Diskussion: M9 fördelar gentemot S6?

Diskussion i 'One M9 (2015) - Allmänt' startad av androidfeber, 15 apr 2015.

  1. androidfeber

    androidfeber Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Har en Galaxy Note 2 för tillfället och undrar vad det är som gör att man väljer M9an före S6an?
    jag har tittat på recensioner osv och sett att S6an faktiskt har en bättre skärm och märkbart bättre kamera.
    Så vad är det man ser i M9an som gör den "bättre".

    Tack för svar
     
  2. Droid_269

    Droid_269 Guest

  3. SLK350

    SLK350 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2013
    Inlägg:
    401
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Telia Företag 50GB
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 12/512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia Företag 50GB
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 12/512GB
    Platta:
    Samsung Galaxy S8+ 5G 8/256GB
    Platta 2:
    Samsung Galaxy S7+ Tab 5G
    Övrigt:
    Sony XR-83A90J
    Sony KD-55AG9BAEP
    Polestar 2
    Du slipper Samsungs fruktansvärt fula UI samt mängder med skräp-appar. S6 Edge är dessutom hemsk att hålla i med vassa kanter. Dessutom jobbar HTC hårt på att förbättra kameran och övriga delar av telefonen, uppdateringen för kameran är den 3:e på denna korta tid. Kolla recensioner på M9 med kamerauppdatering, borde finnas.
     
  4. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Du har inte så bra koll på S6:an. S6 har minimalt med bloatware. UI:it är en smaksak men jag tycker det ser avsevärt mycket bättre ut nuförtiden.
    M9:an lider av en ytterst medioker kamera (eller mjukvaran) och det återstår om kameran blir så pass mycket bättre som HTC hävdar. Sen har M9:an enormt stora bezels på framsidan.
    Att Edge är otymplig att hålla i håller jag med dig om till 100% men vissa tycker den är skön och hålla i.
    Fördelen med M9 är högtalarna.
    Skulle välja S6:an framför M9:an alla dagar i veckan.
     
    Last edited: 15 apr 2015
  5. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Ja det är väl högtalarna och designen :P
     
  6. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    M9s design är "bättre" än Edge?? No way. Eller vi talar om S6 bara?

    Ja förutom högtalarna kan jag inte riktigt komma på nått. En aning snabbare när det gäller vissa saker i gränssnittet kanske. Men äger inte M9 så kan inte säga. Men när jag testar den i butik så känns det lite så. Men det handlar om millisekunders skillnad alltså. Tycker M8 eller M7 är ett bättre allternativ, då de har betydligt lägre pris. M9 kan inte konkurrera med S6 då de ligger på samma pris.

    Men dö-ytan och främst on-screen knapparna borde ju få folk att springa vid blotta åsynen av M9
     
  7. alterswede

    alterswede Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    121
    Telefon:
    iPhone XS Max 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS Max 256gb
    Jag har nu haft en S6 i min ägo i ett par dagar från jobbet. Privat kör jag en M8, snart M9 om Halebop får tummen ur.

    Just när det gäller mjukvara så tycker jag sense är SÅ j-kla mkt bättre än TouchWiz på alla punkter.
    Men det är väl en högst personlig åsikt, men jag trivs iaf bättre med HTC och deras version av android än samsungs.

    Av det jag testat på Samsungen så kan jag säga kameran och skärmen är riktigt bra även om jag tycker att 1080P är fullt tillräckligt.
    Fingeravtrycksläsaren är nice, men ingen dealbreaker för mig. Allt handlar ju om vad man själv är ute efter.
    I övrigt så har jag sämre batteritid på S6 än min M8, sämre ljud både med hörlurar och utan. (Audio Technica-ATH-50x + Glazier dac). Jag har både S6an och M8an med mig på jobbet och de används ganska likvärdigt. M8an brukar ligga på en ca 20-30% när jag går o lägger mig, S6an nere 0-10%

    Har du en 4K-tv/skärm så får du ut riktigt bra bild från S6an

    Temamotorn vill jag nog säga är bättre och snyggare hos HTC. De har mer stilrent material och det är enkelt att bygga eget om man är intresserad av det.
     
  8. UIJ

    UIJ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    53
    Telefon:
    Apple Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Apple Iphone 13 pro max
    Telefon 2:
    HTC One (M7) (M9)
    Telefon 3:
    HTC Desire
    Platta:
    Ipad pro 2020
    Design är ju otroligt subjektivt, men där har M9an övertaget i mina ögon. Hårdvara är det i mina, okunniga, ögon så minimal skillnad på att det är försumbart. Jag tillhör nog också en utav få som inte vill ha skärm på hela framsidan och inte har något emot "dö-ytan" på HTC's lurar.
    Skillnaden för mig när man jämför M9 med andra mobiler är den där känslan man får när man plockar upp den och använder den. Den känns så solid på alla sätt och vis. Jag får inte den känslan av någon annan telefon - inte ens iphone.

    Allt är så sönderplockat idag och man beskriver de minsta av fel med alla superlativ man kan komma på när de egentligen inte har någon inverkan alls i dagligt bruk. Oftast är det nog bara en fråga om personlig smak.
     
    Midas gillar detta.
  9. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Största fördelen M9 har är gällande batteritiden, S6 har fått väldigt mediokert betyg på batteritiden medans M9 fått beröm för den. Ljudet och materialvalet är fördel för HTC och kameran tycker jag producerar bättre bilder än S6 de perioder jag testat båda två. Samsung S6, iaf Edge, är väl lite mer designersnygg. är lite snabbare och har en högre upplöst skärm. Fick jag välja skulle jag välja M9.
     
  10. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Jag har läst tvärtom när det gäller batteritiden ;)
     
  11. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Nu ska det sägas att jag inte provat M9 men det jag läst så är kameran betydligt bättre i S6.
     
  12. Midas

    Midas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2015
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9
    Telefon 2:
    Sony Z2
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Platta:
    Samsung Tab PRO 12,2"
    Platta 2:
    Nexus 7 LTE Gen2
    Jag kan utan problem få ut två dagars användning av min M9.
    Pratade med en kompis och han sa detsamma om sin S6.
     
  13. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    M9 är riktigt bra. Mycket snyggare än S6, känns något mer rapp, samma batteri för mig, mycket bättre ljud och kameran är helt ok i bra ljus och med manuellt läge utan rörligt mål även bra på kvällen.
     
  14. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Har nu köpt en S6a istället för mun M9a och kan säga att både kameran och batteritiden är ljusår bättre på S6an. Vet inte om jag fick ett måndagsex av M9an...
     
  15. MSIOCGenie

    MSIOCGenie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2012
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Hur länge använde du din M9 kontra S6? Första två dagarna drog min M9 som satan med all synkning och sådant, men sedan lugnade den ner sig och nu är den faktiskt bättre än på min M8.
     
  16. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Använde M9an i 3 dygn, använt S6an i drygt 1 dygn nu.
     
  17. MSIOCGenie

    MSIOCGenie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2012
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Intressant. Kikar man omkring på XDA verkar det inte alls vara någon skillnad i batteritid direkt. Swedroids test är ju ren skit då de kör ett videotest som ger OLED skärmar enorma fördelar och då speglar verkligheten riktigt illa. Men du är ju nöjd och det är väl vad som räknas i slutändan.
     
    majmun och Droid_269 gillar detta.
  18. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Har inte haft båda lurarna men den uppfattningen jag fått är följande:
    Samsung har en bättre kamera. Hårdvarumässigt verkar Samsung också ha en fördel i displayen. Sen är den lättare och verkar ligga skönare i handen.

    HTC har bättre batteritid och även ett snyggare gränssnitt samt bättre version av Android(Sense). Min One M7 är nu två år gammal men flyter på rätt så fort och jag har knappt känt att den segat någon gång. Jag tvivlar starkt på att man kan säga samma sak om t.ex. Galaxy s4.
    Nya touchwiz verkar dock mycket bättre än tidigare, så ledningen HTC har här är kanske inte lika stor som det t.ex. var förra året.
    HTC har även bättre ljud via högtalare och hörlurar.

    Gällande hårdvaru-design är nog mycket subjektivt. Men jag tycker HTC luren är jäkligt mycket snyggare. Känns som att Samsung får många plus poäng bara för att de tidigare år pumpat ut telefoner som känns billiga..

    En annan viktig del att tänka på(enligt mig) är att du som HTC användare kommer få 2 års uppdateringar både i Android Version men även Sense version.. Du kommer alltså få de nya visuella förändringarna samt förbättringar som kommer med t.ex. nästa års telefon(dvs Sense 8).
    Ta en titt på Samsung lurar och du märker ganska snabbt att det inte är så självklart att Touchwiz får liknande uppdateringar.

    Med allt detta sagt tycker jag nog ändå Galaxy s6 är den bättre telefonen.. Tycker att HTC är bättre på många saker, men inte så överdrivet mycket mer, och i många punkter är de nog likgitliga. Den avgörande skillanden för mig är kameran och Samsungs kamera verkar vara ofantligt mycket bättre än HTCs.. Och just detta kan vara HTCs fallgrop.. De har misslyckats med kameran tre år i rad nu.
     
    Last edited: 19 apr 2015
  19. UIJ

    UIJ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    53
    Telefon:
    Apple Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Apple Iphone 13 pro max
    Telefon 2:
    HTC One (M7) (M9)
    Telefon 3:
    HTC Desire
    Platta:
    Ipad pro 2020
    Jag håller med dig i det mesta tswfootball, men är kameran verkligen "ofantligt" mycket bättre?
    Av vad jag har sett har HTC'n gett ganska blandade resultat medan S6an verkar vara enklare att använda i det här läget - oftast bara sikta och skjuta i S6an medan det är lite mer pyssel med M9an. Kan kanske vara så att mycket av HTC'ns kameraproblem kan lösas via uppdateringar - likt så som Sony gjort - och att det blir enklare att få bra bilder då? Det visar väl sig antar jag.
    Med tanke på många bilder som florerat på nätet fångade med M9an så verkar det finnas potential, men jag håller helt klart med om att det är riktigt tråkigt att man inte fått det rätt från början, den här negativa publiciteten behövs verkligen inte...
     
  20. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    S6 och M9 har likvärdig batteritid, med en övervikt till M9. Kameran är bättre i S6 om man ser till snabb men resultaten i M9 i god belysning är i mina ögon klart bättre än ryktet säger. Generellt sett tycker jag att det mesta utöver kameran är klart bättre på M9.