Det här med försäkringar...

Diskussion i 'Allmänt' startad av MTD, 15 apr 2015.

  1. MTD

    MTD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag har tänkt köpa mig en Galaxy S6 i veckan, och tänkte höra med er vart man ska köpa den (även köpa försäkring) för att få bästa försäkring?

    Phone House, Elgiganten, Siba eller Telia?

    Behöver man ens försäkring på mobilen idag?
    Vi har folksam hemförsäkring, Stor, vilket betyder att vi har drulle med 750kr i självrisk.
    Täcker hemförsäkringen skador på mobiltelefoner också?
     
  2. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Den skall täcka med vissa avdrag för ålder. Jag resonerar som så att om jag inte tar försäkring på något så har jag snart sparat de pengarna även om man skulle få betala en helt ny lur vilket enbart blir om den blir stulen (har jag för mig).
     
  3. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Ofta täcker drullen skador på telefonen men hör med Folksam för säkerhets skull.

    Själv köper jag aldrig vare sig försäkringar eller utökade garantier - mitt resonemang är mycket enkelt: Om telefonen har ett fabrikationsfel visar det sig omgående eller inom några månader. Det vore högst otroligt att den skulle fungera perfekt i 14 månader och sedan plötsligt avlida eller drabbas av någon allvarlig defekt. Händer det en olycka finns drullen eller så kanske rent av det går att köpa ett begagnat exemplar av mobilen om det är en modell man är nöjd med och det kostar mindre än en reparation.

    Grejen är att dessa mobilförsäkringar och utökade garantier inte är något annat än en marginalbooster. Butikerna säljer så billigt som möjligt och vill sälja dessa produkter eftersom det är DÄR marginalerna finns. Det är ju närmast så att man får frågan om extra garanti och försäkring bara för att man köper ett enkelt tillbehör....
     
  4. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Det finns absolut ingen anledning att köpa försäkringar till varken mobiler eller annan hemelektronik.
    De flesta hem har någon form av drulle i sin hemförsäkring.



    Värst var i julas när jag på Elgiganten skulle handla på mellandagsrean. De pushade försäkringarna stenhårt.
    Ett par föräldrar var nöjda i kön över att försäkringen till deras PS4 skulle vara så bra, då kunde jag inte hålla mig utan frågade vad de trodde att försäkringen skulle täcka som inte en vanlig hemförsäkring skulle täcka, eller tom. garantin.
    En spelkonsol som står i Tv-bänken är ju inte utsatt för en så stor risk direkt.

    När de väl skulle betala så valde de bort försäkringen.
     
    Droid_269 gillar detta.
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Det stämmer absolut inte. För många är det ett bra köp. Om inte annat kan man sova bättre. Försäkring är ju för de som inte känner sig ha råd att lägga ut med en hel ny telefon om den går sönder. Då finns ju försäkringar till dessa. Självklart har företagen ett vinstintresse och de tjänar pengar på de vars telefon inte går sönder.

    Och:
    En mobiltelefon är definitivt utsatt för en större risk än en mobiltelefon.

    Det TS (alla som undrar) ska göra är att läsa ditt avtal på ditt försäkringsbolag. De senaste två hemförsäkringarna jag hade hade riktiga saftiga åldersavdrag på just mobiltelefoner och andra småsaker. Minns ett, efter 6 mnd var den värd 75% av vad den gick att köpa i butiken samma dag den gick sönder, efter 12 mnd så var den värd 50%. Efter 18mnd var den värd 25%.

    Med nämnda försäkringsbolag hade vi en självrisk på 500 kr, eftersom vi hade varit olycksfria. Hade jag utnyttjat den så hade självrisken gått upp till 1500 kr och jag hade fått ca 1200 kr för en telefon (delar av en telefon). Definitivt inte värt det.

    Hur bra koll har du på dina saker?

    Känner du dig mer tills ro om du har en försäkring?

    Läs avtalen och jämför priser själv. Vad jag har läst så brukar Solid Försäkringar (som många säljer) inte ha någon prisreduktion och när jag hade med de att göra hade de definitivt en lägre självrisk än 1500 kr.
    TS: Kolla upp vad för olika försäkringar de säljer, eller om alla numera har börjat med sina egna försäkringar. Hur klantig tycker du att du är, har du ett krävande jobb eller fritidsintresse som kan göra så telefonen köper större risk att skadas?
     
  6. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Om man läser aktsamhetskraven hos te.x Solid så blir det ju nästan omöjligt att nyttja försäkringen. Det finns ju otaliga exempel på personer som åkt på en nit när de velat använda sig av försäkringen som säljaren sa "täcker i princip allt".
    Själv känner jag till ett fall där en person skulle packa in sina saker i bilen.
    Han lade ifrån sig mobil och plånbok på taket, när han packat in grejerna så åker han iväg.
    Mobilen åker av bilen och går såklart i kras.
    Då hette det oaktsamhet, han borde inte lagt ifrån sig mobilen alls.
    Vad gäller jobb och fritid som du nämner så är det också något som står i avtalen. Du får inte ut på försäkringen om skadan skett på grund av att du te.x jobbat i dammiga, fuktiga eller andra förutsättningar som verkar ansträngande eller kan utsätta mobilen för ökad risk.

    Att betala 500 för en försäkring som gäller ett år tycker jag är för mycket. Och ska man sedan förlänga försäkringen så kommer åldersavdrag in i avtalet.

    Med flera mobiler i familjen så blir det alldeles för mycket. Då är vi snart uppe i vad en ny lur kostar.

    När vi blev av med en S2:a så gick det på hemförsäkringen. Då hade den gått ur tiden, men vi skulle få en likvärdig produkt och med 1500 i självrisk så fick vi ut en S3.

    Det är helt rätt att man ska kolla över sitt behov, och vilka risker man utsätter sig för och anpassa sitt skydd därefter.
    Jag skulle dock tro att de flesta är bra skyddade av sin hemförsäkring.
     
    kalleboston gillar detta.