Problem: Batterifunderingar, gammalt eller något som drar?

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av emso, 11 feb 2015.

  1. emso

    emso Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2013
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Jag upplever sedan den senaste uppdateringen till min S4 (GT-I9505) att batteriet drar ur sig mycket fortare än innan. Jag har försökt ladda ner 3 olika appar som ska mäta batteriet men jag blir inte klokare på det, det verkar som att systemet är det som drar mest. I samma veva som jag upptäckte problemet hade jag laddat ner en del nya appar, men ingen av dessa verkar dra mycket. Jag får nu oftast ladda telefonen mitt på dagen och sedan igen under natten, för att vara säker på att den ska hålla om jag är iväg ett par timmar dagen efter.

    Bluetooth av, GPS av förutom om jag är ute och kör med navigering men det sker mycket sällan. Däremot har jag grejat med synk, funderar på om detta kan påverka? Tror den var av förut, men nu är den på pga kalendrar jag synkar mellan olika enheter.

    Telefonen är inte rootad eller något fixad med, TouchWiz samt Android 4.4.2. Den är nästan 2 år gammal, köpt när de släpptes.

    Det jag undrar är om det är troligt att batteriet helt enkelt börjat göra sitt, eller om jag kan testa något för att få längre batteritid? Jag har laddat ner apparna Battery Monitor, 360 Security Antivirus och GSam Battery då jag läst att dessa var bra för att kolla av batterikonsumption. Battery Monitor tror jag det var, skulle även kunna kolla batteriets hälsa men jag hittar inte det. Skärmdumpar gärna om någon vill kolla stats. En snabb koll nu på GSam säger:
    Android-system: 21,9%
    Kärna (Android OS) : 14,8%
    Sedan är det battery monitor widget som är högst på 3,8 och nästkommande vanliga app ligger på 2,8.

    Tacksam för tips råd och hjälp :)

    Edit: förtydligande av laddning och fix av autosmiley.
     
    Last edited: 11 feb 2015
  2. Johnny

    Johnny Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jag upplever detsamma, min telefon kan gå från 100% till 50-30% runt lunch och det är android system som drar 50% av allt hela tiden. en omstart kan hjälpa ibland men jag tror helt enkelt en "factory reset" hägrar för min egen del, dock måste jag ju orka backa upp det jag vill först. Min S5 jag har klarar sig hur länge som helst i jämförelse.

    Kan tillägga att först trodde jag att batteriet började bli gammalt, men fick chans att byta batteri med en ganska ny s4 men med samma resultat.
     
  3. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Gå på inställningar -> batteri och titta vad det står för värde på "Håll dig vaken" på Android-System.
     
  4. orjet

    orjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    Kör ni wifi-nät med 5GHz ac? Detta drar ur mitt batteri på en förmiddag. Använder jag 2.4 GHz n så håller den en dryg dag.
     
  5. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    509
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Jag har battery doctor som stängar av typ allt när skärmen släcks, utom det nödvändigaste, som tex kalendern, alarmet, Wifi osv.
    Det och det faktumet att jag skrotade FB appen och Messenger gör att min S4 håller lätt i 2 dygn, trots samtal och surf.
    Gör inget alls att jag har drygt 300 appar installerade.
    Och jag har 5GHz ac hemma!

    Hur nöjd som helst!
     
  6. Dlx

    Dlx Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Blir telefonen väldigt varm vid telefonsamtal?
    Min blir det och samma gäller mobilsurf. Wifi-surf är inga problem.
     
  7. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Jag kände samma sak och tänkte inte köpa en sg6. Köpte ett nytt batteri och tycker att batteriet håller betydligt längre. Innan hade det sjunkit till runt 2 timmars skärmtid. Med samma användning nu så ligger jag på 4h.
     
  8. emso

    emso Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2013
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Typiskt, har inte fått några notifikationer om svar i tråden. Måste fipplat med nån inställning. :o

    Jag upplever tyvärr att problemet blivit värre och värre sedan jag startade tråden. Har idag suttit och spanat på att köpa ett nytt batteri. Men frågan är var jag köper det mest prisvärt? Någon med tips? Vissa verkar ha NFC funktion och vissa inte. Använder visserligen inte NFC funktionen idag, men ska jag köpa ett nytt batteri vill jag nog ha något riktigt och inget fusk.

    Försökte hitta vad jag har för Wifi men hittar inte detta någonstans, så får fråga var jag hittar denna info?

    Skärmen är inställd på 30 sek innan den släcks samt att auto-upptäcka när jag tittar på den, vilket är en funktion jag alltid har haft på. Har däremot många av de andra rörelsegesterna avstängda.

    Önskar jag kunde skrota FB-appen och Messenger men det funkar tyvärr inte.

    Ska testa med Battery Doctor och se om jag får någon effekt. Tycker även att jag upplever mer värme från telefonen ibland när den ligger inaktiv i byxfickan på jobbet. Värmen gick ner när jag tog bort någon notifikation som låg och blinkade. Nästa gång det händer ska jag kolla hur batteriprocenten ser ut vid de tillfällena, för det har jag tyvärr inte hunnit kolla.

    Upplever däremot ingen särskild värme vid samtal.
     
  9. PB1967

    PB1967 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2013
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    SS22 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SS22 Ultra
    Jag upplevde precis som du att telefonen började dra mer efter sista uppdateringen. Inget jag gjorde hjälpe, factory reset osv. Fram till lunch hade den käkat 50% och jag klarade mig sällan fram till läggdags utan en laddning. Fick till slut i ett nytt batteri och så här ser det ut nu efter att ha laddat batteriet fullt endast en gång (och normal användning inkl gps och bluetooth ständigt på).

    [​IMG]
     
    Last edited: 18 apr 2015
  10. emso

    emso Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2013
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Oj vilken skillnad PB1967!

    Nu gjorde jag slag i saken och beställde ett batteri med NFC via Amazon. Vi får hoppas att det ger effekt :)
     
  11. PB1967

    PB1967 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2013
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    SS22 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SS22 Ultra
    Jag kan ju givetvis inte garantera att det blir likadant för dig men för mig gjorde det underverk. Jag kalibrerade det nya batteriet enligt en guide jag googlade fram (orootad telefon) och det verkar som om den är tillbaka på gamla batteritider. Efter att ha kört det nya batteriet i botten och sedan laddat det full igen så ser det ut så här:

    [​IMG]
     
  12. PB1967

    PB1967 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2013
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    SS22 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SS22 Ultra
    Jag var fortfarande inte nöjd med min batteritid trots nytt batteri så jag kikade runt lite och hittade vad jag tror är den stora skurken: Google Now.

    Hade den avstängd förut men tydligen aktiverades den automatiskt efter uppdatingen. Stängde av "Nu-kort" och nu ser batterikurvan genast bättre ut.
     
  13. orjet

    orjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    Jag hade liknande problem och min drog ungefär 15% batteri i timmen. Upptäckte att wifi indikerades som på under den detaljerade batteristatistiken trots att wifi varit avstängt. Hittade en inställning "tillåt alltid skanning" under wifi/avancerat som verkat varit orsaken. Batteriförbrukningen verkar iaf ha minskat drastiskt.
     
    kalleboston gillar detta.
  14. PB1967

    PB1967 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2013
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    SS22 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SS22 Ultra
    Jajamen, det här verkar ha gjort susen, slog av den här funktionen och igår kväll hade jag 70% kvar i batteriet när jag tidigare kanske låg på 20-25. Great success!
     
    kalleboston gillar detta.
  15. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    testar samma med wifi scanningen,hoppas batteriet håller längre nu