Bästa luren just nu?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av PhR34k, 9 mar 2015.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Hej.
    Har börjat ledsna duktigt på min nya jobb telefon iPhone 5S, innan hade jag Samsung S5.
    Funderar på att köpa en ny telefon idag (jag vet att Samsung och Htc släpper nya telefoner om en månad) och undrar vilken är den bästa luren just nu. Jag är lite sugen på Xperia Z3 Compact då jag tror att storleken kommer kännas rätt, tyckte att S5an var på gränsen. Sen så hela den där grejen med att spela Ps4 spel.
    Men vad tycker ni?
    Skärmstorlek bör vara runt 5".
     
  2. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Det finns ingen "bästa" telefon. Allt handlar om personlig smak, dina krav och dina prioriteringar.

    Personligen tycker jag Sony har ett fruktansvärt fult och tråkigt UI. Hade jag köpt en ny telefon idag hade jag kikat på Motorla X 2. Jag är dock nöjd med min Note 4 idag även om den är lite stor och kostade ett par tusen mer än vad den var värd. Men det är lätt att vara efterklok när det kliar i fingrarna. :)

    Sedan skulle jag inte rekommendera Samsung till någon som tänkt köra stock. Även fast min Note 4 har väldigt bra hårdvara är det en pest och pina att köra stock. Jag har haft flera generationer äldre telefoner som presterat bättre än min Note 4 med stock. Med CyanogenMod flyter allting på bra och man slipper allt bloat som Samsung är så duktig på att skicka med.

    Andra märken som jag gillar (även med stock) är HTC och LG. Det ska tilläggas att Motorolas telefoner kommer i princip med vanilla Android, vilket åtminstone jag uppskattar.
     
    Evino och Concha gillar detta.
  3. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    köp en meizu mx4 pro och byt den mot min z3c :D
     
  4. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Jag skrev bäst med tanke på hårdvara, upplevelse förstår jag är individuellt :).
    Samsungs UI är riktigt fult också!
    Note är för stor för min smak.
    Jag har provat CM i alla mina droid lurar jag haft och tycker att det är för ostabilt, aldrig fattat hypen med CM.
     
  5. Will3

    Will3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Sony Xperia Z Ultra, är väll bäst tills Z4 Ultra kommer (Om den kommer)
     
  6. Ruscam

    Ruscam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Z3 compact är en riktigt bra telefon och gällande utseende går det mesta att ställa in efter eget behag. Och nu när lollipop kommit har den fräschats upp rätt friskt.
     
    Concha gillar detta.
  7. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Är kameran viktig för dig rekommenderar jag inte någon av Sonys telefoner, annars är Z3 compact riktigt trevlig efter uppdateringen till lollipop!
     
  8. JasonV

    JasonV Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Comviq, Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung 22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8
    HTC one är bäst i mina ögon :) alltid varit svag för HTC.
     
  9. subwoofer

    subwoofer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2
    Platta:
    Huawei M5
    Evino gillar detta.
  10. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Om kameran är så viktig föreslår jag en av Sonys externa kameror (har en QX10). Det gör att jag slipper kompromissandet - d.v.s att behöva välja telefon efter kamerakvaliteten. Ofta går "bästa kameran" INTE hand i hand med "bästa enheten" vilket gör att påhängskameran glider in elegant.

    Jag säger såhär: Jag tar ju hellre en telefon med en "duglig" kamera och antingen vanilla Android eller lätt anpassad variant och lägger till en DSC-QX någonting än att välja en telefon med "superkamera" och samtidigt få olika saker (t.ex efuse) "på köpet".

    När det gäller "bästa enheten" just nu hade jag sagt att för mig är Xperia Z Ultra helt och hållet oöverträffad sett till helheten. Kameran fixar man med en DSC-QX och SPA-ACX3.

    Edit: Xperia Z Ultra är fortfarande, trots sin ålder, den enda enheten som dels faktiskt kan ersätta en tablet utan att vara obekväm för syftet (det säger jag med viss reservation men min TF700 har varit ganska arbetslös eftersom jag tar min Ultra) och den är mycket snabb med Lollipop. Dessutom har den utmärkt kvalitet och kvalitetskänsla ihop med en bra skärm som är skarp och har djup svärta. Har ingenting att klaga på i den vägen.

    Skulle jag undersöka andra enheter än Ultran hade jag snarare inväntat Sony Xperia Z4 och Oppos ersättare till Find 7 (Find 8 eller vad det nu blir). Likaså kan ju OnePlus nästa modell vara intressant.

    Själv kommer jag dock inte att köpa en enhet innan det finns en 6.5-8-tummare som kör lätt anpassad/vanilla Android ihop med microSDXC-kortplats, rejäl interndisk, 4 GB RAM och Snapdragon 810 eller 820 (helst 820 då). Tills dess för mina två Ultror hänga med.
     
    Last edited: 20 mar 2015
    llama gillar detta.
  11. Phpanos

    Phpanos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Jag har en Nexus 5 och känner för att byta om ett tag. Skulle möjligen kunna vänta tills nästa nexus. Det jag främst har saknat är bättre batteritid och kanske något bättre kamera i sämre ljusförhållanden. Var helt inställd på att köpa HTC One M9, men enligt dom tidiga recensionerna så är kameran sisådär...

    Samsung Galaxy S6 verkar nästan bättre på dom flesta planen jämfört med M9. Dock så ogillar jag touchwiz starkt och gillar ej den fysiska knappen.

    Just nu känns det som att S6 är den bästa luren (hårdvarumässigt), men jag kan aldrig tänka mig att äga en telefon med touchwiz samt utan mjukvaruknappar.
     
    Cocacolisten gillar detta.
  12. kerex132

    kerex132 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2013
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    OnePlus One är en bra telefon när man tittar på pris är även där en väldigt trevlig kandidat, du bör inte stirra dig helt blint på prestanda då oftast så behöver man inte så mycket prestanda om du inte sitter och spelar väldigt mycket på din mobil.
     
  13. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Tack för alla svaren, men jag valde att vänta på S6 Edge. :)
     
  14. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Den verkar riktigt grym!
     
    PhR34k gillar detta.
  15. Phpanos

    Phpanos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Hur är kameran + batteritiden på den?
     
  16. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Jag bytte upp mig från en N5 till oneplus one.

    Jag tycker kameran i oneplus one är bra, definitivt bättre än nexus 5. Jag kör med fokusläget "kontinuerlig fokus" och då tar den bilder riktigt snabbt.
    Enda minuset med kameran jag kan tänka på är att slowmotionläget när man filmar inte spelar in ljud i slowmotion.

    När det gäller batteri spöar den N5 rätt hårt, det var det främsta skälet till att jag bytte, har aldrig haft en telefon med bättre batteritid än såhär. Vill aldrig mer kompromissa o köpa en mobil med dålig eller medioker batteritid igen.

    Har vänner med Sony Z3 och Z3C, deras batteritid med strömsparläget är dock ännu bättre än oneplus one.
     
    Phpanos gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.