollipop första gången över mobilnätet, på KitKat?
     
  17. cassis

    cassis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2011
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag har dock noterat att diagnostics i fakta delen registrerar tre av mina nedladdade appar som systemappar.. Moga pivot, think och dagens app.. Skumt när den påstår att dessa inte går att avinstallera..?
     
  18. DiscoBoy

    DiscoBoy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Visst är det samma för dig, att det bara är appen i sig som flyttas till external SD-kortet? Själva OBB-datat ligger kvar på interna SD-kortet va?
    Det är ju OBB som är det som tar plats. Att flytta 80MB app till SD-kortet hjälper inte så mycket när 3+ GB OBB (Som spelet XCOM tar upp) är "fast" på det interna SD-kortet.

    Eller finns det någon trevlig inställning jag missat, där man kan bestämma var OBB ska lägga sig?
     
  19. DiscoBoy

    DiscoBoy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Måste man låsa upp bootloadern för att kunna backa?
     
  20. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Nej
     
    DiscoBoy gillar detta.