Diskussion: Uppdateringstråden Z1 Compact

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av cjb, 12 feb 2014.

  1. gwingis

    gwingis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Någon med olåst mobil som fått uppdateringen än?
     
  2. attaturk

    attaturk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Näe samma här (halebop). Börjar verka löjligt nu
     
  3. ace803

    ace803 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2015
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    11
    Ja de är ju inte snabba med uppdateringen direkt
     
  4. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Fan skall ta sån tid... :s
     
  5. makkabn

    makkabn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har haft uppdateringen i snart en vecka nu, olåst telefon.

    Upplever att telefonen blivit något slöare, tex när man trycker på google-sök-widgeten tar det ett par tiondels sekunder längre innan den öppnas upp. Känns även som batteriet tar slut aningen snabbare, dock inte gjort något vetenskapligt test.

    I övrigt fungerar allt precis som det ska, har inte haft några problem med kamerakrascher som jag hade med KitKat. Även estetiskt snyggare med Lollipop i mina ögon.

    Edit: Uppdatering genom PCC.
     
  6. andekar

    andekar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Är det inte lite märkligt att uppdateringen verkar ha försvunnit... Verkar bara vara några med Tre som fått den och det för någon vecka sedan, sedan helt tyst...
    Är det något konstigt med uppdateringen så Sony dragit tillbaka den?
     
  7. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Skumt är det ja :-)
     
  8. ace803

    ace803 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2015
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    11
    Kanske upptäckt någon bugg och stoppat uppdateringen
     
  9. skhtobo

    skhtobo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag har pratat med Sony och dom säger att det är operatörerna som sitter på uppdateringen.
    Har själv Telia men dom får man inget svar av har försökt flera gånger.
     
  10. SuperRikard

    SuperRikard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    3 (Tre)
    Telefon:
    OnePlus 6T 256GB Midnight Black

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3 (Tre)
    Telefon:
    OnePlus 6T 256GB Midnight Black
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 Compact (D5503)
    Info:
    TWRP - Root - Xposed
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy SII (GT-19100)
    ROM:
    CyanogenMod
    Info:
    Ligger och skräpar med nytt batteri
    Platta:
    Sony Xperia Z2 Tablet (SGP511)
    Info:
    TWRP - Root - Xposed
    Varför somliga med 3 (Tre) inte fått uppdateringen än kan jag inte svara på. Däremot kan jag svara på att uppdateringen inte är bortplockad. Vilket går att bekräfta med programmet XperiFirm som visar exakt vad som ligger på Sonys egna servrar (se bifogad bild). Själv fick jag notisen i telefonen från "Uppdateringscenter" den 13 april (OTA). Hittar inte PC Companion/Bridge någon uppdatering heller kan det kan vara värt att prova göra en fabriksåterställning på telefonen och hjälper inte det kan man prova reparera sin installation via PCC/Bridge. Se bara till att ta backup först på det man vill spara eftersom allt försvinner från det interna minnet. Förslagsvis kan PCC/Bridge användas för att göra en backup på telefonens innehåll och appen Helium till alla appar och deras inställningar.

    De med 3-brandad telefon har även möjligheten att manuellt installera Lollipop. Det är inte speciellt svårt. Men det är lite pill innan man lärt sig och det gäller att läsa på och veta vad man gör så man inte brickar sin kära nalle eftersom det är lätt hänt om man gör fel.

    För alla andra som inte har en 3-brandad telefon och inte fått uppdateringen beror det helt enkelt på att den inte finns tillgänglig än.
    Jag skulle inte rekommendera att installera en brandad firmware på en obrandad telefon. Det är rysk roulette. Mycket möjligt att det fungerar felfritt med lite bloatware på köpet och en ny uppstartsanimation. Men det kan lika gärna bricka telefonen och göra den obrukbar. Ibland skiljer sig modemen på lurarna och även när det gäller firmware från andra länder kan saker skilja sig. Kan heller inte svara på huruvida det blir med operatörslåsningen. Jag antar det beror på vilka delar man väljer att inkludera i firmwaren när man sammanställer den och i vilka filer de låsningarna finns i vet jag inte. Frågan är också om inte även de filerna krävs för att få en fungerande firmware utav det hela om man försöker gå från obrandad till brandad.


    Senaste KitKat (4.4.4) Firmware för Z1C: 14.4.A.0.157
    Senaste Lollipop (5.0.2) Firmware för Z1C: 14.5.A.0.242

    Den som är till 3-brandade telefoner köpta i Sverige är: Market: Sweden - Operator: 3 SE (se bifogad bild).
    Den som är till obrandade telefoner köpta i norden är: Market: Nordic Combined - Operator: Customized NCB (se bifogad bild).


    TL;DR

    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Off Topic:
    Funderar på att skriva en guide för Z1 Compact och övriga Xperia enheter, innehållandes information om hur man manuellt sammanställer firmwares, rootar och andra nyttigheter. Jag tycker det saknas en plats med aktuell och samlad information om ämnet, speciellt på svenska. Då det kommer ligga en hel del jobb bakom ett sådant antagande vill jag först ta reda på om det finns ett intresse för det innan och om jag sätter igång. Är du intresserad eller har åsikter har jag skapat en --> intressekoll här <-- :)
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 27 apr 2015
    Genome gillar detta.
  11. ace803

    ace803 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2015
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    11
    Varför skulle en fabriksåterställning göra så att mobilen hittar uppdateringen? Menar du att det skulle vara nått som ligger och "stör" så att mobilen inte hittar uppdateringen.
     
  12. SuperRikard

    SuperRikard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    3 (Tre)
    Telefon:
    OnePlus 6T 256GB Midnight Black

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3 (Tre)
    Telefon:
    OnePlus 6T 256GB Midnight Black
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 Compact (D5503)
    Info:
    TWRP - Root - Xposed
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy SII (GT-19100)
    ROM:
    CyanogenMod
    Info:
    Ligger och skräpar med nytt batteri
    Platta:
    Sony Xperia Z2 Tablet (SGP511)
    Info:
    TWRP - Root - Xposed
    Eftersom uppdateringen för 3-brandade telefoner bevisligen huserar på Sonys servrar, torde det vara något annat som är problemet. Vad det skulle kunna vara har jag inte en susning om.

    Eftersom jag inte vet, kan jag inte heller med säkerhet säga vad som är fel. Bara ge förslag på vad man kan prova. Jag tvivlar på att uppdateringen är "spärrad" i PC Companion, Bridge och OTA men ligger kvar och aktiverad på Sonys servrar. Men igen, inget jag vet, bara gissningar.

    Det enda jag med säkerhet kan säga är att det går att manuellt ladda ner Lollipop och dekryptera (packa upp) med XperiFirm och installera på telefonen med hjälp av Flashtool. Det gäller dock att läsa på hur och dubbelkolla alla filer så det inte blir fel och man brickar telefonen. Är för trötter just nu för att ge någon detaljerad förklaring. Är det pressande går det med all sannolikhet att få fram nyttig information om saken av The Google :)


    EDIT:
    Det minsta besvär man kan gör sig är att vänta och hoppas på att någon kan bekräfta att de nyligen uppdaterat via PCC/Bridge eller Over The Air. Men man kan också testa kontakta 's support för att ta reda på om de vet något om en tillbakadragning eller liknande. Vill man vara extra kringgående för att man inte vill återställa sin telefon eller prova de andra lösningarna kan man alltid kontakta Sony Xperia Supporten också ;) Annars finns det inte mycket mer att göra såvitt jag vet än det jag redan föreslagit. Eventuellt väntar man på att de släpper Lollipop till övriga Z1C telefoner också. Får man fortfarande inte sin 3-uppdatering då kan man med rätt stor sannolikhet konstatera att felet ligger hos ens egen enhet.

    Är själv förvånad över att 3s kunder fick uppdateringen så pass långt före alla andra. Brukar annars vara tvärtom o_O
     
    Last edited: 27 apr 2015
  13. ace803

    ace803 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2015
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    11
    Ska dra ett mail till Tre
     
  14. SuperRikard

    SuperRikard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    3 (Tre)
    Telefon:
    OnePlus 6T 256GB Midnight Black

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3 (Tre)
    Telefon:
    OnePlus 6T 256GB Midnight Black
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 Compact (D5503)
    Info:
    TWRP - Root - Xposed
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy SII (GT-19100)
    ROM:
    CyanogenMod
    Info:
    Ligger och skräpar med nytt batteri
    Platta:
    Sony Xperia Z2 Tablet (SGP511)
    Info:
    TWRP - Root - Xposed
    Då undrar jag vad du kör med för firmware eftersom det bara är 3 i Sverige som har .242 (Lollipop) tillgängligt för Z1 Compact än så länge. :neutral: Är din telefon köpt i något annat land utanför norden månntro?

    Edit:
    Har för mig att man kan ha en olåst telefon men som fortfarande är brandad kom jag på :>


    Dela gärna med dig till oss andra vad du får för svar från dem :)
     
    Last edited: 28 apr 2015
  15. ace803

    ace803 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2015
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    11
    Tre skrev att de inte svarar på frågan via mail. Man måste ringa...det orkar jag inte göra.
     
  16. SuperRikard

    SuperRikard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    3 (Tre)
    Telefon:
    OnePlus 6T 256GB Midnight Black

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3 (Tre)
    Telefon:
    OnePlus 6T 256GB Midnight Black
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 Compact (D5503)
    Info:
    TWRP - Root - Xposed
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy SII (GT-19100)
    ROM:
    CyanogenMod
    Info:
    Ligger och skräpar med nytt batteri
    Platta:
    Sony Xperia Z2 Tablet (SGP511)
    Info:
    TWRP - Root - Xposed
    Jag som tycker jag är för lat ibland för mitt eget bästa. Men ett samtal som bara tar ett par minuter... Ligger det inte i ert eget intresse att ta reda på? :ehm:


    Snäll som man är (och nyfiken med för mycket dötid ibland) kontaktade jag 3 själv :cool:
    Uppdateringen är inte stoppad.

    Fungerar inget av det jag tidigare nämnt är det ett reparationsärende. Lycka till.
     
  17. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Som jag nämnt innan så det enda som spelar roll är att det finns olika CustNr på telefonerna och uppdateringarna släpps inte till a på samma gång.
    Tre brandade telefoner har CustNr 1279-7236 och obrandade telefoner har 1279-4149, sen är det mycket möjligt att det finns ännu fler CustNr men dessa två känner jag till.
    Har du sedan en telefon som är importerad från annat land har den ett annat CustNr.

    Operatörerna är endast inblandade när det gäller brandad mjukvara och till viss del när det kommer till OTA uppdatering, via PCC och obrandad telefon kommer uppdateringen från Sony.

    Så det kommer inte hjälpa att återställa telefonen utan det handlar om när Sony släpper uppdateringen för det CustNr du har på telefonen.
     
  18. SuperRikard

    SuperRikard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    3 (Tre)
    Telefon:
    OnePlus 6T 256GB Midnight Black

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3 (Tre)
    Telefon:
    OnePlus 6T 256GB Midnight Black
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 Compact (D5503)
    Info:
    TWRP - Root - Xposed
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy SII (GT-19100)
    ROM:
    CyanogenMod
    Info:
    Ligger och skräpar med nytt batteri
    Platta:
    Sony Xperia Z2 Tablet (SGP511)
    Info:
    TWRP - Root - Xposed
    Du måste ha läst mitt inlägg för snabbt misstänker jag. Jag har aldrig någonsin påstått att en återställning av telefonen skulle göra så man får en uppdatering som inte finns tillgänglig för den på Sonys servrar.

    Sen även på brandade telefoner ligger mjukvaran på Sonys servrar. Operatörerna får mjukvaran från Sony, deras team går igenom den och när de är klara skickas den tillbaka till Sony som spottar ut den.

    Igen, XperiFirm ser exakt det som ligger tillgängligt på Sonys servrar.
     
    Last edited: 28 apr 2015
  19. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Nä jag läste det inte för snabbt, jag sa bara att det som avgör när du får uppdateringen är vilken custnr du har och därför hjälper inte heller en återställning.

    Har inte heller påstått att mjukvaran inte ligger på Sonys serverar, jag sa att dom är endast inblandade när det gäller brandad mjukvara och till viss del när det gäller OTA.

    Finns även ett annat program, Xperia Updatechecker, där man kan se vilken mjukvara de olika custnr har att tillgå.
    Kikade på Xperifirm nu och där anges custnr som CDA, vilket är det som styr när uppdateringen kommer.

    Har man ett custnr som ständigt får sena uppdateringar kan man flasha in en mjukvara med annat custnr och på så sätt få uppdateringarna tidigare.
     
  20. A_Galaxy

    A_Galaxy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Som vanligt inget nytt från supporten...
    Support: Vi kan tyvärr inte svara på när din enhet får uppdateringen, du kommer få en avisering i din enhet när uppdateringen finns tillgänglig för dig.
    Jag: men ni har inte stoppat utrullningen iaf?
    Support: Nej vi har inte stoppat utrullningen. Inom kort bör du få en avisering om att det finns att hämta.
     
    dr digital gillar detta.