Operatörernas resultat Q1 15

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 21 apr 2015.

  1. jhws

    jhws Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone
    De allra flesta rapporterna tar bara med Postpaid.
     
  2. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Jag undrar om Tre hade växt lika mycket om de hade följt efter de andra operatörerna att säga upp avtalen med oseriösa återförsäljare:
    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/trots-vag-av-klagomal-oseriosa-abonnemangsforsaljare-far-fortsatta

    De två värsta på marknaden är ju Mobilizera och Phone Family, där Phone Family lär vara den värsta och Tre är den enda operatören som fortfarande låter Phone Family sälja deras abonnemang.

    Jag tror absolut att detta är den största faktorn som gör att Tre växer medans de övriga operatörerna sjunker.
     
    jnsson gillar detta.
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Svårt att tro det. De står inte för en superstor del av antalet nya kunder. I de fall kunden även fått fel info hävs abonnemanget av 3. Har ingen exakt info på hur många det handlar om exakt.

    Och att två återförsäljare skulle stå för en så pass stor del är inte speciellt troligt heller.

    Mycket handlar ju också i att inte förlora kunderna. Detta görs ju med bra priser osv. Sedan har man ju rätt så mycket marknadsföring, vilket ökar kundstocken.

    Oavsett förklarar det ju inte riktigt heller de två största operatörernas tapp av kunder.
     
  4. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Jag håller inte med ditt resonemang riktigt.
    För det första så är det såklart inte bara dessa två återförsäljare det handlar om, det finns många fler. Och tittar vi på de största så har Mobilizera har 38 butiker, Phone Family (som endast säljer Tre) har 14 butiker och Mobilarena (som också endast säljer Tre) har ca 15 butiker. Det finns dessutom fler återförsäljare än dessa.

    Tar vi en snabb huvudräkning vad detta betyder i praktiken så kan vi leka med tanken att varje butik säljer ca 5 abonnemang per dag, 5 dagar i veckan, vilket blir totalt 25 abonnemang i veckan (vilket är lågt räknat). Tar vi då Phone Family och Mobilarena som exempel, då de är exklusiva med Tre (för att de andra operatörerna har sagt upp avtalen med dem) så har vi totalt ca 30 butiker.

    Det betyder att endast Phone Family och Mobilarena, lågt räknat, säljer ca 10.000 Tre-abonnemang per kvartal, varav MÅNGA av dem är rena fulsälj. Och de flesta av dessa abonnemang har man tagit av andra operatörer.

    Så att påstå att detta inte är en betydande del i Tre's "framgång" är helt fel.
     
    jnsson gillar detta.
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Absolut är det så. Samtidigt får man ju ha med i beräkningen att även 3 förlorar kunder, varje månad. Deras ökning av nya abonnemang och kunder är dock högre än antalet förlorade kunder. Detta gör ju då att de ökar i antalet abonnemang och därmed kunder.

    Säg att 3 har 15000 uppsägningar per kvartal, då betyder det att de behövt 46000 nytecknade abonnemang detta kvartal. Om vi dubblar din siffra, så det blir 20000 sälj som genomförs av återförsäljarna - är det fortfarande 26000 abonnemang som 3 fått in "själva" eller hur man ska uttrycka det. Det leder fortfarande till att 3 hade ökat i antalet kunder detta kvartal - även utan återförsäljarna.

    När du säger "MÅNGA" så är det även relativt. Absolut, det är för många för att det ska vara bra. Men inte tillräckligt många för att 3 ska ha ett ökat antal missnöjda kunder. 3 har ju nöjdare kunder än Tele2 och Telenor trots fortsatt samarbete med dessa återförsäljare (https://swedroid.se/forum/threads/kundnoejdhet-hos-mobiloperatoererna-ski.118960/). Allt behöver ju vägas mot varandra, om man ökar antalet nöjda kunder samtidigt har en bra ökning av antalet kunder så är det ju en anledning till att ha kvar dessa återförsäljare - förutsatt att man verkligen ställer höga krav eller löser kunder som det krånglat för, på ett enkelt sätt.
     
  6. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Gäller detta endast mobila kunder eller ingår fast telefoni?
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Endast mobila kunder
     
  8. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Blir det något supererbjudande när Tre når 2 miljoner kunder? :P Bör ju nästan inträffa under året med denna takt.
     
  9. Mongroovy

    Mongroovy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Men, var det inte så att alla skulle fly från tre som pesten nu när de inte gjorde exakt som tele2?! [emoji12]
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jo, och Tele2 skulle ju få jättemånga nya kunder från de andra operatörerna också. [emoji14]
     
  11. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Nu har Telenor även lämnat Mobilizera, vilket betyder att det endast är Tre kvar där med:
    http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.3958493-operatorer-overger-mobilizera

    Så nu har alla operatörer utom Tre övergett de tre största återförsäljarna i Sverige, Phone Family, Mobilarena och Mobilizera, där affärsidén är att helt enkelt lura på okunniga kunder dyra, onödiga och ofördelaktiga abonnemang.

    Men Tre kan i alla fall skratta hela vägen till banken med sin växande kundkrets.. :P
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Den logiken håller ju inte riktigt. Om det var så att de ovan återförsäljarna skapade missnöjda kunder, varför har då 3 mer nöjda kunder än Tele2 och Telenor? Tele2 lämnade väl de återförsäljarna i somras, om jag inte missminner mig. :)

    Om det även handlade till majoritet av dessa återförsäljare, hur kommer det sig då att Tele2 inte ökat antalet kunder på flera år? Även när de körde med dessa återförsäljare?

    Btw: Telenor och Tele2 är de operatörer som anlitar flest TM-bolag av de fyra största. :)
     
  13. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Tre kommer med största sannolikhet att förlora en kund i augusti när min bindningstid tar slut. Jag har överlag varit nöjd i alla år jag haft Tre, och det är väl i nästan 10 år. Främsta anledningen är att mitt återköp hos dom som tar så löjligt lång tid och jag får superdålig info när jag frågar varför det tar så lång tid.

    Visserligen så lutar det åt att börja använda Hallon istället och då förlorar dom väl egentligen ingen kund då Hallon är dotterbolag till Tre. Men jag har även sneglat en del på Tele2 och deras abonnemang.
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nu är Telenors resultat inlagda också.

    Relativt kraftig minskning pga antalet prepaid-lösningar.
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kommer du ta med telefon eller utan telefon? Om utan, hur mycket surf behöver du?
     
  16. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Om jag nu bestämmer mig för att casha en Moto X från Siba nu när den är såpass billig så är det bara abonnemang jag ska ha. Jag behöver minst 12gb surf då jag streamar en hel del Spotify när jag tränar, Brukar alltid landa på 11-12gb varje månad. Och jag tillhör en av dom som fortfarande ringer en hel del med telefonen så fastpris på samtal osv är bra att ha.
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Då låter det som om Tele2 fastpris + 20GB för 298kr skulle kunna passa dig om du väljer Tele2
     
  18. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Ja eller Hallon stor med 22gb och fria samtal och sms/mms för 299:-. Har alltid varit nöjd med Tres nät där jag bor så jag vill inte få det sämre. Farsan har företagsabonnemang hos Tele2 och han upplever ganska dåligt nät häromkring.
     
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du har tur kan du nog även få till dig en rabatt via 3s save desk på ett Hallon-abonnemang. Men mycket kan ha hänt tills det börjar bli helt aktuellt. :)
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du har tur kan du säkerligen också få dig en rabatt eller några fria månader på Hallon via 3 när du säger upp abonnemanget om du har tur. Mycket kan ju även ha hänt fram tills dess. :)