Högskoleprovet

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 21 apr 2015.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Hur många har gjort högskoleprovet här? Hur mycket fick ni och var ni väl förberedda?

    Jag funderar på att ev. göra högskoleprovet efter att jag har läst upp ett betyg (sen är tanken att läsa ytterligare två kurser). Men även om jag lyckas få MVG i samtliga kurser så kommer jag inte att snitta högt nog.

    Jag behöver minst 1.0 på HP för känna mig hyfsat säker på komma in.
    Hur högt/svårt eller lågt/lätt är det att åstadkomma?

    Hur förberedde ni er? Bara de gamla högskoleproven eller har ni andra tips på hur man förbereder sig väl?
     
    Last edited by a moderator: 22 apr 2015
  2. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    817
    Mottagna gillanden:
    336

    MINA ENHETER

    Jag gjorde de två gånger.
    Första gången var jag helt oförberedd och då låg jag i lumpen. Skrev 0,2.
    Dock hade jag ingen aning om hur det gick till osv.
    Dessutom va jag sjukt trött efter 24 timmars tjänstgöring.
    Gjorde de två år senare.
    Då såg jag till att lyssna på engelska podcasts och läsa engelska böcker.
    Matten var aldrig något problem.
    Svenskan fick jag hjälp av mina mor föräldrar med att lära mig äldre ord.

    Skrev sen 1,6

    Mitt tips är kolla på gamla prov, se till att inte stressa upp dig även om tiden tickar.
    Fastnar du, gå vidare och eventuellt gå tillbaka senare.
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Tack för svar @kupster@kupster. Själv är väl svenskan eller ordförståelse min lättaste del. Osäker på hur min engelska är nu och matten jobbar jag på.

    Det där med stressa upp sig är verkligen något jag måste öva på. Oftast stressa jag upp mig när jag känner att jag inte kan något eller är dålig på något ämne (typ matte). Fast om jag övar tillräckligt på matten bör jag inte bli så stressad. Sen blir man iofs alltid lite stressad när man precis satt sig ner och hör andra som börja skriva. Herregud vad psykiskt det kan vara att skriva prov ibland. Märker att jag kopplar av bättre när jag sitter ensam och skriver prov.
     
  4. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Gjorde det en gång och skrev 1.6 så jag kände mig nöjd med att bara göra det en gång. Gjorde det på höstterminen i tvåan på gymnasiet.

    Se till att ta med något gott att dricka och något gott att äta. Typ varmchoklad med en skvätt rom i och lite frukt/godis.
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    @Hänglås@Hänglås Det var duktigt. Inte alls tänkt på att ta med något att äta faktiskt. Jag brukar iofs inte småäta eller dricka.
     
  6. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 453
    Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Ett tips är att träna som fan på matte, matten som kom hade jag knappt sett på gymnasiet.
    Var grym på alla delar och hade jag vart lika grym på matte hade jag fått mycket mer men stannade på 1.0
     
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Har skrivit 2 gånger. Båda helt oförberedd. Skrev 1.2 sista gången tror jag.

    Men jag kan inte säga att jag ens försökte få bra. Min universitetsutbildning har löjligt låga intagningspoäng.
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Fast vad jag har förstått är matten inte mer avancerad än matematik A/1. Annars ska det stämma att det är mer matte idag än tidigare.

    Vissa har det ju lättare än andra. ;) Jag har iofs inte gjort något gammalt prov än men jag ska försöka öva.
     
  9. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 833
    Mottagna gillanden:
    1 922
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Viktigast är det att du går dit förberedd, annars är det endast slöseri på tid och pengar.

    Första gången jag gjorde HP så gick i tvåan på gymnasiet, hade ingen aning hur HP gick till och hade ingen koll alls. Fick tidsnöd på varenda del förutom ordförståelsen och kände mig allmänt vilsen. Fick 1.1 och måste ha haft någorlunda tur för under provets gång så kände jag mig så vilsen och korkad.

    Sista terminen på gymnasiet så gjorde jag HP igen och denna gången så la jag i alla fall ner några timmar veckan innan provet på alla delar så kommer någorlunda förberedd, det slutade med att jag fick 1.5 vilket gjorde så att jag kom in på programmet jag önskade att komma in på.
     
  10. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 833
    Mottagna gillanden:
    1 922
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Matten är inte vidare avancerad, dock krävs det att man får in tankesättet och tränar upp uteslutningsmetoder som passar en bäst.
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    @Millwad@Millwad Givetvis kommer jag förbereda mig och jag pluggar redan matte av andra skäl. Skulle aldrig lägga tid eller pengar på att skriva provet annars.
     
  12. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Vilka delar har ni lätt/svårt för då? Svenska läsförståelse brukar sänka mig. Främst p.g.a. tidsbrist. Engelska är faktiskt lättare.
     
  13. have.heart

    have.heart Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    130
    Telefon:
    Galaxy Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Note 9
    Telefon 2:
    Motorola One
    Platta:
    Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    iPad Pro
    Jag instämmer med Hänglås. Ta med något att äta och dricka, det hjälper att ha bra blodsocker när man ska koncentrera sig länge. Jag hade inställningen att "ha trevligt och mysigt" när jag skrev. Köpte god dricka, någon chokladbit och någon lätt lunch också tror jag (det var så längesedan nu). Men gör det till "en kul grej" det hjälper mot nervositeten. Lycka till! :)
     
  14. Azur

    Azur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    387
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Har skrivit det en gång.

    Det finns ju möjlighet att göra om det hur många gånger man vill. Det, tillammans med att jag hade ett tag kvar i gymnasiet gjorde att jag inte kände någon direkt press, vilket säkert bidrog positivt. Så försök tänka att det inte är hela världen om du inte får ett högt resultat, även om det kan kännas jobbigt om du tänkt söka utbildning med ditt HP-betyg snart.

    Jag fick för övrigt 1,4 - 1,8 på matten och 1,0 på ord-/läsförståelsen, utan förberedelser.
     
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    @Kate@Kate Jag tror matematik kommer vara svårast för mig men det återstå att se. Annars engelskan tror jag. Svenska ska jag inte ha problem med. Kanske att man slarvar på texten men inte orden i varje fall. Rätt bra på ord.

    @have.heart@have.heart Tack för tipsen. Nervositeten är nog ofta boven i dramat.

    @Azur@Azur Visst får man göra provet hur många gånger man vill. Ett dåligt resultat skulle nog skada mitt självförtroende mer än något annat. Jag vet att man inte ska tänka så men jag är alltid rädd för misslyckas. Kanske det som är mitt problem. Man lär sig av sina misstag heter det ju.