Waze i Sverige

Diskussion i 'Applikationer' startad av svanlund, 12 jan 2010.

  1. Will3

    Will3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Fixar dethär så snart jag fått min Desire, hur mkt datatrafik förbrukar det då?
     
  2. blysprutan

    blysprutan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    kör waze men har stött på problem. när jag åker bil så förbrukar waze mer kräm än vad jag laddar i. den frågar efter ett tag om jag vill stänga av waze för att batterinivån är låg. jag kör Usb adapter och en vanlig Usb Microsladd
     
  3. Mr.K

    Mr.K Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Förmodligen så har du en adapter som bara klarar 0,5A, så byt till en som klarar åtminstone klarar 1A
     
  4. bickle

    bickle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Installerade waze när testet publicerades på swedroid och testade lite idag. Lite osäker på vad som gäller med att registrera nya vägar. Många vägar finns ju men ibland saknas korta avsnitt, måste man då hålla kolla på kartan hela tiden och slå över till inspelning när man ser att ett avsnitt saknas eller kan man spela in hela tiden? Känns lagom trafiksäkert att sitta och pilla med det när man kör.

    Är annars väldigt imponerad av kartan. Är väldigt bra utritat här omkring.
     
  5. osmium

    osmium Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Har också testat en del och håller på att mappa upp vägarna runt omkring där jag bor och mitt tips är låt bli bulldozern. :mad:

    Waze loggar GPS-punkter för alla som bara har programmet igång och loggar man in på deras hemsida och går till cartouche (redigeringsverktyget) så kan man se allas GPS-spår på kartan.
    Detta är det absolut bästa sättet att mappa upp okända vägar.
    Bulldozern skapar bara ofullständiga vägar utan namn och kopplingar till andra vägar som man dessutom måste ta bort manuellt om det blir fel eller om vägarna överlappar.
    Dessutom blir vägen bara baserad på 1 gps-spår och ibland är ju inte GPS:n helt pålitlig. Då är det bättre att se kanske 2-3 spår och rita ut för hand.

    Så låt bara Waze vara på när du är ute och kör. Även om du inte vill rita kartor för hand finns det garanterat någon som vill och blir väldigt tacksam för dina spår. Jag t.ex. :)
     
  6. bickle

    bickle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Hehe, ska genast sluta med det då. Jag hade den igång till jobbet idag men då struntar jag i den i fortsättningen. Vad är den till för då?
     
  7. osmium

    osmium Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Tanken med bulldozer är i grunden väldigt bra men den fungerar tyvärr inte lika bra i praktiken. Det krävs ofta mer jobb att rätta till vägarna som bulldozern skapar än vad det är att skapa nya.
    Däremot funkar det mycket bättre med vanliga GPS-spår så forsätt ha Waze igång när du är ute och kör. :)

    Logga gärna in och prova rita in vägar och intressepunkter. Men jag måste varna dig att det är starkt beroendeframkallande.;)
     
  8. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER


    Va fan, jag som just var ute och körde som fan med bulldozern ! Dock var de mkt vägar som jag gjorde nya.
     
  9. Nephisto

    Nephisto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Men om vägen inte finns överhuvudtaget är det inte smart att första gången köra med bulldozern och sen nästa gång köra som vanligt eller är det bara vanligt som gäller i alla lägen? :)

    Är det någon poängskillnad? ;)
     
  10. osmium

    osmium Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag själv undviker alltid bulldozern. Tycker som sagt det är enklare och blir mycket snyggare vägar när man ritar för hand.
    Bulldozern kan göra en rak väg krokig om mottagningen är dålig och ibland tappar den signalen och då blir det bara ett rakt sträck när den väl får signal igen. Men prova gärna själva.

    Bulldozern borde ge mer poäng men allra bäst är det ju att rita vägen själv. Det är ju mycket info som bulldozern inte får med som också ger poäng. T.ex. vägnamn och korsningar. Sen blir alla bulldozrade vägar enkelriktade by default.

    Edit:
    Laddade upp en bild med typexempel på bulldozrade vägar. På det ena stället finns ingen väg och på det andra har den blivit väldigt sne. Båda beror säkert på dålig gps-signal.
    [​IMG]
     
    Last edited: 6 maj 2010
  11. polg

    polg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Lite gammal tråd men chansar på att någon läser och kan hjälpa mig.
    Jag har en Galaxy S (2.2.1) och får inga kör-anvisningar trots att jag har det påslaget.
    Fungerar det för andra eller har jag missat något? Vad jag förstår av Waze hemsida så verkar det som 94% av språket ska vara färdigt, fungerar det inte för att det inte är 100%?=
     
  12. osmium

    osmium Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Köranvisningar finns på svenska och har fungerat riktigt bra men iom. senaste uppdateringen så verkar något ha blivit fel.
    Sen uppdateringen har rösten bara funkat en gång för mig. Vet inte om det är så för alla och jag har inte hunnit prova att installera om eller felsöka något mer men det har funkat bra och kommer säkert fixas i kommande uppdateringar.
     
  13. polg

    polg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för din feedback... jag har bara använt det ett par dagar så jag har väl drabbats av den dåliga uppdateringen. Lekte runt lite med inställningarna och har nu svenska menyer/text och en engelsk vägvisare, det fungerar tills vidare och så får man hoppas på att det fungerar med svensk vägvisning i nästa uppdatering.
     
  14. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 006
    Mottagna gillanden:
    341

    MINA ENHETER

    Last edited: 30 mar 2011
  15. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 912
    Mottagna gillanden:
    516
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    waze är en app som jag använder dagligen
    såg idag att det finns nått som heter samåkningsmätare
    någon som vet det är?
    sen under Rapportera - Fara - Väder
    borde Sol finnas med
    såfort den tittar fram blir det kö