Alternativ till ES File Explorer för uppladdning till ftp?

Diskussion i 'Applikationer' startad av gosa, 18 apr 2015.

  1. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Hej alla,

    nån som kan rekommendera en bra och dedikerad ftp client som kan göra det som ES File Explorer inte klarar: ge mig en nästintill 100% felfri lösning för att ladda upp filer till en lokal server?

    Började häromdan att föra över en mängd grejjor från min SGS3 till en lokal hårddisk, och allt flyter grymt bra - varannan eller var tredje gång ungefär. Resterande gånger fastnar det någonstan mitt i med en dialog som säger "calculating..." (tid kvar) och det verkar inte finnas någon specifik punkt när det händer. (Har läst någonstans - minns inte var - att detta är ett känt problem med ES File Explorer men vet inte att jag sett någon lösning)

    - Gillas inte av han som vill ha kontroll över backup...

    Så - vad installerar jag istället?
     
  2. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    gosa gillar detta.
  3. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Har testat ovanstående ett antal gånger nu, och lyckas inte koppla upp trots att jag använder samma inställningar som i ES File Explorer och andftp som jag också testat.

    Med andftp kom jag lite längre, men när jag skulle starta en uppload lyckades jag aldrig komma förbi ett "broken pipe" - error.

    Testade också något som heter FTP Express som förvisso funkade felfritt, men mycket långsammare än ES.

    Jakten går vidare...
     
  4. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Gamla andftp var länge en favorit - men plötsligen blev den reklam-finansierad och då hoppade jag av liksom.

    Broken Pipe - det låter som att du har en dålig uppkoppling.
     
  5. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Ta bort dina lösenord etc och posta inställningarna här. Ftp är världens bästa och enklaste protokoll så du har nog bara missat något
     
  6. Mikael8.0

    Mikael8.0 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    Kan du verifiera att felet ligger i telefonen och inte i server/nätverk?

    Kanske onödigt leta App om felet ligger kvar någon annanstans...
     
  7. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Annars är ju Syncthing ett enkelt alternativ för att synka filer mellan olika enheter.
     
  8. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Hej igen

    Ser att det hänt en del i den här tråden de senaste dagarna. Ledsen att jag inte svarar förrän nu, men har legat sänkt i feber och halsfluss de senaste dagarna så jag har inte riktigt varit i form att följa med...

    Grejjen är att det händer exakt varje gång jag provar. Jag kan logga in på server, jag kan bläddra runt i kataloger - det är först när jag försöker föra över något som det blir "fel".

    Precis - FTP ska vara skit-enkelt, och jag har aldrig haft några som helst problem under alla år jag använt filezilla för att flytta filer upp och ner till webbhotell eller internt i huset. En av de första apparna jag installerar så fort det kommer in en ny android i huset är en ftp-server som jag sedan startar närhelst jag vill flytta nya avsnitt, filmer eller andra typer av filer. Den enda begränsningen med detta är att jag måste sätta mig vid datorn med Filezilla för att göra detta.

    Se ovan - flytta filer upp och ner när telefonerna/plattorna agerar servrar har jag gjort i ett par år nu utan problem. Har ju dessutom inte några problem att faktiskt köra en session i ES File Explorer så länge det inte drar iväg med hundratals filer åt gången - det är då det "fryser".

    Vad för typ av protokoll använder denna?

    Anledningen till att jag frågar är att det absolut enklaste jag kan göra är att dela en drive i windows som jag sedan loggar in på i ES i var enhet och flyttar det jag vill, men då "traditionell" filöverföring inbyggd i OS inte verkar fatta det där med flera parallella "trådar" (eller vad det nu kallas) så kommer man jag aldrig upp i samma hastigheter som via ftp.

    Kan f.ö. nämna att jag sedan jag började den här tråden har installerat och provat FtpCafe som faktiskt verkar göra det jag vill. Lite väl mycket annonser kanske, men om det kanske är ett pris jag måste betala för något som "bara funkar".
     
  9. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Återkom gärna när och om du kommer någonstans. Jag vet att jag är konservativ som tycker om primitiva lösningar men fördelen med dem är att alla mina datorer fungerar med alla servrar och telefoner.

    -tapa-
     
  10. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Syncthing använder sitt eget protokoll med TLS. Allting är open source och du hittar såskoden på Github: https://github.com/syncthing/syncthing.
     
  11. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Hund: varför citerar du ett helt inlägg med kommentarer och citat för att komplettera med två ynkliga rader? Vi förstod mycket väl vad det var du syftade åt, även utan citeringen.

    -tapa-
     
  12. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Min rekommenderade ftpklient kladdar ner mobilen med extraprogram. Sådant gör mig ytterst misstänksam så nu använder jag en mycket simpel Droidftp. Utan reklam och inte heller särskilda funktioner andra än de nödvändiga.